Reklama

Disco Relaks – wystawa w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

18 października Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie otwiera wystawę „Disco Relaks”, która przedstawia zjawisko muzyki disco polo na tle społeczno-gospodarczych przemian lat 90-tych. Zrealizowana w ramach projektu Rzeczy Kultowe, wystawa przygląda się fenomenowi disco polo, osadzając go w kontekście transformacji, której 30-lecie przypada w 2019 r.

 

Disco Relaks – wystawa o kulturowym fenomenie disco polo w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Rozpoczynając od lat 90. - „złotego wieku” disco polo - wystawa wskazuje na społeczno-gospodarczy kontekst tego nurtu i jego początki, gdy na rynku grasowali piraci, a kasety nagrywano w garażach. Sięga do muzycznych korzeni gatunku w latach 70., pokazuje odbiór disco polo w czasach turbokapitalizmu oraz współczesne nawiązania.

W projekcie „Rzeczy Kultowe” przyglądamy się współczesnym, popularnym zjawiskom. Oglądamy dziś te same filmy, słuchamy tych samych piosenek, nosimy buty tych samych marek, ale rzadko zastanawiamy się nad motywacjami ich wyboru. – tłumaczy Aleksander Robotycki, etnograf i współkoordynator projektu Rzeczy Kultowe – Dostrzegliśmy również fenomen disco polo, a poprzez wystawę chcemy go przybliżyć i zinterpretować, opowiadając o transformacji, wolności i gustach.

Wystawa będzie prezentować przede wszystkim bogate materiały wizualne z lat 90. oraz współczesny kontekst w postaci przetworzeń i komentarzy. Sercem wystawy są sylwetki kobiet, których twórczość w discopolowym świecie wniosła ożywczy, zmysłowy powiew w zdominowany przez mężczyzn show-biznes. Zobaczymy oraz usłyszymy zmysłowe i sensualne disco polo kobiet. ­

Disco polo można nazwać „soundtrackiem” polskiej transformacji. Zmiany, które wtedy zaszły, dotyczyły również obyczajowości i znalazły swoje odbicie w twórczości kobiet tworzących w tym nurcie. Choć często marginalizowane, polo-artystki zdywersyfikowały i zdynamizowały zjawisko disco polo. - podkreśla Monika Borys, współkuratorka wystawy.

W ramach ekspozycji umieszczono także obiekty z kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, poprzez które kuratorzy formułują tezę o „discopolowej wyobraźni”, łączącej muzyków i XX-wiecznych twórców obrazów i rzeźb tworzących w nurcie naiwnym bądź do niego się odwołujących.

Włączenie eksponatów muzealnych w opowieść o ostatnim półwieczu i rozwoju kultury popularnej to także sposób na zaprezentowanie nurtu disco polo jako istotnego i niejednoznacznego składnika polskiej tożsamości. – dodaje Bartosz Wójcik, współkurator wystawy.

Wernisaż odbędzie się 18 października 2019 o godz. 18 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, ul. Kredytowa 1. Wystawa potrwa do 1 marca 2020. Będą jej towarzyszyć oprowadzania kuratorskie, debaty oraz warsztaty edukacyjne.

Wstęp na wystawę oraz wydarzenia towarzyszące bezpłatny.

Kuratorzy: Bartosz Wójcik, Monika Borys / Zespół projektu Rzeczy Kultowe: Anna Grunwald, Aleksander („Bratek”) Robotycki, Ilona Sikorska-Piwowarczyk

---

Wystawa zrealizowana w ramach projektu „Rzeczy kultowe” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Edukacja kulturalna na lata 2018-20 oraz współfinansowania Samorządu Województwa Mazowieckiego.

***

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie istnieje od 1888 r. To najstarsze i największe muzeum etnograficzne w Polsce jest przestrzenią, w której dorobek kultury światowej spotyka się z indywidualną wrażliwością, stając się inspiracją do odkrywania piękna tkwiącego w różnorodności. W nowocześnie urządzonych wnętrzach prezentujemy wystawy stałe i czasowe o interdyscyplinarnym charakterze i zróżnicowanej tematyce. Autonomiczną strukturą naszej instytucji jest poświęcone najmłodszym Muzeum dla Dzieci, w którym można wszystkiego dotknąć. Naszą misją jest kolekcjonowanie różnorodności i bogactwa kultur całego świata oraz prezentowanie ich wartości jako dobra ogólnonarodowego, tym samym przyczyniając się do rozwoju społeczeństwa otwartego.

www.ethnomuseum.pl
 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do