Reklama

„Kleszczowe zapalenie mózgu – Szczepimy! Zapobiegamy!

04/07/2015 03:46


 

Fundacja Aby żyć zainicjowała w kwietniu ogólnopolską, społeczną kampanię edukacyjną pt.: „Kleszczowe Zapalenie Mózgu – Szczepimy! Zapobiegamy!”. Celem kampanii jest edukacja na temat kleszczy i związanych z nimi zagrożeń dla zdrowia oraz na temat jedynej skutecznej profilaktyki w obszarze Kleszczowego Zapalenia Mózgu (KZM) – szczepień ochronnych. KZM to ostra wirusowa choroba ośrodkowego układu nerwowego przenoszona głównie przez kleszcze. Odbiorcami kampanii są przede wszystkim osoby aktywne, które chętnie spędzają czas na świeżym powietrzu (spacery, bieganie, rower, inne sporty pod gołym niebem) oraz aktywnie podróżują w rejony zagrożone kleszczami.


KZM stanowi globalne zagrożenie dla każdego. Każdy może zostać zarażony bez względu na wiek (dzieci, młodzież, osoby dorosłe i w podeszłym wieku). Co roku odnotowujemy coraz więcej zarażeń. Jeszcze dwie dekady temu było to zaledwie kilka przypadków rocznie. Teraz liczba sięga już poziomu 200-300 i rośnie. Aktywność kleszczy jest związana z łagodnym przebiegiem zim i zanikaniem pór przejściowych. Co szósty kleszcz występujący w Polsce jest zarażony KZM i stanowi potencjalnej zagrożenie. Wirus KZM jest zawarty w ślinie kleszcza i w związku z tym jest przenoszony w ciągu kilku minut od momentu ukąszenia przez zarażonego kleszcza. Zatem szybkie usunięcie kleszcza nie uchroni nas przed zarażeniem. KZM może powodować poważne powikłania neurologiczne, a w 4% nawet może prowadzić do zgonu. Na KZM nie ma lekarstwa, a choroba jest leczona objawowo. W tej sytuacji szczególnego znaczenia nabiera profilaktyka, którą z uwagi na niską świadomość społeczną, należy promować.


Oficjalna inauguracja kampanii miała miejsce 9. kwietnia podczas konferencji prasowej w Warszawie. Działania w ramach projektu potrwają do końca czerwca br.


Patronat Honorowy nad kampanią objęły: Warszawski Uniwersytet Medyczny, Główny Inspektor Sanitarny oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny. Z kolei Patronatu Merytorycznego zgodziły się udzielić Polskie Towarzystwo Immunologii Doświadczalnej i Klinicznej i Polskie Towarzystwo Higieniczne.


Kampanię wspierają eksperci – Pani prof. Joanna Zajkowska z Kliniki Chorób Zakaźnych


i Neuroinfekcji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz Pani mgr Marta Supergan-Marwicz z Katedry Biologii Ogólnej i Parazytologii Uniwersytetu Warszawskiego.


Ambasadorami kampanii zostali aktor Jacek Kawalec oraz dziennikarka Aleksandra Kutz.


Na potrzeby kampanii zaprojektowany został layout prasowy, baner internetowy, plakat ulotka oraz nagrano spot radiowy z udziałem Jacka Kawalca. Ponadto powstała sonda uliczna sprawdzająca wiedzę społeczeństwa na temat kleszczy i powodowanych przez nie zagrożeń – KZM oraz spot promujący kampanię z udziałem Ambasadorów – Jacka Kawalca i Aleksandry Kutz. W tej chwili trwają prace nad nagraniem spotu z udziałem dzieci z jednego z warszawskich przedszkoli.


W ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej organizator zaplanował zintegrowane działania w mediach: w Internecie (założenie i prowadzenie strony internetowej dedykowanej kampanii zawierającej kompendium wiedzy na temat kleszczy i szczepień zabezpieczających przed kleszczowym zapaleniem mózgu (KZM) – www.szczepkleszcz.pl, profilu kampanii na portalu


społecznościowym Facebook - https://www.facebook.com/szczepkleszcz oraz kanału You Tube), w prasie (informacyjne layouty w prasie codziennej i magazynach: wydania ogólnopolskie i lokalne), w radio (informacyjny spot radiowy). Naszym założeniem jest dostosowanie merytorycznego przekazu do specyfiki poszczególnych mediów, a także zaprezentowanie treści w jak najatrakcyjniejszej dla odbiorców formie.


Fundacja w ramach kampanii współpracuje również z Onetem Zdrowie, na którym powstała sekcja specjalna poświęcona kampanii - kleszczowemu zapaleniu mózgu oraz skutecznej profilaktyce http://kobieta.onet.pl/zdrowie/cowtrawiepiszczy/bezpieczna-majowka-bez-kleszczy .Sekcja zawiera m.in.: 10 artykułów redakcyjnych, format video „Czas na Zdrowie” z udziałem ekspertów kampanii oraz quiz, grę memory i aktywne przekierowania na stronę internetowa kampanii (np. do gry w sieci „Pogromcy kleszczy”). Konkurs „Kleszczoodporni” przeprowadzany na łamach strony internetowej kampanii był również promowany na łamach portalu Fakt.


W ramach kampanii oprócz działań o charakterze stricte edukacyjnym przewidziane są również działania z obszaru lifestyle, które mają na celu zainteresowanie kampanią możliwie jak najszersze grona odbiorców (również osób młodych). W czerwcu ruszyła specjalnie zaprojektowana, unikatowa gra w sieci „Pogromcy kleszczy” utrzymana w stylizacji komiksowo-bajkowej, która kontekstowo nawiązuje do tematyki kampanii. W grze wykorzystane zostały plansze o charakterze edukacyjnym. Ponadto w ramach projektu organizowane są liczne konkursy na łamach mediów i strony internetowej kampanii. Właśnie dobiegł końca konkurs pt. „Kleszczoodporni” organizowany na stronie www kampanii, który wciągnął do interakcji 67 osób. Grę promuje specjalnie przygotowany trailer, który jest dostępny na kanale You Tube.


Fundacja w ramach kampanii podejmuje również współpracę z blogerami oraz instytucjami popierającymi ideę szczepień ochronnych w obszarze kleszczowego zapalenie mózgu. Ich szczegółowy wykaz znajduje się w zakładce „Partnerzy kampanii” znajdującej się na stronie internetowej kampanii.


Działania edukacyjne Fundacji w obszarze KZM są podejmowane podczas wybranych maratonów (Ekiden, Piaseczyńska Piątka, ultramaraton Rykowisko) oraz pikników (7. Piknik „Warszawski Uniwersytet Medyczny – Społeczeństwu Warszawy”)



Klika słów o Fundacji Aby Żyć:


Fundacja Aby żyć została powołana w celu propagowania w Polsce profilaktyki zagrożeń chorobami zakaźnymi układu nerwowego. Głównie skupia się na profilaktyce chorób wywołanych przez wirusa kleszczowego zapalenia mózgu oraz meningokoki i pneumokoki. Pomysł utworzenia Fundacji o takim profilu działania zrodził się wiosną 2006 roku, co poskutkowało rejestracją na początku roku 2007. Fundacja Aby żyć posiada status OPP.


Działalność Fundacji oparta jest na programach edukacyjnych oraz promowaniu szczepień jako środka zapobiegającego chorobom. Fundacja nie promuje szczepionek, ale propaguje m.in. profilaktykę poprzez szczepienia. Działalność Fundacji jest wzorowana na podobnej, ale o wiele większej organizacji Meningitis Research Foundation – więcej na stronach http://www.meningitis.org/, z którą utrzymuje bliską kooperację.






 
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do