Reklama

O szansach i zagrożeniach dla kolei samorządowych

23/10/2014 03:44



W dniach 20-21 października br. w Michałowicach odbyła się, zorganizowana przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, III Konferencja „Koleje Samorządowe – szanse i zagrożenia”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło m.in. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Urząd Transportu Kolejowego oraz Instytut Kolejnictwa. Spółkę „Koleje Mazowieckie – KM” reprezentował Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy. 


Rynek przewozów regionalnych i aglomeracyjnych ulega ciągłym zmianom i dlatego konieczne są nowe rozwiązania i dążenie do zaspokojenia rosnących wymagań podróżnych. By im sprostać, niezbędna jest współpraca wielu podmiotów. Z tego też powodu zorganizowano konferencję, która umożliwi nawiązanie i rozwój współpracy pomiędzy uczestnikami rynku kolejowego: przewoźnikami, producentami i samorządami. Podczas konferencji, zgromadzeni w jednym miejscu, eksperci dyskutowali na temat technicznych, finansowych i logistycznych wyzwań przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Myślą przewodnią konferencji była współpraca przewoźników, zarządców infrastruktury kolejowej i przedstawicieli przemysłu kolejowego. Poruszone zostały m.in. zagadnienia: szkolenia kadr, zakupu i utrzymania taboru, zaplecza technicznego, zintegrowanej platformy sprzedaży biletów i informacji pasażerskiej, bezpieczeństwa na kolei, a także aspekty prawne prowadzenia ruchu kolejowego.


Prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Krzysztof Dyl – scharakteryzował rynek kolei samorządowych w Polsce. Podkreślił, że przewoźnicy szczególną uwagę powinni zwrócić na ofertę. Dobrze skonstruowana i przemyślana oferta, nowoczesny tabor oraz dynamiczna informacja pasażerska gwarantują zadowolenie klienta. Nie możemy zapominać o pasażerach, bo to oni są najważniejsi. Kolej ma duży potencjał i musi być on dobrze wykorzystany – mówił Krzysztof Dyl.


Z kolei Andrzej Massel, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa, odniósł się do aktualnych tendencji i uwarunkowań eksploatacyjnych taboru wykorzystywanego do przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Na przestrzeni dziesięciu lat nastąpiła istotna zmiana. Przede wszystkim mamy zdecydowanie mniej taboru niż jeszcze w roku 2003. Największy ubytek zanotowano, jeśli chodzi o wagony pasażerskie. Jednocześnie na rynek wprowadzany jest nowoczesny tabor, poprawia się sukcesywnie stan infrastruktury kolejowej. Poprzez likwidację dotychczasowych ograniczeń eksploatowany tabor może być w pełni wykorzystywany – mówił dyrektor Massel.


Do kwestii taborowych nawiązał także Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich. Prezes Grajda przypomniał, że w pierwszych latach działalności Koleje Mazowieckie korzystały prawie wyłącznie z wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, a dziś blisko 1/3 taboru spółki stanowią nowe pociągi. Kiedy w 2004 roku władze województwa mazowieckiego podjęły decyzję o utworzeniu pierwszego samorządowego przewoźnika kolejowego, gros osób nie wierzyło, że tak odważna inicjatywa jest możliwa do realizacji. Dziś, po 10 latach, Koleje Mazowieckie wciąż są fenomenem na skalę krajową i przykładem dla innych województw. Na początku dysponowaliśmy zaledwie 184 ezt EN57 oraz 3 szynobusami. Dziś park taborowy spółki liczy 280 jednostek – z czego 79 to nowe pojazdy. Starszy tabor przeszedł gruntowne naprawy i modernizacje. Dzięki sprawnie prowadzonej polityce taborowej oraz efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych Koleje Mazowieckie są dziś najnowocześniejszym kolejowym przewoźnikiem regionalnym w Polsce i znajdują się na drugim miejscu w kraju pod względem liczby przewożonych osób. W 2013 roku przewieźliśmy 62,4 mln pasażerów. Ta rosnąca liczba podróżujących pociągami Kolei Mazowieckich pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu połączenia było i jest nadal, a mazowieckimi pociągami podróżuje się szybko, wygodnie i bezpiecznie. Oczywiście, świetne wyniki przewozowe nie byłyby możliwe bez wieloletnich inwestycji taborowych i stałego rozwijania oferty handlowej spółki oraz owocnej współpracy z Samorządem Województwa Mazowieckiego – podkreślił podczas konferencji Dariusz Grajda, członek zarządu KM.




Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do