Reklama

Opera „Moby Dick” wydarzeniem sezonu?

21/06/2014 17:49

Kilka dni temu na spotkaniu prasowym dyrekcja Teatru Wielkiego i Opery oraz twórcy i realizatorzy poinformowali o szczegółach przygotowanej nowej opery „Moby Dick”. Jej prapremiera będzie miała miejsce w najbliższą środę 25. bm., a dalsze przedstawienia – w piątek 27. i w niedzielę 29. czerwca. To opera-misterium w czterech aktach z librettem Krzysztofa KOEHLERA osnutym na słynnej amerykańskiej powieści z połowy XIX wieku Hermana Melville’a, z muzyką Eugeniusza KNAPIKA. Trzeba przyznać, iż Teatr Wielki z wielkim rozmachem podszedł do tej realizacji, sam chór będzie liczył ok. 100. osób, ale nie zapominajmy też że dzieło powstało na skutek zamówienia teatru. Dobrych współczesnych oper jak na lekarstwo, wszak to forma muzyczna sprzed co najmniej dwustu lat, uważana za przebrzmiałą.


Jak przyznał Eugeniusz Knapik nad operą pracował wiele lat. „W 1999 roku zacząłem poszukiwanie librecisty – mówi kompozytor - co nie było łatwe. Podjął się tego Krzysztof Koehler. Po roku, gdy zacząłem myśleć muzycznie, wpadłem na pomysł rozpoczęcia opery od powieściowego zakończenia, uznałem go za fantastyczny pod względem muzycznym. Poprosiłem Krzysztofa byśmy jeszcze raz napisali libretto”. Ale w międzyczasie Knapika pochłonęły inne obowiązki, m.in. został rektorem uczelni muzycznej na Śląsku. Do opery wrócił dopiero w 2008 r. Miał też wątpliwości czy fabuła „Moby Dicka” jest dobrym tworzywem dla opery – ale po analizie utworu stwierdził, iż pisarz prowadzi czytelnika na trzech poziomach: fabularnym, który jest przygodową akcją, symbolicznym i biblijnym. Dodajmy – Knapik ma niezłe doświadczenie – m.in. na zamówienie Theatre de la Monnaie w Brukseli skomponował trylogię operową The Minds of Helena Troubleyn, no i jest uczniem (w klasie kompozycji) Mikołaja Góreckiego. Dalsza obsada opery jest starannie dobrana: reżyserią zajęła się Barbara WYSOCKA – aktora i absolwentka reżyserii dramatu PWST w Krakowie, ze znacznym dorobkiem scenicznym; dyrygentem orkiestry jest Gabriel CHMURA – także ze znacznymi osiągnięciami w Europie i w Izraelu, gdzie studiował (dyplomy z kompozycji, fortepianu i dyrygentury); autorką scenografii jest Barbara HANICKA, kostiumów – Julia KORNACKA; a baletem – choreografią zajął się Jacek PRZYBYŁOWICZ. W głównej roli Izmaela obsadzono amerykańskiego tenora dramatycznego Arnolda RAWLSA, zaś w roli kapitana statku wielorybniczego – Ahaba – Ralfa LUKASA. Z zapowiedzi wynika iż będzie to opera „śpiewana” – sam chór na scenie jest ponad godzinę, a cztery akty opery przekładają się na prawie trzy godziny spektaklu.


Adam St. Trąbiński

 

 

 

 
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do