Reklama

Informacja o stanie prac nad możliwością wprowadzenia Paneuropejskiego Systemu eCall Polska wraz z u

04/03/2014 17:12


Paneuropejski System Ratunkowego eCall  oparty o rozwiązania techniczno –organizacyjne zaprojektowane przez ;




      I.           Centrum Projektów Informatycznych  Projektu 112 i SIPR ,


   II.            Operatora eCall Polska – Autora Projektu ‘’System eCall Polska’’ zgodnego ze standardami zatwierdzonymi   przez UE

 Uruchomienie Systemu eCall Polska,  jest możliwe  dzięki  istnieniu;




wyliczeń potwierdzonych  szacunkami kosztów i zysków Systemu eCall, przeprowadzonymi  w ramach projektu E-MERGE oraz badaniami  SeiSS6, istnieje  możliwość uniknięcia śmierci nawet 2500 osób rocznie i zmniejszenia skutków wypadków o 15 %.

Wypadek drogowy wiąże się z ogromną stratą dla gospodarki. Szacuje się, że w wielu krajach członkowskich UE koszty społeczne wypadków sięgają nawet 2-4% PKB W Polsce  szacuje się wysokość kosztów społecznych wypadków komunikacyjnych  na poziomie 1,3% naszego PKB ( Dane wg INSTYTUTU BADAWCZEGO DRÓG IMOSTÓW maj 2012)




wyliczeń, iż statystyczna wartości życia utraconego w wyniku wypadku drogowego w kategoriach bólu i cierpienie jakie mu towarzyszą w kategoriach kosztów finansowych w Polsce wynoszą około 65 mld PLN, to jest dwukrotnie więcej aniżeli deficyt budżetowy

( Dane wg INSTYTUTU BADAWCZEGO DRÓG IMOSTÓW maj 2012)




wyrażonej woli politycznej przyjętej i zaakceptowanej przez Sejm RP - zawartej w stanowisku Rządu RP dotyczącego planowanych działań  w ramach Narodowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
KOMUNIKATU NR 44/2012 z  PRAC KOMITETU DO SPRAW EUROPEJSKICH  Rządu RP

Na posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2012 r. Komitet do Spraw Europejskich, przyjął  informację nt. wdrożenia Systemu eCall w Polsce, oraz projekt założeń do odpowiedzi Rzeczypospolitej Polskiej na uzasadnioną opinię Komisji Europejskiej, wystosowaną w trybie art. 258 TFUE, dotyczącą uchybienia nr 2011/2102, -  Artykuł 258 dawny artykuł 226 TWE, Jeśli Komisja uzna, że Państwo Członkowskie uchybiło jednemu z zobowiązań, które na nim ciążą na mocy Traktatów, wydaje ona uzasadnioną opinię w tym przedmiocie, po uprzednim umożliwieniu temu Państwu przedstawienia swych uwag. Jeśli Państwo to nie zastosuje się do opinii w terminie określonym przez Komisję, może ona wnieść sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej


Operator eCall Polska, Sygnatariusz Europejskiego Memorandum of Understanding na rzecz Paneuropejskiego Projektu eCall. Autor Projektu eCall Polska.


CMA MONITORING -  Partner Strategiczny, który jest Operatorem Systemu eCall Polska i jego dostawcą realizuje w Projekcie eCall Polska,  skuteczną  ochronę pojazdów za pomocą rozwiązań techniczno- technologicznych, które generuje Paneuropejski System eCall wraz z usługami dodanymi.


Projektując i realizując Projekt eCall Polska , od kilku lat przedstawiciele Operatora eCall Polska Sp z o.o.   aktywnie uczestniczyli w pracach Komitetu Sterującego eCall w Brukseli (DG eCall -Driving Group eCall -Grupa sterująca ds. eCall ).


W  trakcie prac Komitetu Sterującego  przedstawiciele Operatora eCall Polska, zgłosili wiele propozycje rozwiązań projektowych, które zostały  zaakceptowane i są uwzględnione w  dokumencie końcowym UE,  Paneuropejskiego Systemu eCall.


Ważną  inicjatywą polskiego Sygnatariusza Memorandum of Understanding na forum Komitetu Sterującego był wniosek dotyczący wyrównania szans w przystąpieniu do projektu krajów, które niedawno stały się  członkiem UE. Zapis obligujący  stosowanie we wszystkich Krajach Członkowskich systemu eCall tylko w nowo produkowanych samochodach według analiz opracowanych przez Operatora eCall Polska  powodować mógł opóźnienie około 5 -letnie we wdrożeniu Systemu w Polsce jak i innych krajach Europy.  W krajach tych znaczniej w stosunku do ‘’starych Krajów UE’ rozbudowany jest  rynek samochodów używanych.


W związku z tym  propozycja Systemu eCall Polska, ma realne szanse  rynkowe i  może zostać zastosowana  na rynku samochodowym znanym pod pojęciem ‘’after market” jeszcze przed wprowadzeniem Dyrektywy Europejskiej (IV Kwartał 20140, obligującej Państwa Członkowskie do wdrożenia Paneuropejskiego Systemu eCall w skali całej Europy.


Zbudowane na bazie Projektu eCall Polska, urządzenie pokładowe IVS ( In-Vehicle System - urządzenie pokładowe eCall Systemu eCall), - podstawowy element Systemu -  posiada operacyjną możliwość generowania automatycznego lub ręcznego sygnału ratunkowego i  przesłania w ciągu 4 sekund tego sygnału MSD ( Minimum Set of Data - Minimalny zestaw danych alarmowych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR - PASP- Public Safety Answering Point -  Punkt obsługi zgłoszeń alarmowych ).


 Według autorskich rozwiązań Projektu eCall Polska, urządzenie pokładowe IVS zostało rozbudowane i wyposażone w możliwość generowania dodatkowych informacji przesyłanych za pomocą sieci GSM, do Komercyjnych Centrów Operacyjnych Systemu eCall (TPSP Third Party Service Provider  - operatora Systemu  i  dostawcy urządzenia pokładowego eCall) , stanowiących ofertę rynkową dla PARTNERÓW OPERACYJNYCH tj.  Firm Ubezpieczeniowych, Dealerów Samochodowych oraz Spersonalizowanego  Centrum Informacyjnego dla wsparcia technicznego i  informacyjnego  w czasie podróży na rzecz  kierujących pojazdami.


Stan zaawansowania Projektu eCall Polska.

Celem Projektu eCall Polska jest stworzenie możliwości  operacyjnego   połączenia odpowiedzialności Organów Państwa za niesienie pomocy swoim obywatelom w wyniku zagrożenia Ich życia ,  z TPSP (Third Party Service Provider  - operator systemu  i  dostawca urządzenia pokładowego eCall) , to jest  Komercyjnym  Operatorem Systemu  eCall Polska .


Projekt ten   w ramach swego  funkcjonowania  połączył ideę ogólno - europejskiego telefonu E112, w którym połączono opcję komercyjną w ramach preferowanej przez UE  formuły funkcjonowania Systemu eCall  (Usługi dodane- TPSP) z funkcją  państwową .


Głównym celem jaki przyświecał Autorom Projektu eCall Polska było;




jego kompatybilność operacyjna  z opracowanym  przez Rządowe Centrum Projektów Informatycznych  Systemem SIPR i telefonem 112,
możliwość eliminowania ‘’fałszywych wezwań ratunkowych’’ przed przekazaniem ich przez Komercyjne Centrum Operacyjne Operatora eCall, TPSP, do WCPR - PASP  (Public Safety Answering Point - Punkt obsługi zgłoszeń alarmowych),
odciążenie budżetu Państwa w zakresie ponoszenia kosztów wdrożenia Systemu eCall,
ograniczenie ofiar śmiertelnych w wyniku zaistnienia wypadku drogowego, w ramach ‘’złotej godziny’’,
możliwość obniżenia kosztów leczenia i odszkodowań  związanych z wypadkami komunikacyjnymi oraz OC,
obiektywna dokumentacja kolizji i wypadków drogowych, która jest możliwa do odczytania z urządzenia pokładowego IVS (In-Vehicle System - urządzenie pokładowe eCall Systemu eCall),
spersonalizowanie kontaktów w razie konieczności żądania pomocy przez kierującego lub pasażera.  po przez kontakt głosowy z Centrum Operacyjnym TPSP.

Do Systemu eCall Polska , będą  zapraszane Firmy  współpracujące z Operatorem eCall Polska jako Partnerzy Operacyjni realizujący część wykonawczą usług dodanych.


Podstawowy Partner dla funkcjonowania Systemu eCall Polska -  to silny Partner- Operator Telekomunikacyjny, który stanowi  docelowy model współpracy w  zakresie usług dodanych. Współpraca z takim Partnerem będzie polegała na realizacji połączeń telefonicznych w oparciu o Jego kartę SIM, udostępnienie dla Systemu eCall Polska  najnowszej infrastruktury GSM/3G/4G oraz przygotowania na potrzeby Centrum Operacyjnego Operatora eCall Polska odbierania zgłoszeń i usług dodanych. Dalszymi podstawowymi Partnerami Operacyjnymi będą  Firmy Ubezpieczeniowe oraz Importerzy i Dealerzy różnych marek samochodowych, którzy to będą mieli znaczący  wpływ na  rynkową implementacje i upowszechnienie Systemu  eCall Polska.


Powstałe do tej pory w niektórych Krajach Członkowskich  UE systemy powiadamiania - tak zwane eCall - w opinii Komitetu Sterującego europejskiego projektu eCall nie sprawdziły się. Nie uwzględniały bowiem one poprawnych technicznie i operacyjnie standardów paneuropejskich  oraz nie posiadały najważniejszego elementu polegającego na głosowym In-band`owym powiadamianiu o wypadku.


Dotychczasowe powstałe  systemy powiadamiania ratunkowego są dostosowane do obsługi wąskiej grupy klientów, li tylko w granicach administracyjnych  państwa Producenta Systemu i nie współpracują z numerem E112 oraz nie odpowiadają standardom eCall zatwierdzonych przez ETSI (Europejski Komitet Normalizacyjny i Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych).  Te Systemy posiadają wyłącznie prywatne centra powiadamiania o wypadku, co w rezultacie znacznie przedłuża możliwość udzielenia pierwszej pomocy. Dlatego też UE nie wyraża zgody na nazywanie tych Systemów  - Systemem eCall , tylko Inteligentnymi Systemami Ratunkowymi.


Operator eCall Polska jako autor rozwiązania techniczno – operacyjnego Systemu eCall Polska, , rozpoczynając prace w Komitecie Sterującym europejskim projektem eCall od samego początku przyjął rygorystyczną zasadę projektowania Polskiego Systemu eCall w zgodzie ze standardem UE. Dlatego przygotowywany Projekt eCall Polska, jest dostosowany i wypełni kompatybilny  z zatwierdzonymi przez stosowne gremia -  techniczno organizacyjne UE rozwiązaniami  zapewniającymi bezpieczeństwo operacyjne oraz bezwzględną zasadę niemożliwości ingerencji  w dane osobowe oraz prywatność Użytkownika Systemu bez Jego zgody. 


 

 
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do