Reklama

Będzie nowy wiadukt w Pruszkowie

          W czwartek 5 bm. w siedzibie władz Pruszkowa na terenie Dworca PKP podpisano dawno oczekiwaną umowę na budowę nowej przeprawy nad torami obu linii PKP w ciągu ul. Grunwaldzkiej do ul. Warszawskiej, tj. tam gdzie dawnej był przejazd drogowy. O konieczności takiej przeprawy aż nie warto mówić, od lat domagali się jej mieszkańcy tzw. Papierni (dzielnicy Żbikowa oraz mieszkańcy tej części miasta – na pograniczu z Piastowem. Ową inwestycyjną umowę podpisali: Krzysztof Pietras, dyr. Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP – Linie Kolejowe s.a., Jacek Garbacz – firma PBW inżynieria – wykonawca oraz Paweł Makuch, Prezydent Miasta Pruszkowa, które to będzie bezpośrednio czuwało nad realizacją projektu.

           Oprócz wymienionych obecni by podpisaniu umowy byli: Zdzisław Sipiera (poseł), Konrad Sipiera (zastępca prezydenta miasta), Andrzej Bittel (sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, Ireneusz Merchel (prezes zarządu PKP Linie Kolejowe), Krzysztof Rymuza (starosta powiatowy), Grzegorz Szuplewski (burmistrz Piastowa) i Maria Makowska (zastępca burmistrza Piastowa). Jaki będzie ten most czy też wiadukt? Będzie to konstrukcja stalowa z żelbetową płytą pomostową podwieszoną do dwóch pylonów (niewysokich) o długości ponad 72 m, z trzema przęsłami (te najszersze pomieści wszystkie 5 linii kolejowych) i szerokości 13,58 m. Całkowita długość przeprawy sięgać będzie prawie 300 m, od strony ulic Warsztatowej i Warszawskiej zakończonej dużym rondem, albowiem po obu stronach całkowicie będzie przebudowany system ulic dojazdowych. Oczywiście przeprawa będzie wyposażona w modną teraz ścieżkę rowerową na poziomie mostu oraz w ulicach dojazdowych. Także kompletnie przebudowane zostaną sieci: kanalizacyjne, wodociągowe i gazowe, zaś same ciągi odprowadzające wodę deszczową oraz odpowiednie rowy wykonane zostaną na nowo. By ułatwić ruch pieszy po obu stronach przeprawy zostaną zainstalowane windy – oczywiście z monitoringiem (także całości).

         Czytelnicy zapytają ile to będzie kosztować i kto wysupła owe sumy. Koszt całości to prawie 22 mln zł, z czego miasto Pruszków otrzymało 60% dofinansowanie (ok. 8,5 mln zł) od Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (pozytywnie rozpatrzony wniosek miasta); koszty budowy wiaduktu w obrębie pasa kolejowego pokryje PKP PLK czyli 7,380 mln zł, zaś po 30% kosztów budowlanych pokryje Powiat Pruszkowski i Gmina Piastów. Kiedy pojedziemy nowym wiaduktem? Dopiero, czy aż? od końca marca 2023 r., a więc w niespełna w dwa lata. Trudno nam – redakcji komentować sama konstrukcje mając do dyspozycji jednie skromny rysunek, niemniej jest bardzo potrzebna przeprawa (miejsce dzikich spacerów na skróty i wielu wypadków śmiertelnych!). Jedynie co budzi obawy to szerokość jezdni – dwa pasy po 6 m oraz 1,5 m ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Miejmy nadzieję, że w przyszłości wiadukt nie będzie się „zatykał” i spece od komunikacji dobrze obliczyli potencjalny ruch w przyszłości.

 

Tekst & Foto: Adam St. Trąbiński

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do