
W dniach 20-21 października br. w Michałowicach odbyła się, zorganizowana przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, III Konferencja „Koleje Samorządowe – szanse i zagrożenia”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło m.in. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Urząd Transportu Kolejowego oraz Instytut Kolejnictwa. Spółkę „Koleje Mazowieckie – KM” reprezentował Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy.
Rynek przewozów regionalnych i aglomeracyjnych ulega ciągłym zmianom i dlatego konieczne są nowe rozwiązania i dążenie do zaspokojenia rosnących wymagań podróżnych. By im sprostać, niezbędna jest współpraca wielu podmiotów. Z tego też powodu zorganizowano konferencję, która umożliwi nawiązanie i rozwój współpracy pomiędzy uczestnikami rynku kolejowego: przewoźnikami, producentami i samorządami. Podczas konferencji, zgromadzeni w jednym miejscu, eksperci dyskutowali na temat technicznych, finansowych i logistycznych wyzwań przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Myślą przewodnią konferencji była współpraca przewoźników, zarządców infrastruktury kolejowej i przedstawicieli przemysłu kolejowego. Poruszone zostały m.in. zagadnienia: szkolenia kadr, zakupu i utrzymania taboru, zaplecza technicznego, zintegrowanej platformy sprzedaży biletów i informacji pasażerskiej, bezpieczeństwa na kolei, a także aspekty prawne prowadzenia ruchu kolejowego.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Krzysztof Dyl – scharakteryzował rynek kolei samorządowych w Polsce. Podkreślił, że przewoźnicy szczególną uwagę powinni zwrócić na ofertę. Dobrze skonstruowana i przemyślana oferta, nowoczesny tabor oraz dynamiczna informacja pasażerska gwarantują zadowolenie klienta. Nie możemy zapominać o pasażerach, bo to oni są najważniejsi. Kolej ma duży potencjał i musi być on dobrze wykorzystany – mówił Krzysztof Dyl.
Z kolei Andrzej Massel, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa, odniósł się do aktualnych tendencji i uwarunkowań eksploatacyjnych taboru wykorzystywanego do przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Na przestrzeni dziesięciu lat nastąpiła istotna zmiana. Przede wszystkim mamy zdecydowanie mniej taboru niż jeszcze w roku 2003. Największy ubytek zanotowano, jeśli chodzi o wagony pasażerskie. Jednocześnie na rynek wprowadzany jest nowoczesny tabor, poprawia się sukcesywnie stan infrastruktury kolejowej. Poprzez likwidację dotychczasowych ograniczeń eksploatowany tabor może być w pełni wykorzystywany – mówił dyrektor Massel.
Do kwestii taborowych nawiązał także Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich. Prezes Grajda przypomniał, że w pierwszych latach działalności Koleje Mazowieckie korzystały prawie wyłącznie z wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, a dziś blisko 1/3 taboru spółki stanowią nowe pociągi. Kiedy w 2004 roku władze województwa mazowieckiego podjęły decyzję o utworzeniu pierwszego samorządowego przewoźnika kolejowego, gros osób nie wierzyło, że tak odważna inicjatywa jest możliwa do realizacji. Dziś, po 10 latach, Koleje Mazowieckie wciąż są fenomenem na skalę krajową i przykładem dla innych województw. Na początku dysponowaliśmy zaledwie 184 ezt EN57 oraz 3 szynobusami. Dziś park taborowy spółki liczy 280 jednostek – z czego 79 to nowe pojazdy. Starszy tabor przeszedł gruntowne naprawy i modernizacje. Dzięki sprawnie prowadzonej polityce taborowej oraz efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych Koleje Mazowieckie są dziś najnowocześniejszym kolejowym przewoźnikiem regionalnym w Polsce i znajdują się na drugim miejscu w kraju pod względem liczby przewożonych osób. W 2013 roku przewieźliśmy 62,4 mln pasażerów. Ta rosnąca liczba podróżujących pociągami Kolei Mazowieckich pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu połączenia było i jest nadal, a mazowieckimi pociągami podróżuje się szybko, wygodnie i bezpiecznie. Oczywiście, świetne wyniki przewozowe nie byłyby możliwe bez wieloletnich inwestycji taborowych i stałego rozwijania oferty handlowej spółki oraz owocnej współpracy z Samorządem Województwa Mazowieckiego – podkreślił podczas konferencji Dariusz Grajda, członek zarządu KM.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie