:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
  8°C zamglenie

IFA 2017 - Nasza korespondencja z Berlina cz. II

wystawy, Nasza korespondencja Berlina - zdjęcie, fotografia

POD ZNAKIEM WALKI FORMATÓW HDR
W momencie, kiedy czytacie tę nieco spóźnioną drugą część relacji, w amerykańskim Las Vegas trwają zimowe pokrewne targi CES (Consumer Electronic Show) rozpisane na 6 dni (niedziela 7 do piątku 12 stycznia). Bywa tak, że producenci pokazują niemal to samo, co w Berlinie, ale bywa że właśnie tu odbywają się premiery – głównie paneli telewizyjnych. Dodajmy - CES ma ponadto odmienne wydanie letnie.

EKRANY OLED CZY TRADYCYJNE LCD?
Pewna moja berlińska znajoma po wielu dniach pytań wybrała się na tegoroczne Targi IFA z zamiarem „wybrania” dobrego modelu TV do swego mieszkania. Odpytywana potem, zmieszana odparła, że po kilku godzinach krążenia po halach (uprzedzona przez mnie, co, gdzie i kiedy) zmęczona uciekła do domu. Bez dokonania wyboru! Wcale jej się nie dziwię, po prostu skala ilości – wybór przerosła jej wyobrażenia, nie wchodząc już w zagadnienia techniczne. Wartość światowej sprzedaży w ub. r. osiągnęła wg norymberskiej firmy GfK 100 mld euro; około 59% wszystkich telewizorów rozeszła się w ciągu pierwszych 6 miesięcy i były to urządzenia smart, przez co należy rozumieć ich współpracę z Internetem. Pionierem tego trendu są Chiny, gdzie ten wskaźnik sięgnął nawet 89%. Generalnie zarysowały się dwie tendencje: wzrost ilości modeli paneli UHD TV oferowanych przez niemal wszystkie firmy oraz przyrost ilości modeli z ekranami OLED*) – które są coraz większe, bo sięgające 65 cali. Oczywiście niemal wszystkie wyposażone w funkcję HDR*) - znaną nam ze smartfonów, o czym nawet nie wiemy lub rzadziej w WCG (Wilder Color Gamut). Jednak zarysowały się różnice w podejściu firm od samego wyposażenia odbiorników aż po stymulowanie produkcji contentu (zawartości-programów) 4K. I tak Danny Tack odpowiedzialny w Philipsie za strategię produktu i planowanie podkreślił zastosowanie procesora P5 w Serii #9 - 65 calowych OLED-ach odpowiedzialnego za pięć elementów: perfekcję odbioru ze źródła, ostrość, kolor, kontrast i elementy ruchu; dodał także, że firma w jasnych barwach widzi przyszłość OLED-u. Inne stanowisko w tej sprawie mają niektórzy pracownicy Samsunga – uważają ekrany te za nietrwałe, choć firma ma całą gamę tych odbiorników w swej ofercie. Inny koreański potentat LG nawiązał współpracę z ekspertami z Hollywood od Technicoloru by adaptować ich osiągnięcia (Technicolor Expert Mode) do swoich Super UHD telewizorów. Testowano seriale z Netflixu, natomiast podczas IFA na swoim stoisku LG demonstrowała content 4K od BBC w wersji broadcastingowej HLG (Hybrid Log Gamma), od Amazona w HDR10 oraz od Netflixa w wersji Dolby Vision. Jesienią ub. r. dostępnych było 100 tytułów w Dolby Vision, ponadto inni dostawcy klasy OTT (over-the-top) dysponowali 125 godzinami nagrań tej klasy. I to w sytuacji, gdzie odbiorcy mieli dostęp do tego formatu tylko poprzez Ultra HD płyty Blu-ray.

JAKI FORMAT HDR ZWYCIĘŻY?
Sytuacja na IFA 2017 przypominała, – jeśli porównanie trafne? - tę sprzed 40 laty, gdy na świecie trwała zaciekła walka o rynek odtwarzaczy kaset wideo –jaki format zwycięży. Jak wiemy, zwyciężyła znacznie gorszej jakości kaseta VHS. Jednak tutaj chodzi o „końcówkę” paneli telewizyjnych – wyposażoną w procesor 10 bitowy (dotychczasowe panele cyfrowe miały procesor 8 bitowy) umożliwiającą odbiór UHD TV, czyli 4K (a „za chwilę” 8K). Okazuje się, że wprowadzenie wyrafinowanych paneli LCD, następnie przejście do paneli OLED, stwarza techniczne możliwości poprawy jakości odbieranego obrazu, poprawy WIDOCZNEJ TZW. GOŁYM OKIEM. Poprawa jakości następuje na etapie oglądania programu dzięki wbudowanej aplikacji oraz dzięki strumieniowi meta danych przesyłanych i zakodowanych w contencie przez nadawcę. W chwili obecnej trwa walka o prymat formatu, już nie samego HDR, ale HDR10 i czterech następnych będących faktycznie jego rozszerzeniem: Dolby Vision, HDR10+, Technicolor i Philipsa 5P. Pozostaje HLG – najprostszy wykorzystywany do transmisji TV na żywo. Bardzo uważnie, spokojnie oglądając panele na stoiskach wiodących firm, oraz wczytując się w dane udogodnień? – aplikacji można było ową walkę obserwować – jaki format zwycięży, taki będzie dyktował warunki oglądania na następną dekadę na wspomnianym rynku wartym 100 mld euro.  

PRODUKTY FIRM
Niektóre firmy pokazały panele TV o nieco szerszym zastosowaniu. Np. Philips pokazał 49 calowy model 49298 ultra panoramiczny, jaki może zastąpić dwa monitory. Ma on zakrzywiona matrycę DVA z przekątna 49” w formacie 32:9 o rozdzielczości 3840x1080 pikseli, wykorzystano tu standard USB-C przydatny dla użytkowników laptopów z Windowsem 10 oraz MacBook’ów, wyposażony w hub USB, który może być stacją dokującą - do multiplikowania portów, przesyłania materiałów A/V. Licencjonowany partner Philipsa – MMD pokazał flagowy monitor z nowej linii Momentum 43 cale 4K z system HDR powodującym podświetlanie otoczenia (Philips Ambiglow). Druga na świecie firma (jaka swego czasu przejęła markę francuskiego Thompsona – m.in. montażownia w Żyrardowie) chiński TCL, zatrudniający 75 tys. pracowników, mający 23 centra rozwojowe (R & D) i 23 fabryki produkuje panele w standardzie HDR (w tym HDR10), jak też w technicznie wyższym – Dolby Vision. Firma na tragach otrzymała nagrodę techniczną za serię paneli TCL XESS X3/X2/C2, a także certyfikat od Harman/Kardon, za rozwiązania audio w tych seriach. Philips, Samsung i Panasonic wspierają format HDR10+, jako bezpośredniego konkurenta Dolby Vision – Philips pokazał hi-endowego OLED-a POS9002f z ekranem 55” – 120 Hz z naprawdę dobrym efektem w zakresie palety barw, inne produkty są z ekranami LCD 65 caliowymi (bodaj najlepsze w tej klasie) pod Androidem – PUS8102 i PUS7502. Wg opinii znawców panele Panasonica dobrze się kalibrują, model 77 caliowy OLED EZ100 z funkcją 3D-LUT pozwala zaprogramować wewnętrzna tablicę kolorów, była to premiera targowa. Toshiba nie pozostaje w tyle, oprócz całej rodziny standardowych D-LED-ów, oraz dwu serii Ultra HD 6 i 7 pokazała 55. i 65. caliowe panele OLED, wszystkie wymienione mają dźwięk DTS TruSurround HD – firma optuje za dwoma rozwiązaniami – HDR10 (optymalnie, lub w najwyższych modelach) i Dolby Vision. Toshiba oraz inny japoński producent Sharp nawiązali z niedocenianą dotychczas turecką firmą Vestel , mającą rozwiniętą sieć fabryk w Europie i dystrybucję, także zaplecze R&D (Vestel pokazał panel 8K) w zakresie produkcji i sprzedaży. Nie chodzi tylko o panele, ale o szeroką gamę wyrobów AGD, – w czym Sharp się specjalizuje. 

