Reklama

C-Klasa ładowana z gniazdka

27/01/2015 03:01


Hybrydowa C-Klasa plug-in występuje jako sedan lub kombi. Foto Daimler.


Mercedes-Benz wprowadza C 350 PLUG-IN HYBRID - kolejny model wyposażony w napęd hybrydowy z możliwością zewnętrznego ładowania.


Nowa odmiana Klasy C będzie dostępna zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Jej zespół napędowy, złożony z 4-cylindrowego silnika benzynowego oraz jednostki elektrycznej, generuje łącznie moc 279 KM oraz 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ponieważ w trybie elektrycznym model może pokonać dystans 31 km, jego średnie zużycie paliwa na odcinku 100 km wynosi zaledwie 2,1 l.


Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID jest standardowo wyposażony w zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC oraz sterowaną drogą internetową wstępną wentylację kabiny (Pre-Entry Climate Control). W salonach zadebiutuje w marcu.

- Do 2017 roku wprowadzimy na rynek 10 nowych modeli PLUG-IN HYBRID, zapowiada Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów.

C 350 PLUG-IN HYBRID to druga po C 300 BlueTEC HYBRID hybrydowa odmiana Klasy C i drugi po S 500 PLUG-IN HYBRID model Mercedes-Benz z napędem hybrydowym typu plug-in. Dzięki połączeniu silnika spalinowego z jednostką elektryczną napęd hybrydowy ma zapewniać wysokie osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa. Ponadto, motor elektryczny wspiera silnik spalinowy w sytuacjach, gdy ten drugi ma ograniczoną wydajność, i wykorzystuje energię zgromadzoną podczas hamowania.

Energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 6,2 kWh. Ważą one ok. 100 kg, mają stalową obudowę i są chłodzone cieczą. Zamocowano je pod tylną osią. Akumulatory można naładować z domowego gniazdka w ciągu ok. 2-3 godzin, a z tzw. wallboxa - w ciągu 1 godziny i 45 minut (230 V, 16 A, 3,7 kW).

Mimo zamontowania akumulatorów, bagażnik C 350 PLUG-IN HYBRID w wersji sedan mieści 335 l, a kombi - 350 - 1 370 l.
Do napędu C 350 PLUG-IN HYBRID służy 4-cylindrowa jednostka benzynowa 2.0l. Zaopatrzona w bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie, generuje moc 211 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik elektryczny osiąga 82 KM i dostarcza 340 Nm momentu. Łączna moc tego tandemu wynosi 279 KM, a maksymalny moment obrotowy - 600 Nm.

Hybrydowy moduł standardowej, 7-stopniowej przekładni automatycznej 7G-TRONIC PLUS obejmuje motor elektryczny oraz dodatkowe sprzęgło, które w trybie elektrycznym odłącza jednostkę spalinową od zespołu napędowego, a przy ruszaniu z pomocą silnika benzynowego pełni funkcję konwertera momentu obrotowego.


Sedan ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w ciągu 5,9 s i rozwijać prędkość maksymalną 250 km/h, a kombi osiąga "setkę" w 6,2 s i rozpędza się do 246 km/h. Jednocześnie oba warianty C 350 PLUG-IN HYBRID mogą przejechać do 31 km wyłącznie siłami napędu elektrycznego.

Do charakterystycznych cech pracy modelu należą:
- cichy start - Klasa C rusza z miejsca cicho - w trybie elektrycznym. Silnik spalinowy zazwyczaj pozostaje wyłączony.
- funkcja boost - silnik elektryczny wspiera jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania.
- rekuperacja energii - energia uwalniana podczas hamowania lub toczenia się jest odzyskiwana i trafia do akumulatorów. W pierwszej fazie za wytracanie prędkości odpowiada silnik elektryczny, działający wówczas jak alternator. Dopiero przy mocniejszym hamowaniu do akcji wkracza mechaniczny układ hamulcowy. Ma to zwiększać skuteczność odzyskiwania energii, bwz wpływu na wyczucie pedału hamulca.
Inteligentny system zarządzania napędem C 350 PLUG-IN HYBRID w sposób niezauważalny dla kierowcy automatycznie dobiera najlepszą w danym momencie konfigurację współpracy silnika spalinowego i elektrycznego.
Kolejną nowością C 350 PLUG-IN HYBRID jest tzw. aktywny pedał gazu, wspomagający zrównoważony styl jazdy. Dostarcza on kierowcy dwa typy informacji zwrotnych:
- trybie elektrycznym stawia opór w momencie, gdy jednostka elektrycznym oddaje pełną moc; mocniejsze wciśnięcie uruchamia silnik spalinowy;
- podwójny impuls funkcji ECO Assist sygnalizuje, że kierowca powinien zdjąć nogę z pedału gazu w celu unieruchomienia jednostki spalinowej; inteligentny system zarządzania napędem uruchomi wówczas tryb "żeglowania" (toczenia się) lub rekuperacji w oparciu o dane z systemów radarowych.

