
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest obecnie jednym z najczęściej poruszanych zagadnień w kontekście analizowania możliwości dokonywania inwestycji przez podmioty publiczne. Stanowi ono rozwijającą się formę współpracy pomiędzy organami publicznymi a sektorem prywatnym. Dzięki podejmowanym wspólnym przedsięwzięciom możliwe jest zwiększenie efektywność świadczenia usług publicznych poprzez podział ryzyka i wykorzystanie doświadczenia sektora prywatnego.
Istota projektów PPP
Na całym świecie realizacja inwestycji w formule PPP jest od wielu lat uznawana za niezwykle korzystną. W Polsce brakowało jednak odpowiednich aktów prawnych, które umożliwiłyby stworzenie ram współpracy jednostek sektora rządowego i samorządowego z prywatnymi przedsiębiorcami. Zmieniło się to na przełomie 2008 i 2009 r., kiedy przyjęte zostały dwie ustawy: o partnerstwie publiczno-prywatnym z 19 grudnia 2008 r. oraz o koncesji na roboty budowlane lub usługi z 9 stycznia 2009 r. Ułatwiły one formułowanie i realizację projektów z wykorzystaniem PPP.
Partnerstwo publiczno – prywatne jest alternatywą dla finansowania zadań publicznych wyłącznie ze środków rządowych i samorządowych. Formuła ta jest wykorzystywana szczególnie wtedy, kiedy połączenie elementów publicznych i komercyjnych realizowanego przedsięwzięcia przynosi dodatkową wartość i jest opłacalne zarówno z punktu widzenia biznesowego, jak i korzystne dla interesu publicznego.
Jak wspomniano wcześniej, istotą PPP jest wspólne realizowanie przedsięwzięcia przez partnera publicznego i prywatnego. Współpraca oznacza nie tylko zlecanie przez instytucje publiczne zadań prywatnym wykonawcom, ale wspólne działania obu partnerów na rzecz realizacji przedsięwzięcia oparte na podziale zadań, ryzyk i zysków z projektu.
Elementami wyróżniającymi przedsięwzięcia realizowane w formule PPP od projektów finansowanych ze środków publicznych są m.in.:
Fundusze europejskie w projektach PPP
Szeroki zakres przedsięwzięć realizowanych w formule PPP powoduje, że wymagają one znacznych nakładów finansowych. Środki zapewniane są zarówno przez partnera prywatnego, jak i wnoszone przez partnera publicznego. Zazwyczaj projekty są finansowane także kredytem bankowym. Jako źródło wsparcia mogą być wykorzystane również fundusze europejskie np.: w postaci dotacji lub pożyczki.
Przedsięwzięcia realizowane w przy ich pomocy określa się jako projekty hybrydowe. W takim modelu fundusze europejskie stanowią uzupełnienie finansowania prywatnego.
Formuła projektów hybrydowych może stać się popularna w krajach, które bardzo intensywnie korzystają z unijnego dofinansowania.
Projekty łączące model PPP z funduszami UE podlegają jednocześnie regułom PPP oraz regułom dotyczącym Funduszy Europejskich. Perspektywa finansowa 2014-2020 może być przełomem dla projektów hybrydowych, głównie za sprawą nowych regulacji. Do ogólnych zasad realizacji projektów w ramach funduszy europejskich na lata 2014 – 2020 włączono również przepisy mówiące o definicji, beneficjentach i przepływach finansowych w projektach PPP. Ułatwi to realizację takich przedsięwzięć z wykorzystaniem środków unijnych.
Do tej pory powstało niewiele projektów hybrydowych. Europejskie Centrum Wiedzy o PPP (EPEC), utworzone m.in. przez Komisję Europejską, Europejski Bank Inwestycyjny i państwa członkowskie UE, zidentyfikowało jedynie 49 tego typu projektów w Europie. Co ciekawe, aż 14 z nich jest realizowanych bądź przygotowywanych w Polsce.
Projekty hybrydowe w Polsce korzystają ze środków programów regionalnych realizowanych przez urzędy marszałkowskie na poziomie województw, a także z programów wdrażanych na poziomie krajowym. 14 polskich projektów hybrydowych realizowanych bądź przygotowywanych jest w różnych regionach, a ich łączna wartość przekracza 3,5 mld zł. Ponad połowa środków pochodzi z funduszy europejskich.
Tabela 1. Projekty hybrydowe w Polsce w latach 2007-2013
Lp.
Nazwa projektu /etap realizacji
Wartość projektu (mln zł)
Wkład unijny (mln zł)
Program z jakiego pochodzą środki UE
1.
Kompleks mineralnych basenów w Solcu-Zdroju
/projekt w fazie przygotowania/
16
7
Regionalny Program Operacyjny Woj. Świętokrzyskiego
2.
Rewitalizacja dworca PKP oraz terenów przydworcowych w Sopocie
/projekt realizowany/
96
42
Regionalny Program Operacyjny Woj. Pomorskiego
3.
Budowa Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej i zarządzanie jej infrastrukturą
/projekt realizowany/
407
284
Regionalny Program Operacyjny Woj Wielkopolskiego
4.
System Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania
/projekt realizowany/
725
352
Program Infrastruktura i Środowisko
5.
Zarządzanie Sosnowieckim Parkiem Naukowo-Technologicznym (SPNT)
/projekt realizowany/
39
30
Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego
6.
Zarządzanie infrastrukturą sportową stoku Dębowiec w Bielsku-Białej
/projekt realizowany/
61
45
Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego
7.
Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej - województwo warmińsko-mazurskie
/ projekt realizowany/
314
220
Program Rozwój Polski Wschodniej
8.
Likwidacja obszarów wykluczenia informacyjnego i budowa dolnośląskiej sieci szkieletowej
/projekt w fazie przygotowania/
215
150
Regionalny Program Operacyjny Woj. Dolnośląskiego
9.
Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej - województwo świętokrzyskie
/projekt w fazie przygotowania/
201
139
Program Rozwój Polski Wschodniej
10.
Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej - województwo podkarpackie
/projekt w fazie przygotowania/
295
204
Program Rozwój Polski Wschodniej
11.
Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej - województwo podlaskie
/projekt w fazie przygotowania/
252
177
Program Rozwój Polski Wschodniej
12.
Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej - województwo lubelskie
/projekt w fazie przygotowania/
385
267
Program Rozwój Polski Wschodniej
13.
Internet dla Mazowsza
/projekt w fazie przygotowania/
499
347
Regionalny Program Operacyjny Woj. Mazowieckiego
14.
Małopolska Sieć Szerokopasmowa
/projekt w fazie przygotowania/
193
62
Regionalny Program Operacyjny Woj. Małopolskiego
SUMA
3 698
2 326
W Ministerstwie Rozwoju Regionalnego utworzona została odrębna komórka organizacyjna – Departament Wsparcia Projektów PPP – która odpowiada za pomoc w realizacji i promocję projektów hybrydowych. Z jej inicjatywy powstał portal internetowy dotyczący tematyki partnerstwa publiczno – prywatnego: www.ppp.gov.pl. Stanowi on forum wymiany informacji, doświadczeń i najlepszych praktyk dotyczących współpracy pomiędzy podmiotami publicznymi oraz pomiędzy stroną publiczną i prywatną.
Informacji na temat zasad realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno - prywatnego można poszukiwać bezpośrednio w Departamencie Wsparcia Projektów PPP (e-mail: [email protected], tel.: 22 273 79 50) oraz w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich (dane teleadresowe do wszystkich punktów: www.funduszeeuropejskie.gov.pl/punkty).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie