:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
PILNE

Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego zaprasza na wykłady w 30. rocznicę wyborów 1989 roku

wystawy, Muzeum Karykatury Eryka Lipińskiego zaprasza wykłady rocznicę wyborów - zdjęcie, fotografia
Portal gpr24.pl 13/05/2019 00:44
MAJ 15
Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego, ul. Kozia 11, Warszawa godz: 10:00

Szanowni Państwo,

Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego ma zaszczyt zaprosić na wykłady Jerzego Brukwickiego w 30. rocznicę wyborów 1989 roku:

15 maja 2019 (środa)

godz. 10:00 – 11:30

Wykład pt. „Gry i happeningi uliczne Pomarańczowej Alternatywy”

 

Początki wrocławskiej Pomarańczowej Alternatywy sięgają jesieni 1980 roku. Jej założycielem i liderem był Waldemar „Major” Frydrych, student historii sztuki, związany z opozycyjnym Ruchem Nowej Kultury. Pierwszy z ulicznych, skierowanych do wielu odbiorców, happeningów Pomarańczowej Alternatywy – „Zadymione miasto” – odbył się 1 kwietnia 1986 na wrocławskim Rynku Głównym i polegał na okadzeniu pomnika Aleksandra Fredry. Z dużym rozgłosem i rezonansem spotkały się happeningi: „Krasnoludki na Świdnickiej” z 1 czerwca 1987, „Dzień Wojska. Wielkie Manewry Jesienne”, „Rozdawanie papieru toaletowego”, „Wigilia Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej” (1987), „Spokojna starość na Świdnickiej” (1988). Wkrótce osobliwe gry i spektakle PA zaistniały również w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Sopocie, Lublinie, Poznaniu i innych miastach. Znakiem rozpoznawczym ruchu był krasnoludek w pomarańczowej czapeczce. Krasnale pisały i wykrzykiwały: „Wiemy, że niektórzy jeszcze nas nie kochają, ale my będziemy ich kochać tak długo, aż nas pokochają”. Publiczne, antyrządowe działania Pomarańczowej Alternatywy, oparte na absurdzie, grotesce i kpinie, ośmieszały absurdy PRL-u, bezlitośnie kontestowały ówczesną zakłamaną, szarą rzeczywistość. W sposób radosny i ironiczny drwiły z PZPR-owskiej władzy, przejawów nienormalności w życiu społecznym, często dotykały konkretnych problemów gospodarczych (np. braku w sprzedaży artykułów higienicznych). Niekonwencjonalne gry uliczne porywały i bawiły tłumy przechodniów, wywoływały spontaniczny śmiech, zachęcały do odważnych i przekornych przemyśleń oraz wystąpień i protestów, wreszcie – integrowały ludzi. Działania Pomarańczowej Alternatywy były zjawiskiem nowym w sztuce polskiej, zaskakującym i niekonwencjonalnym, propagującym nieznane dotąd formy demonstracji społecznych, sprzeciwu obywatelskiego. Miały rangę doświadczenia pokoleniowego, określały postawę wobec świata, zasad i kwestii społecznych i politycznych.

 

***

22 maja 2019 (środa)

godz. 17:00 – 18:30

Wykład pt. „Czarne wizje podziemnych rysowników”

rys. Andrzej Krauze

Rysunki satyryczne ukazujące się w latach 80. ubiegłego wieku w drugoobiegowych, konspiracyjnych gazetach i czasopismach, w wędrujących z ręki do ręki ulotkach, wydawanych w podziemiu książkach, kartkach okolicznościowych, znaczkach poczty „Solidarność”, banknotach stanowiły wyraziste, zabawne, groteskowe i dosadne komentarze ówczesnej rzeczywistości. Powstawały spontanicznie, nie były przez nikogo cenzurowane. Szczere, zgodne z poglądami i przekonaniami ich autorów. Mówiły, że „Solidarność” żyje, że zrodzonej w imię godności, demokracji, prawdy i sprawiedliwości idei nie można złamać siłą, upokorzeniami i szykanami Stały się niezwyczajną formą „śmiechu przez łzy”. Szybko i skutecznie trafiały ze swoimi komunikatami i przesłaniami do ludzi.

Podziemni rysownicy żywo reagowali na wydarzenia w kraju, poważnie i sensownie komentowali szare, ponure realia schyłkowego PRL-u, smutną i ubogą codzienność, pustki w sklepach, ogromne kolejki przed nimi, strajki i uliczne demonstracje, działania i metody stosowane przez SB, ZOMO i nachalną propagandę partyjną. Ośmieszały partyjnych i rządowych przywódców (Wojciech Jaruzelski, Czesław Kiszczak, Mieczysław Rakowski), kpiły z członków Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego, wielokrotnie drwiły z Jerzego Urbana, rzecznika prasowego rządu.

Satyryczne rysunki, które wyróżniało dociekliwe i wnikliwe spojrzenie na świat, błyskotliwa interpretacja ówczesnych zdarzeń i zachowań, celny znak i symbol, przenikliwa i lapidarna metafora, cięty dowcip i kpina, powstawały nie tylko w pracowniach twórców uznanych (Julian Bohdanowicz, Jan Bokiewicz, Antoni Chodorowski, Andrzej Czeczot, Jacek Fedorowicz, Michał Jędrczak, Zbigniew Jujka, Andrzej Krauze, Sławomir Łuczyński, Andrzej Mleczko, Maciej Pietrzyk), ale tworzyli je i artyści debiutujący (Mirosław Andrzejewski „Zbirek”, Wojciech Kołyszko, Jerzy Medyński, Eugeniusz Skorwider, Szczepan Sadurski, Mariusz Wieczorkowski) oraz wielu nieprofesjonalistów, z różnych grup społecznych i zawodów, do dzisiaj nierozpoznanych. Wszyscy traktowali swoją działalność jako społeczne posłannictwo na rzecz wolności i niezależności.

Ironiczne, kpiarskie wizje podziemnych rysowników stały się zajmującym, jedynym w swoim rodzaju dokumentem stanu wojennego i lat późniejszych. Pomagały pokonać zły nastrój i stany przygnębienia, przeżyć smutne, dramatyczne chwile; dodawały otuchy, budziły optymizm, rozweselały.

***

Miejsce: Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego, ul. Kozia 11, Warszawa

Czas trwania: ok. 90 min.

Wstęp: 1 zł od osoby

***

Jerzy Brukwicki (1945) – krytyk sztuki, kurator wystaw, dziennikarz. Wieloletni szef warszawskiej Galerii Krytyków Pokaz. W latach 80. XX w. autor kilkunastu wystaw niezależnych (m.in. „Polska Pieta”, „Czas smutku, czas nadziei”, „Obecność”, „Przeciw złu, przeciw przemocy”, „Plastycy – stoczniowcom”, „Rocznice”); wydawca i redaktor pisma o kulturze niezależnej „Wybór”, współpracownik podziemnego tygodnika „PWA. Przegląd Wiadomości Agencyjnych”. Po roku 1989 zrealizował kilkadziesiąt wystaw o sztuce niezależnej, grafiki i plakatów „Solidarności” w krajowych i zagranicznych muzeach i galeriach (m.in. „…czerwona przegrywa”, Zachęta, Warszawa, „Wojna na rysunkach. Satyra podziemna z lat 1982-1989”, Muzeum Karykatury, Warszawa. „Zeitzeugnisse”, Instytut Polski, Berlin, „Solidarity Posters”, Conway Hall, Londyn, „L’art graphique de Solidarność”, Instytut Polski, Paryż, „Tidsvitten – Solidaritets konstnärer”, Instytut Polski, Sztokholm, „Plakate „Solidarność”, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen, „Graphik der illegalen Solidarität”, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg). Mieszka w Warszawie.

***

Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
ul. Kozia 11, 00-070 Warszawa
tel./fax 22 827 88 95
[email protected]
www.muzeumkarykatury.pl

 

 

 

Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego zaprasza na wykłady w 30. rocznicę wyborów 1989 roku komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Budowa ścieżki rowerowej

Zlecę Firmie Budowlanej wykonanie budowy ścieżki rowerowej wzdłuż drogi Gminnej woj.mazowieckie wszelkie informację udzielę telefonicznie


Zobacz ogłoszenie

Do Ochrony Pruszków Gąsin.

Biuro Ochrony zatrudni pracowników na obiekt Pruszków Gąsin. Wymagania: - dobry stan zdrowia, zaangażowanie, sumienność i dyspozycyjność. Praca w..


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez gpr24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Agencja "PROFIL" z siedzibą w Komorów 05-806, Stanisława Moniuszki 6

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"