POKOLENIE NOMADÓW – SŁUCHAWKI
Dawno temu pionierem słuchania w terenie był walkman (Sony), następnie mini dysk z dobudowanym potem radiem. Jednak prawdziwą rewolucję spowodowały małe procesory – i pojemne pamięci masowe. Rozwój telefonii komórkowej przyśpieszył ten proces i w tej chwili ilość ludzi ze słuchawkami i mobilami sięga setek milionów. Np. sprzedaż słuchawek w l. 2015-2020 sięgnie ponad 50 mld euro! Nikt nie przewidywał takiego boomu na słuchawki, oprócz uznanych firm typu Sennheiser, Marshall, Beyerdynamic czy AKG ciągle przybywają nowe – przykładem francuska firma WIKO, mająca setki modeli smart fonów, słuchawek i zegarków dla uprawiających sport. Inną, amerykańską jest Skullcandy powstała w 2003 r. aż w Park City, w Utah. Jako jedna z niewielu na IFA oferowała nieliczną ofertę znakomitej jakości słuchawek dousznych i nagłownych bezprzewodowych (Bluetooth). Były one jednym z przebojów targowych – wiadomo różne kabelki ograniczają! Wzorowo zorganizowane stoisko prowadziła Polka – Aleksandra Funka. Temat smart fonów jest tak rozległy, iż trzeba by mu poświecić osobny artykuł, niemniej budzi pomysłowość w wykorzystaniu: otóż Thompson TH-D8-GR może służyć jako high-endowy projektor wideo! Olbrzymią ofertę słuchawek – także przetworników, ma uznana japońska firma Audio-Technica. W ten sposób przechodzimy do…

AUDIO NA IFA
Jeśli się dobrze rozejrzymy to wyroby

są, i to mocno obecne na IFA. Co roku swoje wypasione wielofunkcyjne wzmacniacze wystawiają: Pioneer, Yamaha, Mashall, słuchawki i mikrofony Sennheiser i wielu innych. Bywają niespodzianki, jak np. amerykańska firma Blue – przez lata produkująca legendarne mikrofony wielko membranowe do studiów – głównie radiowych. Niewielkie stoisko w ramach otwierającej imprezy Showstoppers obsługiwały mało zorientowane dziewczyny z Anglii. Gdyby autor niniejszego nie interesował się techniką radiową, nie zwróciłbym na to uwagi. Masywne mikrofony (także „butelkowe”) oraz słuchawki Blue służyły do nagrań całej palecie gwiazd amerykańskiej muzyki. Szokiem dla większości dziennikarzy była konferencja w pawilonie Harman/Kardon, szokiem było logo Samsunga, który przejął to cale legendarne dziedzictwo audio z rąk hinduskich. Byliśmy zaproszeni na seminarium „wracającej do gry” duńskiej firmy Bang & Olufsen, jaka pokazała nową kolumnę głośnikową oraz designerskie rozwiązanie głośników na ścianie (wall music). Te ostatnie nie wzbudziło zachwytu, natomiast kolumny nazwane The Beast (bestia) BeoLab 50 są typu aktywnego o mocy 2100 Wattów o jakości high-end – (61 kg) znakomite do domowych kin i salonów. Wspomniana Audio-Technica (55 lat na rynku, założyciel Hideo Matsushita) jest twórcą znakomitych wkładek adapterowych, o genialnej wprost konstrukcji i jakości. Firma opracowała wiele serii wkładek-przetworników, a przede wszystkim jest twórcą końcówek – ostrza igły: typu conical, eliptycznego, micro-line i słynnej Shibaty. Najwyższy model AT-Art1000 kosztuje 5200 euro! W katalogu widzimy serie słuchawek o różnym zastosowaniu, wzmacniaczy oraz adapterów z wyjściami analogowymi i cyfrowymi (USB). Dobrą wiadomością jest ta, że kult płyt winylowych, adapterów i wzmacniaczy – wraca, potwierdza to stała wystawa sprzętu Technicsa w hali Panasonica.   
*) HDR – High Dynamic Range Image - obraz jasności porównywalny z tym jakie widzi oko, szeroki zakres tonalny, aby był widziany sygnał musi być zakodowany.
*) OLED – organic light-emitting diode – dioda ze związków organicznych.

Tekst & foto - Adam St. Trąbiński dziennikarz

 

 

 


IFA 2017 - Nasza korespondencja z Berlina cz. II komentarze opinie

  • gość 2018-01-08 19:07:13

    Ciekawy artykuł. Zawsze chciałem się wybrać na IFA. Chciałabym pooglądać nowości np. Panasonica czy Yamaha. Fajnie, że wraca sprzęt do winyli.

Dodajesz jako: Zaloguj się