Reklama

Drugie podejście - Nowy Runway w Modlinie

11/07/2013 03:12


 

Spółka APB Analiza Projekt Budowa nadzoruje rekonstrukcję betonowej drogi startowej na lotnisku w Modlinie. Zapewnia, że teraz użyto odpowiednich kruszyw, wobec czego trwałość pasa startowego wyniesie lat 40. Kluczem sukcesu jest odpowiedniej jakości kruszywo granitowe, nowoczesne wydajne maszyny i technologia zgodna ze stanem wiedzy. Miarą zachowania standardu jest płukanie granitowego kruszywa przed zmieszaniem z cementem. Nową nawierzchnię zbudowano  w ciągu dwóch miesięcy, dotrzymując wszystkich procedur. Również około dwa miesiące trwać będzie faza testów systemu ILS (Instrument Landing System). Urząd Lotnictwa Cywilnego ponowił dopuszczenie ruchu lotniczego w Mazowieckim Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin WMI 24 czerwca tego roku.


Kilka dni wcześniej, 18 czerwca około godziny 16 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła obloty systemu naprowadzania lądujących samolotów ILS, inaugurujące testy Instrument Landing System. Po ich pomyślnym zakończeniu urządzenie zostanie wpisane do rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych (LUN) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, uzyskując tym samym kategorię I. Wówczas rozpocznie się kolejny etap testów, doprowadzający do kategorii II.


System wspomagający pilotom lądowanie przy ograniczonej widzialności ILS kategorii I poprawia bezpieczeństwo lądowania, jeśli podstawa chmur będzie co najmniej na wysokości 60 m, a widzialność pozioma na pasie co najmniej 600 m.


Bez względu na prognozowaną trwałość pasów startowych prawo budowlane wymaga corocznych przeglądów, nie dopuszczających do obniżenia bezpieczeństwa eksploatacji lotniska. Właśnie taki przegląd na jesieni roku ubiegłego zapobiegł eksploatacji poprzeniego pasa wykonanego z użyciem kruszywa zanieczyszczonego marglem w roku ubiegłym. Zrekonstruowana obecnie droga startowa ma łączną szerokość 45 metrów. Została wykonana z użyciem maszyn układających nawierzchnię o szerokości 15 metrów, więc całość składa się z trzech takich pasów  Praktycznie ułożenie jednego pasa o długości 540 metrów trwało 10 godzin, ponieważ zainstalowane były również wytwórnie betonu o wydajności 250 m³ na godzinę.


Przed zamknięciem lotniska w Modlinie dla rejsowych samolotów pasażerskich (bo działało bez przerw dla awionetek w trybie general aviation) bazowały na nim niskobudżetowe linie lotnicze: Ryanair Wizz Air. Od grudnia obydwie operują z Lotniska Warszawa-Okęcie imienia Fryderyka Chopina WAW. Operatorzy Modlina zamierzali ponownie przyjmować duże samoloty od 1 lipca. Jednakże Ryanair zapowiada, że pozostanie na Okęciu do 2 września, a Wizz Air do 26 października. Będzie jak ma być, ale  wszystko zależy od de facto od uwarunkowań ekonomicznych, a pod tym względem przewagi konkurencyjne Modlina sa wyraźne. Należy do nich także nieprzerwana eksploatacja przez dzień i noc we wszystkie dni tygodnia. Brak tylko terminala kolejowego na lotnisku, linii kolejowej ze stacji Modlin i hotelu przylotniskowego. Ale są perspektywy rozwojowe, istnieje również miejsce na drugi, równoległy pas startowy. Przyszłość stoi otworem, gdyż istotnie we wtorek 25 czerwca 2013 po blisko półrocznej przerwie w obsłudze przewozów pasażerskich zaprezentowano zrekonstruowaną płytę lotniska ze zbudowanymi na nowo betonowymi segmentami drogi startowej.


Użyteczny link:   www.modlinairport.pl


Jerzy W. Ryll



Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do