Reklama

Nie wszystkie dzieci rodzą się zdrowe

12/07/2016 20:16


 


Lek. med. Katarzyna Szynkarska-Grzejszczak, Specjalista Rehabilitacji Medycznej. Pediatra. Terapeuta NDT-Bobath.


Od chwili poczęcia dziecka różne czynniki środowiskowe wpływają na jego rozwój. Każda kobieta w czasie ciąży zastanawia się czy jej dziecko będzie zdrowe. Niestety nawet bezpośrednio po porodzie lekarze nie są w stanie odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie czy dziecko będzie rozwijać się prawidłowo czy nie.  


Pierwsze dni i tygodnie życia są bardzo ważnym okresem w rozwoju małego człowieka. Bardzo często wnikliwa obserwacja zarówno ze strony rodziców jak i pediatrów może wpłynąć w sposób decydujący na dalszy rozwój. Wczesne rozpoznanie wad wrodzonych, obniżonego napięcia mięśniowego, asymetrii ułożeniowej, opóźnienia psychoruchowego oraz  szybka interwencja terapeutyczna mogą zminimalizować ryzyko nieprawidłowego rozwoju, które mogłyby ujawnić się i nasilić w późniejszym okresie życia.


Dlatego dzieci z dodatnim wywiadem okołoporodowym np.: z ciąży wcześniaczej, przenoszonej lub bliźniaczej, z wadami wrodzonymi czy przedłużoną żółtaczką fizjologiczną powinny być konsultowane w pierwszym kwartale życia przez neurologa dziecięcego lub specjalistę rehabilitacji medycznej. Wszystkie dzieci po ukończeniu 1-go miesiąca życia powinny mieć wykonanie badanie  USG stawów biodrowych w celu wykluczenia dysplazji. Dysplazja stawów biodrowych jest chorobą, którą można w większości przypadków wyleczyć w pierwszych miesiącach życia. Pozostawiona sama sobie prowadzi do inwalidztwa w młodym wieku.


Wczesne wykrycie zaburzeń napięcia nerwowomięśniowego umożliwia podjęcie skutecznego leczenia rehabilitacyjnego. Im wcześniej rozpoczniemy terapię dziecka tym jej wyniki będą  szybsze i lepsze.


W leczeniu rehabilitacyjnym niemowląt i młodszych dzieci dominują dwie  szkoły: NDT Bobath oraz metoda Vojty.  Zgłaszając się do terapeuty powinniśmy sprawdzić czy posiada odpowiednie kwalifikacje potwierdzone międzynarodowym certyfikatem. Jest to bardzo ważne szczególnie w pracy z najmłodszymi pacjentami , gdzie każdy wzorzec ruchowy wpływa na rozwój w istotny sposób. Dzięki szybo rozpoczętej rehabilitacji zmniejszył się w ostatnich   latach znacząco odsetek  dzieci z  rozpoznanym mózgowym porażeniem dziecięcym.








          

OCZEKIWANE OSIAGNIECIA DZIECKA W KOLEJNYCH MIESIĄCACH ŻYCIA*

 




 

1 miesiąc


W pozycji na brzuchu unosi chwiejnie głowę (ułożenie asymetryczne). Skupia wzrok na twarzy badającego przez chwilę. Wydaje krótkie dźwięki gardłowe.

 




 

2 miesiąc


Utrzymuje głowę przy podciąganiu do pozycji siedzącej. Śledzi wzrokiem osobę

poruszającą się. Reaguje mimiką twarzy na kontakt z badającym.

 




 

3 miesiąc


W pozycji na brzuchu opiera się na przedramionach. Utrzymuje głowę  prosto w podwieszeniu pachowym. Bawi się rękami, odpowiada uśmiechem na uśmiech badającego.

 




 

4 miesiąc


W pozycji na brzuchu nogi proste lub pół wyprostowane. Podciągane do pozycji siedzącej unosi głowę i ramiona. Śmieje się głośno i gaworzy w odpowiedzi na przemowę dorosłego.

 




 

5 miesiąc


W pozycji na brzuchu opiera się na dłoniach. Chwyta grzechotkę leżącą w zasięgu ręki. (obroty na boki). Wydaje okrzyki radości.

 




 

6 miesiąc

 


Odwraca się z pleców na brzuszek i na odwrót. Trzymane pionowo utrzymuje częściowo ciężar ciała. Siedząc z oparciem chwyta pewnie grzechotkę jedną ręką.

 




 

7 miesiąc


Siedzi przez moment bez podparcia. Pełza do tyłu i wokół własnej osi. Gaworzy wymawiając sylaby.

 




 

8 miesiąc


Siedzi pewnie bez podparcia, próbuje samodzielnie siadać. Pełza do przodu.

Szuka przedmiotu ,który upadł, patrzy za nim.

 




 

9 miesiąc


Stoi postawione przy poręczy. Trzymane pod pachy wykonuje ruchy chodzenia, raczkuje

Wymawia pierwsze słowa dwusylabowe.

 




 

10 miesiąc


Samo staje, chodzi bokiem trzymając się poręczy. Wyjmuje mały przedmiot z dużego.

Naśladuje takie czynności jak : pa-pa.

 




 

11 miesiąc


Chodzi trzymane za dwie ręce. Staje samodzielnie, sprawnie trzymając się poręczy.

Na prośbę popartą gestem podaje przedmiot nie wypuszczając go z dłoni.

 




 

12 miesiąc


Chodzi trzymane za jedną rękę. Wkłada mały przedmiot do dużego.

Wymawia pierwsze słowa dwusylabowe.

 




 

15 miesiąc


Chodzi samodzielnie, nie przechodzi już do pozycji czworaków. Czworakuje  tylko idąc po schodach w górę.  Mówi około  pięciu słów dwusylabowych.

 




 

18 miesiąc


Wchodzi po schodach trzymane za jedną rękę. Sygnalizuje swoje potrzeby  fizjologiczne. Mówi przynajmniej osiem  słów, w tym zniekształcone i dźwiękonaśladowcze.

 



*Wg. G.Kmity i I.Szilagyi-Pągowskiej; K.Bożkowa. Pediatria praktyczna. PZWL, Warszawa 1994.


Centrum Rehabilitacji Artkinezis
Pruszków (Pęcice)
ul. Kwiatów Polnych 4
tel: 22 730 13 30  


Żyrardów
ul. Wiejska 19/21
tel: 46 858 10 90
http://www.artkinezis.pl/

 
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do