
Czyste powietrze i bezpieczeństwo naszych dzieci – czy te dwie kwestie idą ze sobą w parze? Wszystko wskazuje na to, że tak. Potwierdzają to międzynarodowe i krajowe wyniki badań oraz pilotażowe pomiary przeprowadzone w woj. mazowieckim przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Projekt „Ulica szkolna” jest realizowany w pięciu wybranych mazowieckich szkołach w Legionowie, Płońsku, Nowym Dworze Mazowieckim, Wawrze i Piastowie. W ramach projektu wokół szkół monitorowane są gęstość i rodzaje ruchu drogowego oraz zanieczyszczenia powietrza z nimi związane.
Czy to, jak docieramy do szkoły ma znaczenie dla dzieci i nauczycieli? Wyniki badań wskazują, że poziom zanieczyszczeń powietrza wpływa bezpośrednio na koncentrację i zdolności poznawcze dzieci, a długofalowo na obniżenie odporności, choroby układu oddechowego, alergie, astmę i wiele innych. Dzieci należą do najbardziej narażonej grupy osób, ponieważ ich układ oddechowy i układ odpornościowy nie są jeszcze w pełni rozwinięte i znacznie szybciej reagują na substancje trujące oraz drażniące. Maluchy mają też wyższy stosunek częstości oddechów do powierzchni ich ciała, a przez swój jeszcze niski wzrost są po prostu bliżej od rur wydechowych aut.
Jak wynika z najnowszych badań Uniwersytetu Jagiellońskiego, wysokie stężenie dwutlenku azotu (NO2) powoduje u dzieci natychmiastowe pogorszenie uwagi i zdolności poznawczych, co może się przekładać na gorsze efekty w nauce, a także problemy z wykonywaniem zwykłych codziennych czynności. Dlatego oddalenie dzieci i pracowników szkół od ekspozycji na zanieczyszczenia powietrza związane z ruchem drogowym jest tak istotne.
Szkolne ulice szansą dla mazowieckich szkół
Wzmożony ruch samochodowy w godzinach porannych i popołudniowych powoduje wzrost koncentracji szkodliwych substancji (NO2, PM2.5, PM10), ale także sprawia, że dzieci narażone są na wypadki. Przed wieloma placówkami zaobserwować można blokujące się pojazdy, zestresowanych rodziców i dzieci wyskakujące z aut bezpośrednio na ulice. Jak jednak zaradzić takim sytuacjom?
O alternatywach i najważniejszych kwestiach przypominają już rodzicom i opiekunom banery na ogrodzeniu szkół biorących udział w projekcie “Ulica Szkolna”. Zachęcają do krótkiego spaceru zamiast stania w korku, dbania o bezpieczeństwo dzieci i przypominają o obowiązku wyłączania silnika w trakcie postoju!
Urządzenie pomiarowe w Piastowie
W Polsce nie ma krajowych zaleceń mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w okolicach szkół i na drogach, którymi dzieci dojeżdżają do szkół.
– Zmiany mobilności w pobliżu szkół oraz dostosowanie prędkości i gęstości ruchu pojazdów mogą znacznie wpłynąć zarówno na poprawę jakości powietrza, jak i na bezpieczeństwo ruchu drogowego – mówi Barbara Król, koordynatorka projektu “Ulice Szkolne” z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. – Dostrzegamy potrzebę zbudowania solidnych podstaw dla dalszego propagowania koniecznych działań: zbierania danych, mapowania sytuacji, popularyzowania najlepszych praktyk, zwiększania świadomości i przygotowania solidnych podstaw programowych – dodaje.
Projekt jest finansowany przez międzynarodową organizację Clean Air Fund, a prowadzony przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego wraz z fundacją Rodzic w mieście w szkołach w Legionowie, Płońsku, Nowym Dworze Mazowieckim, Wawrze i Piastowie. Efekty pomiarów oraz informacje dotyczące czystości powietrza i bezpieczeństwa wokół szkół są dostępne na stronie ulicaszkolna.pbd.org.pl.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Bardzo dobrze, że ktoś się zainteresował tym tematem. Niestety jest to bardzo ważny i powszechny problem. Jazda do szkoły na rowerze lub hulajnodze jest również świetnym rozwiązaniem. Ale przykładowo w szkole do której uczęszcza mój syn zostały zakupione do każdej klasy oczyszczacze Klarta Stor 2 i walczymy z tym problemem również od tej strony. Jestem ciekawa jak wiele placówek zwraca w ogóle uwagę na czystość powietrza w swoim otoczeniu.