:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
  28°C bezchmurnie

10. Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy 2018

Kiedy: 2018-04-21 , godzina: 19:00 | Gdzie: Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

koncerty, Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy - zdjęcie, fotografia

Na zdjęciu Michał Urbaniak

21 kwietnia, Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

22 kwietnia,  Warszawa, Sala Kameralna Filharmonii Narodowej

23 kwietnia, Warszawa, Kino Wisła

www.fmfkk.pl

Autor, Organizator - Fundacja Jazz Art

Partnerzy festiwalu - Filharmonia Narodowa, Włoski Instytut Kultury

 

 

21 kwietnia rozpocznie się w Warszawie 10. jubileuszowa edycja FESTIWALU  MUZYKI  FILMOWEJ  KRZYSZTOFA KOMEDY .  Festiwal potrwa  3 dni.  Koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej.

W ciekawy i różnorodny sposób, staramy się pokazać dorobek muzyczny K. Komedy z różnych muzycznych perspektyw.

Festiwal jest miejscem do konfrontacji twórczości „Chopina polskiego jazzu”  oraz miejscem spotkań polskich i europejskich artystów, twórców, których inspiruje twórczość naszej „ikony muzycznej”  . 

Specjalne koncerty i premiery z udziałem polskich i europejskich gwiazd jazzu i  jazzowych odkryć , różnorodne wystawy, pokazy filmów z muzyką Komedy, to atrakcje festiwalu.

O rozmachu przedsięwzięcia świadczy udział polskich gwiazd i wybitnych artystów w poprzednich edycjach   którzy wystąpili w specjalnych i premierowych projektach m.in.: Tomasz Stańko, Michał Urbaniak,

Urszula Dudziak, Zbigniew Namysłowski, Jerzy Milian, Leszek Możdżer, Andrzej Jagodziński, Kattorna, Paweł Kaczmarczyk, Adam Bałdych, Marcin Wasilewski , Vladislav Adzik Sendecki, Krzesimir Dębski,  Andrzej Olejniczak, Joachim Mencel, Motion Trio, Atom String Quartet, Oleś Brothers & Christopher Dell , Janusz Olejniczak.

Gośćmi festiwalu były gwiazdy prestiżowych wytwórni europejskich z ACT  Music oraz ECM Records  –

Radio String Quartet Vienna , Bobo Stenson, Ketil Bjørnstad, Tore Brunborg, Tord Gustavsen , którzy specjalnie na festiwal grali autorskie wersje utworów Komedy.

Festiwal gościł  wybitnych reżyserów, aktorów , krytyków filmowych jak: Jerzy Kawalerowicz, Janusz Morgenstern, Lucyna Winnicka, Leon Niemczyk, Andrzej Bukowiecki,  Jerzy Płażewski.

Krzysztof Komeda Trzciński. Najsłynniejszy polski kompozytor muzyki jazzowej i filmowej, którego utwory zyskały światowy rozgłos. Pianista, jeden z najwybitniejszych reprezentantów „ polskiej szkoły jazzu”. W ciągu zaledwie jedenastu lat stworzył muzykę do ponad 65 filmów polskich i zagranicznych. Wywarł duży wpływ na nowoczesną polską i europejska muzykę. Zmarł w Warszawie 23 kwietnia 1969 roku .

 

Iwona Strzelczyk Wojciechowska dyrektor  artystyczny festiwalu

 

 

PROGRAM

 

21 kwietnia 2018

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

Godz. 19.00

 

Premiera. Koncert Piano Duo Project PIOTR ORZECHOWSKI & MARCIN MASECKI: Komeda Rewrite

Pianohooligan.| Piotr Orzechowski. Pianista, improwizator, kompozytor. Absolwent Berklee College of Music. Laureat wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, okrzyknięty przez krytykę „najbardziej kreatywnym i bezkompromisowym artystą młodego polskiego jazzu”. Po głośnym zwycięstwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 występuje na całym świecie, a każda jego płyta staje się wydarzeniem. Jego twórczość, stanowiąca syntezę gatunków, wymyka się prostym klasyfikacjom i nie daje zaszufladkować.

