Reklama

Niezrozumiała decyzja Komisji Europejskiej

01/02/2013 04:23



Ministerstwo Rozwoju Regionalnego informuje, że decyzja Komisji Europejskiej o czasowym wstrzymaniu rozliczania projektów drogowych realizowanych z unijnym dofinansowaniem jest niezrozumiała i nie oznacza utraty funduszy europejskich przez Polskę.


Komisja Europejska już od 2010 r. jest informowana o stanie faktycznym postępowania prowadzonego przez polskie organy ścigania, dotyczącego podejrzeń o zmowę przetargową w trzech kontraktach rozstrzygniętych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Należy podkreślić, że GDDKiA ma w tej sprawie status pokrzywdzonego.


System wdrażania funduszy europejskich przez Polskę działa prawidłowo. Potwierdzają to audyty KE i  Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Przetargi organizowane przez GDDKiA - ze względu na ich wartość - podlegają szczególnej weryfikacji i nadzorowi ze strony organów krajowych oraz europejskich. Wyniki dotychczasowych kontroli potwierdzają prawidłowość działania systemów finansowania i realizacji inwestycji drogowych.


Dlatego w opinii MRR, decyzja Komisji Europejskiej o czasowym wstrzymaniu poświadczania i refundacji wydatków na projekty drogowe realizowane przez GDDKiA, jest niezrozumiała. Polska, jako strona  poszkodowana, wykorzysta wszelkie przysługujące jej środki prawne w celu zabezpieczenia swoich interesów i jak najszybszego odblokowania płatności.


Decyzja Brukseli w żadnym wypadku nie oznacza utraty funduszy przez Polskę.


***


Postęp we wdrażaniu przez GDDKiA projektów drogowych współfinansowanych ze środków unijnych jest zadowalający. Dotychczas zakontraktowano blisko 100 proc. środków programu Infrastruktura i Środowisko przeznaczonych dla tego beneficjenta (ponad 40 mld zł), z czego połowa została już zrefundowana z Komisji Europejskiej. W programie Rozwój Polski Wschodniej podpisano wszystkie 10 przewidzianych umów o łącznej wartości 1,9 mld zł (w tym dofinansowanie unijne ponad 850 mln zł). Komisja Europejska do tej pory wypłaciła 71proc. środków podlegających zwrotowi.


***


Komisja Europejska wstrzymała refundację płatności opiewających na kwotę 3,5 mld zł.

Podejrzenie popełnienia przestępstwa, polegającego na zmowie cenowej, która mogła mieć wpływ na wynik postępowania przetargowego, dotyczy jednego projektu. Wartość kontraktu w tym projekcie, objętego postępowaniem prokuratury, wynosi 608,2 mln zł, w tym wkład UE to ok. 517 mln zł. Dlatego decyzja Komisji Europejskiej jest niezrozumiała i nieadekwatna do skali potencjalnych nieprawidłowości.

Kwota podawana przez urzędników europejskich to wartość pozostałych do rozliczenia projektów drogowych realizowanych przez GDDKiA. Strona polska nie przesyłała jeszcze do KE związanych z nimi faktur, więc żadne inne płatności nie zostały wstrzymane. Projekty drogowe są w dalszym ciągu realizowane, a GDDKiA na bieżąco rozlicza się z wykonawcami.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

***


Udane rozmowy z Komisją Europejską o funduszach na projekty transportowe

Możliwie szybkie odblokowanie płatności na projekty drogowe zadeklarował komisarz Johanes Hahn podczas rozmowy z minister rozwoju regionalnego Elżbietą Bieńkowską oraz ministrem transportu Sławomirem Nowakiem. Potwierdził też zgodę Komisji na zwiększenie poziomu dofinansowania unijnego do projektów kolejowych.

Komisarz Hahn zapewnił, że Komisji Europejskiej również zależy na jak najszybszym odblokowaniu płatności na projekty drogowe. Jednocześnie wyraził zdziwienie rozgłosem, jaki decyzja urzędników europejskich wywołała w Polsce. Dodał, że jest to standardowa administracyjna procedura. Obecnie takich „zamrożeń” w całej UE jest niemal 200, z czego naszego kraju dotyczą tylko dwa.

- Polski system wdrażania i kontroli Funduszy Europejskich działa bardzo dobrze. Może być wzorem dla innych krajów, jeśli chodzi o przejrzystość i rzetelność wydatkowania środków unijnych – poinformował komisarz Hahn.

Minister Bieńkowska zapewniła unijnego komisarza, że zostaną przygotowane dodatkowe procedury kontrolne, by uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. – Dokonamy przeglądu wszystkich projektów drogowych realizowanych przez GDDKiA, aby potwierdzić, że nie ma w nich żadnych nieprawidłowości. W tych czynnościach jesteśmy już mocno zaawansowani. Opracujemy również podręcznik procedur antykorupcyjnych – powiedziała szefowa resortu rozwoju regionalnego.
Ponadto, Komisja Europejska zaakceptowała polską propozycję znacznego zwiększenia poziomu dofinansowania unijnego do projektów kolejowych. Decyzja dotyczy także transportu szynowego w największych aglomeracjach. Pozwoli to zmaksymalizować wykorzystanie funduszy przeznaczonych na sektor kolejowy w programie Infrastruktura i Środowisko.

- Podniesienie dofinansowania pozwoli na bardziej elastyczne gospodarowanie środkami unijnymi w projektach transportowych z sektora kolejowego i miejskiego, złagodzi skutki trudnej sytuacji finansowej beneficjentów realizujących projekty oraz ułatwi im planowanie inwestycji w kolejnej perspektywie finansowej 2014-2020- powiedziała minister Elżbieta Bieńkowska.

Wprowadzone zmiany znacząco wpłyną na wykorzystanie funduszy unijnych przez polskie koleje. Pozwolą też inwestować ekologiczny transport miejski.

Spotkanie minister Elżbiety Bieńkowskiej oraz ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka z unijnym komisarzem ds. polityki regionalnej Johannesem Hahnem odbyło się 1 lutego br. w Brukseli.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do