Reklama

Jak Parlament Europejski ułatwia życie konsumentów? Debata „Przychodzi Polak do... czyli jak nie kup

23/01/2014 18:28


 

Dzięki regulacjom przyjętym przez Parlament Europejski mieszkańcy Unii mają większy dostęp do służby zdrowia, mogą łatwiej i bezpieczniej kupować towary w internecie, uzyskali większe prawa jako pasażerowie autobusów, kolei i linii lotniczych. O nowych prawach konsumentów w Unii Europejskiej i swoich doświadczeniach rozmawiali dziś podczas debaty Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Polsce i Instytutu Spraw Publicznych dziennikarze, eksperci i posłowie do Parlamentu Europejskiego.


„Włóżmy między bajki stereotypy, że Parlament Europejski tylko wydaje opinie i dyskutuje. Tak było może 30 lat temu, ale dzisiaj PE uchwala prawa obowiązujące w całej Unii i budżet Unii Europejskiej. I nie są to prawa abstrakcyjne. Dotyczą każdego i wpływają na nasze życie. Są to prawa pacjentów, konsumentów i podróżnych” – powiedział dyrektor Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego Jacek Safuta.


„W 2010 roku 36% Europejczyków zrobiło zakupy w internecie, ale tylko 9% odważyło się kupować na stronach zagranicznych. Dlaczego?” - pytał prowadzący debatę Maciej Zakrocki. O perypetiach konsumentów robiących transgraniczne zakupy opowiadał Michał Goździk - prawnik, prezes Fundacji TR Warszawa. „Kupując za granicą, poza Unią, często nie wiemy, gdzie składać reklamację, gdzie się sądzić. Czasem koszty dochodzenia praw przekraczają koszty towaru. Tymczasem w Unii mamy szereg praw, które chronią nas przy zakupach” - mówił.


Parlament Europejski w tej kadencji przegłosował dyrektywę, która ujednolica zasady składania reklamacji w całej Unii i znacznie upraszcza procedurę rozwiązywania sporów. „Do czerwca Polska powinna wprowadzić zapisy nowej dyrektywy konsumenckiej” - powiedziała obecna na debacie posłanka Róża Thun, członkini Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego.


Już obowiązują natomiast przegłosowane przez Parlament Europejski przepisy chroniące pasażerów linii lotniczych. O swoich przejściach z dochodzeniem odszkodowania za opóźniony o wiele godzin lot opowiadała Agnieszka Łada, kierownik Programu Europejskiego Instytutu Spraw Publicznych.  Na odszkodowania czekała ona kilka miesięcy, ale z pozytywnym skutkiem. „Często dochodzenie swoich praw trwa długo, ale dzięki regulacjom obowiązującym w całej Unii Europejskiej - jest w ogóle możliwe” - mówiła posłanka Thun.


Poczucie bezpieczeństwa Europejczyków zwiększyła także dyrektywa o ponadgranicznej pomocy zdrowotnej przyjęta w tej kadencji przez Parlament Europejski. Dzięki niej obywatele Unii mogą korzystać z usług służby zdrowia w innym kraju unijnym i dochodzić zwrotu pieniędzy od krajowego ubezpieczyciela.


Zdaniem posłanki Róży Thun budowa wspólnego rynku to jedno z ważniejszych zadań stojących przed Parlamentem Europejskim, który zostanie wybrany w maju tego roku. „Do 2016 roku powinien skończyć się roaming w Unii Europejskiej. Ale potrzebujemy też np. wspólnego rynku usług pocztowych. Dlaczego paczka wysłana z Przemyśla do Szczecina kosztuje 10 złotych, a z Cieszyna Polskiego do Cieszyna Czeskiego już ponad trzydzieści?”.


Seminarium, zorganizowane wspólnie przez Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego w Polsce i Instytut Spraw Publicznych, było kolejną z cyklu debat przed zaplanowanymi na maj wyborami do Parlamentu Europejskiego. „Polacy mają bardzo dobrą opinię o Parlamencie Europejskim, ale jednocześnie  mało o nim wiedzą. Dzięki tej debacie łatwiej będzie im zrozumieć, czym Parlament się właściwie zajmuje i jak wielki wpływ ma na ich życie” - powiedział prezes ISP Jacek Kucharczyk.


Więcej informacji:


http://www.europarl.europa.eu/news/pl/news-room/content/20130312IPR06438/html/Nowe-unijne-zasady-zapewni%C4%85-szybk%C4%85-rekompensat%C4%99-niezadowolonym-klientom


http://www.europarl.europa.eu/news/pl/news-room/content/20110119IPR11941/html/Uproszczenie-zasad-leczenia-za-granic%C4%85

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do