Artysta porusza się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, nierzadko zacierając ich granice. Tak było w przypadku okrzykniętego sensacją fonograficzną debiutu płytowego pt. Experiment: Penderecki (Decca/Universal, 2012), będącego próbą znalezienia rdzenia stylu Krzysztofa Pendereckiego poprzez przełożenie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian. Podobnie i drugi album solowy pt. 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014), twórczo analizujący poszczególne elementy polskiego tańca – oberka, został rozpięty stylistycznie między gatunkami: muzyką ludową, współczesną i jazzem.

Jako lider formacji High Definition Quartet artysta poszerza koncepcję wykonawczą zespołu jazzowego, co znajduje potwierdzenie w kolejnych szeroko nagradzanych albumach: debiutanckiej płycie pt. Hopasa (EmArcy Records/Universal, 2013) z własnymi kompozycjami, czy drugim, będącym autorską aranżacją muzyki Witolda Lutosławskiego, krążku pt. Bukoliki (ForTune, 2015), który niedługo po premierze znalazł się na prestiżowej liście najlepszych polskich płyt wszechczasów magazynu Jazz Forum.

Oprócz działalności solowej jako pianista jazzowy, Piotr Orzechowski występuje jako solista w repertuarze klasycznym z wiodącymi polskimi orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, czy Orkiestrą Kameralną AUKSO. Wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis wydał album pt. Bach Rewrite (Decca/Universal, 2013) z koncertami klawesynowymi J.S. Bacha wykonanymi na pianinie elektroakustycznym Rhodesa.

Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Występował z wybitnymi postaciami światowego jazzu, takimi jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza, czy Michał Urbaniak.

Najnowszy 2-płytowy album pt. 24 Preludes & Improvisations, wydany w 2017 r. nakładem Decca/Universal jest próbą analizy idiomu improwizacji. Za ten album artysta otrzymał nagrodę O!lśnienia portalu Onet.pl w kategorii muzyka poważna.

www.pianohooligan.com

 

 

Marcin Masecki. To jeden z najbardziej  twórczych i oryginalnych  osobowości naszej sceny muzycznej i jeden z najbardziej kreatywnych muzyków młodego pokolenia. Pianista, kompozytor, dyrygent.

Ukończył prestiżowe Berklee College of  Music w Bostonie. Jest laureatem wielu nagród, w tym prestiżowego pierwszego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Pianstów Jazzowych w Moskwie oraz Grand Prix w Jazz Hoeilaart  z zespołem Alchemik w Brukseli.

Jest liderem i członkiem ogromnej ilość  różnorodnych projektów. Wirtuozowska fuzja stylistycznie odmiennych gatunków, oraz przekraczanie granic między tzw. sztuką wysoką a rozrywkową, stały się jego znakami rozpoznawczymi.

Jako pianista klasyczny wydał w 2017 Nokturny Chopina, które interpretuje na swoim legendarnym już pianinku - małym, średniej jakości, 6-oktawowym Kemblu. To jego piąta płyta z serii klasycznej. Do tej pory ukazały się: “Beethoven: Trzy Ostatnie Sonaty”, bachowskie “Kunst der Fuga”, “Bach: Rewrite” (koncerty klawesynowe Bacha grane na pianinach elektro-akustycznych, wspólnie z Piotrem Orzechowskim i Capellą Cracoviensis), oraz “Scarlatti” .

 Wspólnym mianownikiem, jak zawsze, jest nietypowe spojrzenie na kanon muzyki klasycznej, często poprzez zapożyczanie narzędzi wykonawczych z innych gatunków.

