Reklama

Nowa siedziba urzędu miasta Pruszkowa

   Miasta zakładane czy budowane niegdyś miały jako centralny punkt plac – rynek a wokół niego: ratusz – jako siedzibę władz, z reguły kościół lub inny dom wiary, eleganckie zdobne kamienice bogatych mieszczan, składy typu sukiennice i potem liczne sklepy. Tu krzyżowały się ówczesne drogi prowadzące do miasta a na rynku odbywały się okresowe jarmarki i regularne targi. Wśród nielicznych nie posiadających takich miejsc znalazł się Pruszków, liczący sobie ponad 100 lat i który powstał z konsolidacji okolicznych osad i wsi. Stan taki utrzymał się do czasów obecnych i pruszkowianie nie potrafią, bo nie mogą wskazać centralnego miejsca swego miasta. Ratusz zaś od lat kilkudziesięciu mieści się w dwóch zaadaptowanych i połączonych kamienicach – przy ul. Kraszewskiego.          

   Na działce, gdzie stał pawilon, w którym była niegdyś nasza redakcja przy Al. Armii Krajowej 46 wybudowano trzypiętrowy budynek, będący aktualnie na etapie wykańczania. Zaprojektowany przez „P&M Projekt” architekta Przemysława Płoweckiego z Warszawy dla potrzeb Towarzystwa Budownictwa Społecznego „Zieleń Miejska” (spółki zależnej od miasta) wkrótce będzie przeznaczony na ratusz. W czwartkowy wieczór 9 lipca br. przedstawiciele firmy budowlanej PBO „Śląsk” z Sosnowca wraz z prezydentem Pawłem Makuchem oprowadzali po obiekcie udzielając licznych wyjaśnień. Zacznijmy od poziomu minus jeden, tj. garażu obliczonego na 54 pojazdy, będą z niego korzystać też interesanci – w sposób płynny (sterowanie elektroniczne). Będzie on dostępny od strony ul. Armii Krajowej. Wprawdzie obiekt posiada drugi parking na poziomie ulicy, lecz jest on wąski – graniczy dźwiękochłonnym płotem z przedszkolem – tym przy ul. Kościelnej. Budynek posiada dwa niezależne wejścia i tyleż systemów windowych umożliwiających komunikację wewnątrz. Na parterze – podobnie jak w naszym Starostwie - znajdzie się obszerna sala operacyjna i tu w zasadzie będą obsługiwani interesanci. Sala podzielona na działy wyposażona w systemy elektroniczne pozwala na natychmiastowy dostęp do dokumentacji, a nawet archiwów urzędu. To jest dziś podstawowy wymóg cywilizacyjny, pod warunkiem posiadania przez budynek odpowiedniej hali i czego nie dało się zainstalować w Urzędzie przy Kraszewskiego. Piętra pierwsze i drugie zostaną przeznaczone na biura pracowników merytorycznych – każde z zapleczem socjalnym i prostą komunikacją poziomą.      

   Jednak najciekawszym wydaje się poziom pietra trzeciego. Jest tutaj sala konferencyjna o pow. 138m2 przeznaczona głównie na posiedzenia Rady Miasta (od strony Al. Armii Krajowej), będzie ona dzielona ekranem akustycznym - ścianą w miarę potrzeb na dwa mniejsze pomieszczenia. Obok, od strony zachodniej budynku będzie trzecia sala, tak że jednocześnie będą mogły odbywać się trzy spotkania czy konferencje. Znakomicie ułatwi to pracę licznych podkomisji, stworzy się możliwości udostępniana jednoczesnego, lub nie tylko, na podobne imprezy dla organizacji zewnętrznych. Na tym samym poziomie będzie zaplecze – powiedzmy – gastronomiczne, a także kilka biur. Nad odpowiednim wyposażeniem – realizacją multimediów oraz działalnością różnych systemów rozproszonych czuwać będzie doskonale orientujący w tych zagadnieniach fachowiec Michał Zelman z firmy Avi Media. Całość powierzchni użytkowej budynku wyniesie 1900 m2 i według zapewnień prezydenta Pawła Makucha spełni on podstawowe wymagania Urzędu. Jednak Straż Miejska pozostanie w starym pomieszczeniu. Obecni goście na tym zwiedzaniu głośno się zastanawiali, jak wykorzystać ślepą ścianę będącego w sąsiedztwie budynku – padały najrozmaitsze pomysły, a jak będzie – zobaczymy.

 

Adam St. Trąbiński

Foto: Mirosław Kalinowski i Tomasz Malczyk

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do