W C 350 PLUG-IN HYBRID można ręcznie skonfigurować działanie hybrydowego napędu, wybierając jeden z pięciu trybów jazdy oraz trzech programów działania skrzyni biegów:
- Individual (I) - ręczne ustawienie charakterystyki napędu, zawieszenia, układu kierowniczego, funkcji ECO Assist oraz klimatyzacji
- Sport+ (S+) - szybka reakcja na gaz i pełne wykorzystanie potencjału jednostki elektrycznej, sportowy tryb pracy skrzyni biegów, silnik spalinowy zawsze pozostaje uruchomiony, sztywna charakterystyka tłumienia.
- Sport (S) - szybka reakcja na gaz i większe wykorzystanie potencjału jednostki elektrycznej, silnik spalinowy zawsze pozostaje uruchomiony, sztywniejsza charakterystyka tłumienia.


- Comfort (C) - praca napędu zoptymalizowana pod kątem komfortu i wydajności paliwowej, tryb elektryczny możliwy do prędkości 130 km/h, zorientowane na komfort ustawienia zawieszenia.


- Economy (E) - praca napędu zoptymalizowana pod kątem wydajności paliwowej, rekuperacja ograniczona w celu wydłużenia zasięgu "żeglowania". Możliwy tryb elektryczny i odłączenie jednostki spalinowej. Jeśli nawigacja prowadzi akurat do celu, a tryb Hybrid jest uruchomiony, system będzie wykorzystywał energię elektryczną w zależności od przebiegu trasy i uruchamiał tryb elektryczny w terenie zabudowanym tak często, jak tylko będzie to możliwe. Aktywna jest także funkcja ECO Assist.
ECO Assist ma dodatkową funkcję: korzystając z radaru standardowej kontroli odległości, rozpoznaje poruszające się wolniej pojazdy i za pomocą podwójnej wibracji pedału przyspieszenia sygnalizuje, by zdjąć nogę z pedału gazu. Klasa C hamuje wówczas automatycznie, korzystając z silnika elektrycznego. Pozwala to uniknąć częstego hamowania, zwłaszcza podczas jazdy w korku, i skuteczniej odzyskiwać energię.

Poza trybami jazdy kierowca C 350 PLUG-IN HYBRID może również wpływać na konfigurację układu napędowego. W programach Eco i Comfort do wyboru są:
- Hybrid: ma w wydajny sposób, zależnie od sytuacji na drodze, korzystać ze wszystkich funkcji napędu hybrydowego, takich jak tryb elektryczny, boost i rekuperacja.
- E-mode: ręcznie aktywowany tryb elektryczny - do wykorzystania np. w centrach miast.
- E-save: energia w akumulatorach jest magazynowana w celu późniejszego wykorzystania. Tryb elektryczny i funkcja boost działają w ograniczonym zakresie.
- Charge: pozwala ładować akumulatory podczas jazdy dzięki wykorzystaniu jednostki spalinowej (może powodować zwiększone zużycie paliwa; tryb elektryczny ani funkcja boost nie są dostępne).

Seryjne wyposażenie C 350 PLUG-IN HYBRID obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z elektroniczną regulacją siły tłumienia i funkcją samopoziomowania, a także układ wstępnej wentylacji kabiny, który pozwala zdalnie zaprogramować pożądaną temperaturę we wnętrzu - schłodzić ją latem i ogrzać zimą. Temperaturę można ustawić poprzez wybór godziny rozpoczęcia podróży (za pośrednictwem serwisu internetowego "Mercedes me") lub poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Układ korzysta z elektrycznego kompresora i podgrzewacza. Jeśli wyposażenie zawiera funkcję podgrzewania albo wentylacji siedzeń, ją również można zdalnie aktywować. Pakiet "Mercedes me" umożliwia również zdalną kontrolę postępu naładowania akumulatorów, ilości zgromadzonej w nich energii i zasięgu pojazdu.


Do standardowego wyposażenia należą systemy wspomagające bezpieczeństwo, w tym układ monitorowania zmęczenia ATTENTION ASSIST i chroniący przed kolizjami COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, który działa od 7 km/h i może aktywować autonomiczne hamowanie do 200 km/h.

Aby mieć dostęp do internetu - wystarczy smartfon z Bluetooth i funkcją transmisji danych.

W 1982 r., wraz z premierą modelu 190, Mercedes-Benz zaprezentował swój pierwszy prototyp samochodu hybrydowego - z dwucylindrowym silnikiem służącym do ładowania akumulatorów. Po zbudowaniu licznych aut koncepcyjnych w 2009 r. wprowadzono pierwszą hybrydę z akumulatorami litowo-jonowymi: model S 400 HYBRID.

W 2012 r. zadebiutowała Klasa E 300 BlueTEC HYBRID, pierwsza wysokoprężna hybryda w segmencie premium.





Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do