Komponuje także muzykę do  filmu (“Zimna Wojna”, “Obce Niebo”, “Fuck For Forrest”) oraz do teatru (“Solaris”, “Pasażerka”).  

Jego ostatni projekt  to „Noc w wielkim mieście",  w którym - wspólnie z Janem Młynarskim, wzięli na warsztat  przedwojenne piosenki kompozytorów polskich.

Jest też członkiem zespołu Pictorial Candi, prowadzonego przez Candelarię Saenz Valiente, prywatnie jego żonę.

Od 10 lat jest ściśle związany z wytwórnią Lado ABC. Mieszka w Berlinie.

www.culture.pl/tworca/marcin-masecki

 

 

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

Godz.20.30

 

Koncert EABS Electro - Acoustic Beat Session

REPETITIONS  (Letters To Krzysztof Komeda)

Marek Pędziwiatr — klawisze, syntezatory, wokal

Marcin Rak — perkusja

Vojto Monteur — gitara elektryczna

Paweł Stachowiak — gitara basowa

Spisek Jednego — gramofony

Olaf Węgier — saksofon

Jakub Kurek — trąbka

Gość specjalny – MICHAŁ URBANIAK

 

Wrocławski septet EABS przez krytykę i branżę muzyczna okrzyknięty nowym odkryciem polskiej sceny jazzowej i najlepszym elektrycznym zespołem w Polsce. 

Kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymyka się wielu brzmieniowym schematom i prezentuje zupełnie nowe podejście, przeciwstawiając się utartym muzycznym standardom.

 

Ich debiutancki krążek EABS pt. “Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” w całości poświęcony  twórczości legendy polskiego jazzu – K. Komedzie. To analiza twórczości artysty z lat 1962-1967.

Muzycy nazywają swój sposób podejścia do twórczości Krzysztofa Komedy rekonstrukcją dekonstrukcji.

Album  jest  wyselekcjonowaną dawką utworów zaaranżowanych przez Krzysztofa Komedę od etiud baletowych, filmów fabularnych, krótkich metraży, dokumentów, animacji . Oryginalnie łączą przeszłość z przyszłością, od konwencji obowiązującej w latach 50. i 60., przez fusion  lat 70. , rap po elektronikę. 

 

Fascynujący jest powrót po na festiwal jednego z najsłynniejszych  polskich jazzmanów, Michała Urbaniaka, muzyka sextetu Komedy. Obecność legendarnego muzyka  ma znaczenie symboliczne, tu bowiem słynny jazzman występował w pierwszej edycji festiwalu.

 

www.eabs.pl

www.urbaniak.com

 

 

Wystawa „Polski plakat jazzowy 1956 - 2016”  

 

Wśród nazwisk twórców którzy pojawią się na wystawie, znajdą się wielkie nazwiska artystów takich jak:  Lech Majewski, Jan Młodożeniec, Piotr Młodożeniec, Rafał Olbiński, Andrzej Pągowski, Jan Sawka, Jerzy Skarżyński, Waldemar Świerzy, Rosław Szaybo, Henryk Tomaszewski. Plakaty pochodzą z kolekcji Piotra Dąbrowskiego.

 

Piotr Dąbrowski. Kolekcjoner, ekspert w dziedzinie plakatu polskiego, zawodowo zwią­zany z tą dziedziną sztuki od 1980 roku. Współzałożyciel International Vintage Poster Dealers Association - międzynarodo­wej organizacji z siedzibą w Nowym Jorku zrzeszającej renomowanych dealerów plakatów. Właści­ciel największej, istniejącej od 1997 roku internetowej galerii plakatu polskiego oferującej 7000 plakatów z lat 1899-2018. Organizator wystaw, wydawca, pasjonat stale uzupeł­niający i rozwijający liczącą około 20000 polskich plakatów kolekcję.

 

www.theartofposter.com

 

22 kwietnia

Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna

Godz.19.00

 

Koncert ENRICO PIERANUNZI TRIO Plays Nino Rota / Ennio Morricone/ Krzysztof Komeda

 

„Zapamiętaj jego nazwisko , nie można go zagubić w muzyce”. J. Woodard, Jazz Times

Gwiazda włoskiego fortepianu, jeden z najbardziej cenionych i znanych muzyków włoskich międzynarodowej sceny jazzowej. Pianista, kompozytor, aranżer, autor ponad 70 płyt. Wśród jego partnerów muzycznych: Chet Baker, Charlie Haden, Marc Johnson. W programie muzyka filmowa  Nino Rota oraz Krzysztofa Komedy.

Enrico Pieranunzi. Pianista, kompozytor i aranżer. Urodził w 1949 roku w Rzymie. Naukę gry na pianinie rozpoczął w wieku pięciu lat, wprowadzony przez swojego ojca, gitarzystę. W Rzymie skończył Konserwatorium Muzyczne. Współpracował z wieloma tuzami światowego jazzu jak: Chet Baker, Art Farmer,  Charlie Haden, Jim Hall, Lee Konitz, Charlie Haden, Jim Hall, Joey Baron, Marc Johnson, Phil Woods. 

Występował na wszystkich najważniejszych festiwalach i salach koncertowych, od USA, Kanady, po Europę , Japonię i Chiny. W 1984 z tuzami jazzu, Marc Johnsonem i Joey Baronem założył trio które było  pierwszą z wielu wybitnych grup stworzonych z amerykańskimi muzykami. W latach 1989, 2003 i 2008 był ogłaszany Muzykiem Roku przez włoski magazyn Musica Jazz, a w 1997 roku odebrał Django d Or Award dla Najlepszego Europejskiego Muzyka.

 

Nagrał ponad 70  płyt pod własnym nazwiskiem, od nagrań solowych po kwintet. Jego twórczość obejmuje muzykę klasyczną i jazz. 

Prestiżowy amerykański magazyn “Down Beat” włączył jego płytę “Live in Paris”  jako jedną z najlepszych płyt dekady. Znakomitą płytą jest m.in. “Fellini Jazz” nagrana z gwiazdami jak: Kenny Wheeler, Chris Potter, Charlie Haden i Paul Motion. 

 

Jest autorem ponad 150 kompozycji, w tym “Night Bird”. Wiele z jego kompozycji stało się międzynarodowymi standardami, z których kilka zostały zawarte w prestiżowej “New Real Books” opublikowanej w Nowym Jorku przez “Sher Music”.

 

Występował na najważniejszych festiwalach i salach koncertowych, od USA, Kanadę, po Europę, Japonię, Chiny.

 

www.enricopieranunzi.it

 

23 kwietnia

 

Kino Wisła

 

- Pokaz  filmu ” Niewinni czarodzieje” Andrzeja Wajdy

-  Słowo wstępne - Janusz Wróblewski

 

Krytyk filmowy, publicysta tygodnika  Polityka ,  opowie o  kultowym  obrazie Andrzeja Wajdy z muzyką K. Komedy . 

Niewinni czarodzieje , kultowy film A. Wajdy z 1960 roku , należy do ulubionych , kameralnych filmów mistrza. To efekt spotkania twórców trzech różnych pokoleń: reżysera Andrzeja Wajdy oraz scenarzystów – Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Skolimowskiego. Na ekranie pojawiają się znane postaci Warszawy końca lat 50.: Krzysztof Komeda, Andrzej Trzaskowski, Roman Polański, Zbigniew Cybulski i Jerzy Skolimowski. To cenne świadectwo epoki i nostalgiczna podróż w czasie w rytmie jazzu . 

Film znalazł się pośród 24 obrazów w cyklu "Martin Scorsese Presents: Masterpieces of Polish Cinema".

 

Fundacja Jazz Art   
www.fmfkk.pl        
e- mail: [email protected]
tel.: 695 936 477

 

 


10. Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy 2018 komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się