
Jednostki artylerii, dywizjon rozpoznania powietrznego z Mirosławca a także komandosi z Krakowa otrzymają jeszcze w tym roku nowoczesne zestawy samolotów bezzałogowych FlyEye, produkowane przez ożarowską firmę WB Electronics.
Kontakt zawarty w zeszły piątek, na dostawę dwunastu zestawów dronów znacząco zwiększy zdolności polskiej armii w zakresie rozpoznania powietrznego oraz rażenia celów. Zestawy FlyEye, które trafią do jednostek artylerii zwiększą zdolności naszej artylerii w zakresie rozpoznania i rażenia przeciwnika. Dzięki nowym zestawom nasi artylerzyści zyskają nowy środek umożliwiający prowadzenie rozpoznania i korygowanie ognia artyleryjskiego oraz obserwacji skutków działań.
Drony FlyEye mogą zostać zintegrowane z zautomatyzowanym systemem dowodzenia artylerią - TOPAZ. System ten wykorzystuje najnowsze technologie informatyczne, łączności i obserwacji, dzięki czemu zwiększa się skuteczność prowadzonego ognia artyleryjskiego przy jednoczesnej kontroli bezpieczeństwa prowadzonych działań dla wojsk własnych i postronnych obiektów cywilnych.
„Zawarty kontrakt jest najlepszym potwierdzeniem dobrej jakości naszego sprzętu. Projektując nowoczesne rozwiązania z zakresu systemów dowodzenia i zestawów bezzałogowych wychodzimy z założenia, że muszą one spełniać najbardziej wyśrubowane kryteria jakości i niezawodności. Wynika to z faktu, że naszym najważniejszym klientem jest polska armia, która ma pełne prawo oczekiwać aby sprzęt który jej dostarczamy był na najwyższym światowym poziomie” –podkreśla Dariusz Sobczak, Dyrektor Marketingu WB Electronics.
W ramach zawartego kontraktu polskie drony z WB Electronics oprócz jednostek artylerii trafią także do Wojsk Specjalnych oraz Dywizjonu Rozpoznania Powietrznego z Mirosławca. Dzięki temu zwiększy się także skuteczność działania oraz przede wszystkim bezpieczeństwo naszych żołnierzy w Afganistanie.
Bezzałgowy Środek Latający FLYEYE
Bezzałogowa platforma latająca FlyEye, służy do prowadzenia obserwacji pola walki, wskazywania oraz korygowania celów dla ognia artyleryjskiego oraz prowadzenia rozpoznania. Start platformy polega na wypuszczeniu samolotu z ręki. W ten sposób kwestie logistyczne związane z systemem są maksymalnie uproszczone (brak wyrzutni). Dodatkowym atutem tego systemu jest możliwość startu platformy z bardzo ciasnej przestrzeni, jak np. zabudowa w terenie zurbanizowanym czy też leśna polana. System lądowania polega na automatycznym odrzuceniu zasobnika z akumulatorami i głowicą obserwacyjną na spadochronie. Moment odrzucenia zasobnika jest tak obliczany przez komputer pokładowy, aby pozwolić spadochronowi bezpiecznie się otworzyć i kontynuować bezpieczne opadanie do wcześniej zaprogramowanego punktu zetknięcia z ziemią. Precyzja lądowania wynosi nie więcej niż 10 metrów. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko skutecznie chronić najdroższy element systemu, tj. głowicę obserwacyjną, ale pozwala również na zachowanie pełnej sterowności samolotu w końcowej fazie lotu przy jego minimalnej prędkości. Głowica obserwacyjna z dwoma kamerami (dzienną i IR) zamontowana pod kadłubem zapewnia dużo większe możliwości obserwacji i funkcję bardzo szybkiego przełączenia trybu zobrazowań wideo. Cały system jest obsługiwany przez zaledwie dwóch operatorów i mieści się w dwóch plecakach. Łatwość złożenia i demontażu platformy latającej, modułowa konstrukcja i gotowość do startu osiągana w czasie poniżej 10 minut sprawia, że może on być wykorzystywany praktycznie w dowolnym terenie, nawet przez niewielki pododdział. Platforma FlyEye może być z powodzeniem wykorzystywana do takich zadań jak :
- wyznaczanie współrzędnych celu dla artylerii,
- współpraca z systemami artyleryjskimi jako środek rozpoznania ogniowego,
- obserwacja pola walki,
- konwojowanie,
- obserwacja granic państwowych,
- zabezpieczanie imprez masowych,
- monitoring klęsk żywiołowych i ich skutków,
- monitoring pożarów lasów,
- poszukiwanie zaginionych np. w terenach zalesionych.
Główne cechy operacyjne
- Możliwość wcześniejszego zaprogramowania trasy oraz zmiany trasy w trakcie lotu.
- Odbiór sygnału wideo oraz przekazywanie danych telemetrycznych do naziemnej stacji kontroli lotów LGCS (poprzez Stację Nadawczo – Odbiorczą) w czasie rzeczywistym.
- Cyfrowe łącze do dwukierunkowej transmisji sterowania, danych i wideo
Tryby lotu i funkcje:
- lot po ustalonej trasie,
- lot do punktu o określonych współrzędnych,
- krążenie wokół wskazanego obiektu,
- podążanie w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną,
- ręczne sterowanie lotem ze stacji operatora,
- automatyczne utrzymywanie obserwowanego obiektu w kadrze,
- automatyczne konwojowanie,
- określanie współrzędnych obserwowanych obiektów i przekazywanie ich do systemów typu SKO lub BMS,
- lot autonomiczny według określonej trasy nawet poza zasięgiem radiowym,
- w przypadku utraty łączności automatyczny powrót do miejsca, w którym ostatnio nawiązana była łączność lub automatyczne lądowanie we wcześniej ustalonym punkcie,
- zmiana parametrów misji podczas lotu,
- możliwość rejestracji obrazu wideo i informacji o locie na dysku twardym komputera, łącznie z danymi telemetrycznymi (wysokość lotu, prędkość transmisji danych, czas i współrzędne bieżącego widoku).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie