
5 – 19 listopada
III Festiwal Stawisko – miejsce symbiozy sztuk i kultur
W stronę Francji
Od 5 do 19 listopada, w kolejne niedziele, o godzinie 17.00, zaprosimy Państwa na trzecią już edycję Festiwalu Stawisko – miejsce symbiozy sztuk i kultur.
Festiwal jest kontynuacją rozpoczętego w 2021 roku cyklu wydarzeń prezentujących tradycje Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów jako miejsca symbiozy sztuk, obszaru otwartego na różne kultury. Festiwale 2021 i 2022 dotyczyły relacji z kulturami żydowską i ukraińską; przedsięwzięcie 2023 roku będzie poświęcone związkom Domu na Stawisku i jego Gospodarzy z kulturą francuską.
Podczas wydarzeń III Festiwalu „Stawisko – miejsce symbiozy sztuk i kultur” 5, 12, 19 listopada prezentujemy koncerty z programem m.in. utworów Debussy`ego, Ravela, Faurégo, Messiaena oraz kompozytorów polskich osiadłych w Paryżu – od Chopina po Aleksandra Tansmana i Szymona Laksa. Przewidziany jest także recital piosenek z repertuaru Édith Piaf.
Wydarzeniom towarzyszy wystawa ze zbiorów Muzeum w Stawisku, na której prezentowane są rękopisy listów od francuskich przyjaciół, fragmenty „Dzienników” i korespondencji Jarosława Iwaszkiewicza, fotografie z licznych podróży do Francji obojga Iwaszkiewiczów, cenne upominki ofiarowane Gospodarzom Stawiska m.in. przez Jeana Cocteau, Mojżesza Kislinga, Leonor Fini, francuskie wydania twórczości autora „Panien z Wilka”.
5 listopada
godzina 17.00
„Uliczka Piaf”
najpiękniejsze piosenki francuskie
Wykonawcy
Jaga Wrońska – śpiew
Jacek Bylica – fortepian
Wiesław Dziedziński – akordeon
5 listopada
godzina 18.00
Otwarcie wystawy
Rękopisy, fotografie, archiwalia ze zbiorów Stawiska, dotyczące relacji Jarosława i Anny Iwaszkiewiczów z kulturą francuską
12 listopada
godzina 17.00
Claude Debussy
Jardins sous la pluie
Fryderyk Chopin
Koncert e-moll op. 11
Allegro Maestoso; Romance. Larghetto; Rondo. Vivace
Wykonawcy
Beata Bilińska – fortepian
Prima Vista String Quartet
Krzysztof Bzówka – I skrzypce, Szymon Telecki – II skrzypce,
Marek Czech – altówka, Tomasz Błaszczak – wiolonczela
19 listopada
godzina 17.00
Maurice Ravel
Sonata G-dur na skrzypce i fortepian
Allegretto; Blues. Moderato; Perpetuum mobile. Allegro
Gabriel Fauré
Romans
Aleksander Tansman
Cinq pieces
Olivier Messiaen
Quatuor pour la fin du temps
Louange a l’immortalité de Jésus
Szymon Laks
Suite Polonaise
Molto moderato. Allegro non troppo; Andantino; Allegro molto
Wykonawcy
Piotr Pławner – skrzypce
Piotr Sałajczyk – fortepian
Paryż i Warszawa to dla autora „Oktostychów” i „Sławy i chwały” (powieści, która w dużych fragmentach odzwierciedla paryskie przeżycia) najważniejsze miejsca, gdzie zawarł najcenniejsze znajomości zwybitnymi osobowościami, artystami, relacje trwające często długie lata. Zaczęło się od wizyt w słynnym salonie Godebskich i w redakcji „Revue Musicale”, gdzie bywali m.in. Jean Cocteau, Maurice Ravel, Arthur Honegger. Podczas licznych pobytów w stolicy Francji w kolejnych etapach swojego życia spotykał się m.in. z Heleną Kahn-Casellą, Konstantym Jeleńskim i Leonor Fini, Jeanem Cocteau i Ireną Łempicką, Eugene Ionesco i Jean-Paul Sartre’em, Józefem Czapskim oraz Szymonem Laksem i Aleksandrem Tansmanem – polskimi kompozytorami mieszkającymi w Paryżu.
Interesujące konstatacje Iwaszkiewicza na temat Paryża jako niezwykłego europejskiego miasta, a także na temat francuskiej kultury (zwłaszcza muzyki impresjonistów, która go szczególnie fascynowała) dotyczą nie tylko sfery estetycznej, ale wywołują nierzadko refleksje o charakterze filozoficzno-moralnym. W jednym z „Listów do Felicji” stwierdził: „Oto można by powiedzieć, że Paryż też ma rozwiązane wszystkie kompleksy: jest wielkim i pięknym miastem, najpiękniejszym miastem świata. Toteż może sobie pozwolić na brudy i nieporządek, na nieład i na wzruszające niedbalstwo: on się niczego nie wstydzi […] na tym właśnie polega czar Paryża”.
W dniu wybuchu wojny, 1 wrześniu 1939, pisał w „Dziennikach”: „Wczoraj nagle po przelocie bombowców i po kilku idiotycznych pogadankach Radio nadało Iberię Debussy`ego. W chaosie stworzonym przez człowieka muzyka przejrzysta i klasyczna wydała mi się grą czystych cyfr, boską wskazówką porządku całokształtności liczb. Możność myślenia abstrakcyjnego, możność wyrwania się z okropności ułamków przez liczby całkowite, sztukę, wydała mi się możnością zbawienia. I jeszcze raz, nawet teraz, kiedy wszystko się wali, zbawienie tylko w sztuce!”.
Koncepcja merytoryczna: dr Alicja Matracka-Kościelny
Organizator: Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku
Wykonawcy Festiwalu
5 listopada
Jaga Wrońska – wokalistka, pieśniarka. Śpiewa w języku ojczystym, a także po francusku, niemiecku, ukraińsku, romsku, w jidysz. Przez wiele lat związana była z krakowskim Kabaretem Loch Camelot, zaprzyjaźniona z Piwnicą pod Baranami. Koncertowała w Anglii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Węgrzech, wielokrotnie we Francji. Współpracuje z kompozytorami: Grzegorzem Turnauem, Andrzejem Zaryckim, Markiem Jaworskim. Szczególna przyjaźń artystyczna łączy ją z Zygmuntem Koniecznym; dla niej powstał recital piosenek Koniecznego „Z nutą Jasminum” (sł. Monika Partyk).
Wiesław Dziedziński – ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie akordeonu. Dokonał wielu nagrań dla teatru, Radia, TV i filmu do muzyki Z. Koniecznego, J. K. Pawluśkiewicza, J. Zielińskiego, B. Rawskiego, L. Długosza i innych. Współpracował: z Krakowską Orkiestrą Radiową, Piwnicą Pod Baranami, obecnie prowadzi działalność z Orkiestrą Straussowską „Obligato” oraz krakowskimi artystami: Kazimierzem Madejem, Jagą Wrońską, Leszkiem Długoszem, a także z Zespołem Pieśni Słowiańskiej „Prasłowianki”.
Jacek Bylica – mistrz interpretacji piosenki artystycznej, a jednocześnie koncertujący pianista klasyczny, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, wieloletni pianista Ewy Demarczyk.
12 listopada
Beata Bilińska – absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego. Laureatka międzynarodowych konkursów Artur Rubinstein in Memorian w Bydgoszczy, Rina Sala Gallo w Monzy. Występuje w prestiżowych salach koncertowych na świecie (debiut w Carnegie Hall). Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego, a w 2011 roku „II Koncert fortepianowy” Wojciecha Kilara. W swoim dorobku posiada 12 płyt CD.
Prima Vista String Quartet wykonuje różnorodny repertuar: od klasyków wiedeńskich i Szymanowskiego po muzykę salonową XIX i XX wieku. Zespół koncertował m.in w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Kanadzie, USA, Japonii. Członkowie kwartetu są również cenionymi muzykami studyjnymi. Brali udział w nagraniach muzyki filmowej Zbigniewa Preisnera i Krzesimira Dębskiego, towarzyszyli w nagraniach płyt wielu muzyków jazzowych, m.in. Henryka Miśkiewicza, Zbigniewa Namysłowskiego i Piotra Herdzina Kwartet nagrał kilkanaście płyt kompaktowych dla firmy DUX i Winther & Winther. Pięć z nich otrzymało nominacje do nagrody Fryderyka, trzy tę nagrodę zdobyły.
19 listopada
Piotr Pławner – debiutował w wieku 9 lat. Jest zwycięzcą prestiżowych międzynarodowych konkursów: ARD w Monachium 1995 (jako drugi polski skrzypek po K. A. Kulce), H. Wieniawskiego w Poznaniu 1991, w Bayreuth 1991. Występuje na całym świecie z wybitnymi orkiestrami i dyrygentami. Płyty z jego nagraniami otrzymały wiele nagród, m.in. „Fryderyk” 2005, 2009, „The Strad Selection” 2007.
Piotr Sałajczyk – ukończył studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, w Mozarteum w Salzburgu, a także u Krystiana Zimermana. Współpracuje m.in. z NOSPR, Sinfonią Iuventus, Aukso. Jego debiutancka płyta z sonatami Beethovena i Schuberta (DUX) otrzymała tytuł „Maestro” miesięcznika „Pianiste”. Wydarzenie fonograficzne stanowił wydany przez DUX album z pierwszym w historii nagraniem kompletu utworów fortepianowych Zarębskiego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie