Reklama

Oszustwa z wykorzystaniem Internetu i innych technologii, jak im zapobiegać, jak się chronić?

Wraz z rozwojem technologicznym oszustwa internetowe stają się coraz bardziej powszechne oraz ewoluują w coraz bardziej złożone formy. Cyberprzestępcy korzystają z różnych metod, aby zdobyć pieniądze, dane osobowe oraz inne ważne informacje. Oszuści atakują nie tylko osoby posługujące się Internetem. Powszechne są także oszustwa telefoniczne. Na tego typu ataki narażone są zarówno osoby prywatne, jak i firmy.

Najbardziej popularne formy cyberprzestępczości to:

  1. Phishing - jego celem jest wyłudzenie poufnych informacji (np. numery kart kredytowych, numer PIN,  hasła i loginy)

Najczęstsze metody phisingu:

  • fałszywe wiadomości e-mail - mogą wyglądać jakby pochodziły z instytucji państwowych, banków oraz różnych prywatnych firm. Posiadają logo podmiotu, który „reprezentują”.  Bardzo często w wiadomości jest załączony link, który prowadzi do fałszywych stron internetowych,
  • fałszywe strony internetowe - strony nie różnią się wyglądem od tych prawdziwych,  wymagane jest podanie danych logowania, numerów kart kredytowych i innych wrażliwych danych.

Zdobyte dane są wykorzystywane do kradzieży pieniędzy, tożsamości lub innych działań przestępczych.

  1. Vishing - jest to metoda oszustwa, w której przestępcy dzwoniąc do ofiary podszywają się pod różne instytucje, banki, firmy ubezpieczeniowe, urzędy ale także bliskie nam osoby. Próbują na różne sposoby zmusić ofiarę do podania danych osobowych, numerów kart kredytowych i innych informacji.

Najpopularniejsze sposoby oszustw telefonicznych:

  • metoda na wnuczka - nagła ogromna  potrzeba przesłania gotówki,
  • metoda na lekarza, policjanta – informacja o wypadku kogoś bliskiego,
  • metoda na przedstawiciela banku - problem z kontem, podejrzana aktywność,  nieopłacona faktura, zablokowane środki  sytuacje, które wymagają natychmiastowej reakcji,
  • metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji - problem z wypłaceniem emerytury, renty, nieopłacone składaki.

Jak rozpoznać oszustwo:

  • rozmówca próbuje wywołać silne emocje- może grozić poważnymi konsekwencjami podkreślając przy tym bardzo krótki czas na wykonanie tego, co polecają,
  • konieczność natychmiastowego działania,
  • informacja o konieczności wpłacenia pieniędzy, aby pomóc komuś bliskiemu,
  • prośby o podanie danych osobowych, numerów kart lub innych informacji wrażliwych.

 

  1.  Oszustwa SMS

Oszuści stale zmieniają i modyfikują treści oraz wygląd wiadomości, chcąc uśpić czujność ofiary. Oto kilka przykładów czego mogą dotyczyć treści takich wiadomości :

  • firma kurierska – z powodu niezgodnego adresu, złych danych paczka zostanie wstrzymana, aby to zmienić trzeba wejść w wysłany link,
  • instytucje – nieuregulowane rachunki i wpłaty,
  • wygrana w loterii- prośba o dane osobowe w celu wysłania nagrody,
  • odszkodowanie- fundusz wypłacający odszkodowania oferuje wysłanie dużych finansów ale najpierw trzeba wpłacić niewielką kwotę na podany adres.

 

Jak uniknąć oszustw :

  • korzystaj silnych haseł (zawierające cyfry, duże i małe litery, znaki specjalne);
  • wybieraj logowania dwuskładnikowe - wymagają wprowadzenia kodu wysłanego na Twój numer telefonu;
  • nie działaj pochopnie, mimo nacisków rozmówcy nie podejmuj decyzji pod wpływem presji czasu;
  • sprawdź rozmówce, skontaktuj się z instytucją, której rzekomo dzwonił lub pisał; reprezentant, udaj się do placówki i poproś o sprawdzenie czy faktycznie się z Tobą kontaktowała;
  • zwróć uwagę na nietypowe pytania lub polecenia, których nigdy nie słyszałeś od danej instytucji, błędy językowe lub nerwową atmosferę;
  • nigdy nie podawaj nikomu swoich wrażliwych danych osobowych lub ważnych haseł;
  • nie wpłacaj pieniędzy ani nie wchodź w wysłane linki pod wpływem namowy rozmówcy;
  • zwróć uwagę na numery, z których dzwonią nieznane Ci osoby;
  • bądź podejrzliwy na niespodziewane telefony;
  • weryfikuj sprzedawców;
  • unikaj płatności przelewem bankowym, preferuj płatności ,które obejmują ochronę kupujących;
  • używaj oprogramowania antywirusowego.

 

Jeśli ktoś Cię oszukał natychmiast skontaktuj się z Policją, dzwoniąc pod numer 112

lub do Komendy Powiatowej Policji w Pruszkowie 22-758-60-81 lub 47-72-46-213.

Aktualizacja: 14/10/2024 15:47
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do