Reklama

Planowana wycinka 2037 drzew wzdłuż linii WKD

Koło Partii Zieloni - Grodzisk Mazowiecki

Grodzisk Mazowiecki, 23 listopada 2020

Komunikat prasowy

ZIELONE ORGANIZACJE MÓWIĄ “TAK” DRUGIEJ LINII WKD, ALE...

Warszawska Kolej Dojazdowa przygotowuje się do budowy drugiego toru między

Grodziskiem Mazowieckim a Podkową Leśną. Przebudowa układu torowego wymaga

wcześniejszej wycinki drzew na trasie inwestycji.

Ze specyfikacji oficjalnego przetargu wynika, że wycinka obejmie 2037 drzew (w

tym 537 dębów szypułkowych, 508 brzóz brodawkowych i 467 topól). Zostanie też usunięty obszar ponad 3350 metrów kwadratowych krzewów.

Tematem zainteresowali się przedstawiciele Grodziskiego Koła Partii Zieloni, które

razem z członkami Stowarzyszeniem Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego

Dendropolis oraz Oddziałów Ligi Ochrony Przyrody w Podkowie Leśnej oraz Milanówku wystosowało list otwarty do Burmistrza Grodziska Mazowieckiego oraz Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W liście otwartym organizacje przedstawiają swoje stanowisko w sprawie, uzupełnione szeregiem postulatów i sugestii adresowanych do Burmistrza Grodziska Mazowieckiego oraz Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

„Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne są drzewa w naszym środowisku i na co

dzień staramy się je chronić przed wycinką czy zniszczeniem. Jednak ta sytuacja jest

wyjątkowa, ponieważ musimy też wziąć pod uwagę drugi aspekt sprawy – rozwój

komunikacji masowej. Dzięki rozbudowie torów WKD zwiększy się liczba połączeń między Warszawą Śródmieście a Grodziskiem Mazowieckim. Tym samym zwiększy się liczba pasażerów podróżujących transportem elektrycznym, który nie zanieczyszcza aż tak środowiska, jak codzienne dojazdy samochodem do stolicy” - mówi Mirosław Kaznowski, współprzewodniczący grodziskiego koła Partii Zieloni.

„W planach zaniepokoiła nas informacja o tym, że decyzja o środowiskowych

uwarunkowaniach tego przedsięwzięcia nie przewiduje żadnych kompensacji

przyrodniczych, a wiele drzew i krzewów planowanych do wycięcia znajduje się na granicy planowanej przebudowy lub w obrębie peronów WKD. Przedstawiliśmy zatem w naszych pismach szereg postulatów oraz pomysłów, które sprawią, że ta inwestycja stanowiłaby znacznie mniej szkodliwa dla środowiska” - dodaje Małgorzata Stępka, Prezes Stowarzyszenia Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego Dendropolis.

„Oddział Ligi Ochrony Przyrody w Podkowie Leśnej zwraca uwagę, aby jak

najbardziej ograniczyć koszty jakie musi ponieść przyroda podczas realizacji zaplanowanej inwestycji oraz objąć planem urządzenia zieleni teren wzdłuż całych torów WKD od Warszawy Śródmieście do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka. Należy pamiętać, że obszar torów kolejki WKD jest w obrębie korytarzy ekologicznych między większymi terenami leśnymi” mówi Elżbieta Wolska-Zdunek prezes Oddziału LOP w Podkowie Leśnej.

W treści pisma przedstawiciele organizacji postulują ponowną weryfikację liczby

drzew podlegających wycince. Dotyczy to szczególnie tych, które znajdują się na granicy inwestycji lub w obrębie peronów WKD. Żądają też nasadzeń zastępczych w proporcji 1:2 oraz ich pielęgnacji (w przypadku drzew, jak i krzewów) przy spełnieniu standardów obowiązujących dla miasta stołecznego Warszawy (Standardy Kształtowania Zieleni Warszawy).

Zieloni przedstawiają też kolejne postulaty. Obejmują one umożliwienie naturalnego

rozkładu największych pni drzew, nasadzenia niskopienne i ekologiczne zagospodarowanie

przestrzeni wzdłuż torów, właściwe standardy zabezpieczenia zdrowych drzew w obrębie planowanego terenu prac oraz uwzględnienie kwestii środowiskowych w projektach przebudowy peronów WKD.

 

 

Grodzisk Mazowiecki, 23 listopada 2020

Grodziskie Koło Partii Zieloni

Stowarzyszenie Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego Dendropolis

Oddział Ligi Ochrony Przyrody w Podkowie Leśnej

Oddział Ligi ochrony Przyrody w Milanówku

Pan Grzegorz Benedykciński

Burmistrz Grodziska Mazowieckiego

ul. Tadeusza Kościuszki 32A

05-825 Grodzisk Mazowiecki

Dotyczy: Ekologiczne uwarunkowania dotyczące budowy drugiego toru linii WKD

Szanowny Panie Burmistrzu,

my, niżej podpisani, przedstawiciele organizacji, aktywnie działających na rzecz

ochrony środowiska, zwracamy się do Pana w związku z projektem Warszawskiej KoleiDojazdowej, która przygotowuje się do budowy drugiego toru między Grodziskiem Mazowieckim a Podkową Leśną.

Przebudowa układu torowego wymaga wcześniejszej wycinki drzew na trasie

inwestycji. Ze specyfikacji przetargu wynika, że wycinka obejmie 2037 drzew (w tym 537 dębów szypułkowych, 508 brzóz brodawkowych i 467 topól). Zostaną też usunięte krzewy z obszaru ponad 3350 metrów kwadratowych.

Przedstawiamy poniżej szczegółowe zestawienie:

Jako organizacje, których jednym z celów działania jest ochrona przyrody zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne są drzewa w naszym środowisku i na co dzień staramy się chronić je przed wycinkami oraz zniszczeniami. Jednak ta sytuacja jest wyjątkowa, ponieważ musimy też wziąć pod uwagę drugi aspekt sprawy – rozwój komunikacji masowej. Dzięki rozbudowie torów WKD, zwiększy się liczba połączeń m.in. między Warszawą Śródmieście, a Grodziskiem Mazowieckim. Tym samym zwiększy się ilość podróżujących transportem elektrycznym, który nie zanieczyszcza aż tak środowiska, jak codzienne dojazdy samochodem do stolicy.

Zaniepokoił nas fakt, że dokumentacja przetargowa nie wskazuje na żadne

kompensacje przyrodnicze (jak np. nasadzenia zastępcze), a wiele drzew i krzewów planowanych do wycinki znajduje się na granicy planowanej przebudowy, lub w obrębie peronów WKD.

Do największych współczesnych zagrożeń środowiskowych należy zanieczyszczenie

powietrza oraz susza. W powiecie grodziskim często odnotowujemy wysoki poziom

zanieczyszczenia powietrza, coraz mocniej odczuwamy skutki suszy. Coraz więcej inwestycji wiąże się z wycinką drzew, co pociąga za sobą ubożenie bioróżnorodności oraz naturalnego zabezpieczenia środowiska przed skażeniami, hałasem, a także skutkami suszy i powodziami.

Ponadto wycinka drzew i krzewów powoduje niszczenie naturalnych lęgowisk zwierząt oraz miejsc ich żerowania.

Linia kolejowa przecina dwukrotnie obszar chronionego krajobrazu (Warszawski

OChK) oraz jest położona w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu (Parów Sójek) oraz zespołu przyrodniczo-krajobrazowego (Leśny Park Miejski w Mieście - Ogrodzie Podkowie Leśnej). Rozumiemy potrzebę rozwoju gospodarczego gminy, jednak chcemy zadbać o to, aby odbywał się on w sposób zrównoważony, z właściwą dbałością o środowisko naturalne.

Biorąc powyższe pod uwagę, wspieramy plany budowy drugiej linii torów oraz

modernizacji istniejącej infrastruktury Warszawskiej Kolei Dojazdowej między stacjami Podkowa Leśna Główna - Grodzisk Mazowiecki Radońska. Uważamy, że rozwój tego połączenia stanowi ważny element przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu w powiecie grodziskim. Mamy jednak następujące postulaty w tej kwestii:

1. wzywamy do ponownej weryfikacji liczby drzew, które są planowane do

wycięcia. W Załączniku nr 1 do OPZ Tom XV PB-Zieleń, wchodzącym w skład

Załącznika nr 5 do SIWZ - Opis Przedmiotu Zamówienia (OPZ), dostępnym w

ogłoszeniu przetargowym opublikowanym na stronie internetowej WKD wynika, że

niektóre drzewa planowane pod wycinkę znajdują się na terenie peronów stacji lub są usytuowane tuż przy granicach planowanej trasy przebudowy torów WKD.

Naliczyliśmy co najmniej 81 takich egzemplarzy, nie uwzględniając krzewów.

Powołując się na decyzję Burmistrza Grodziska Mazowieckiego dot. środowiskowych

uwarunkowań dla przedsięwzięcia z dnia 14 sierpnia 2018 r., chcielibyśmy tym

samym mieć pewność, że “wycinka będzie ograniczona do niezbędnego minimum,

zapewniającego bezpieczeństwo ruchu pociągów na analizowanym odcinku linii

kolejowej”;

2. apelujemy o pozostawienie krzewów i rozważenie wykonania pielęgnacji

arborystycznej drzew zamiast ich usuwania - w przypadkach, gdy to możliwe,

zredukowania korony zgodnie ze sztuką ogrodniczą i zgodnie z obowiązującymi

przepisami w tej sprawie.

3. zachęcamy do przesadzenia drzew i krzewów, gdzie tylko jest to możliwe - w tym zakresie deklarujemy chęć współpracy z Warszawską Koleją Dojazdową przy

organizacji akcji społecznej z udziałem mieszkańców;

4. domagamy się, aby w przypadkach, kiedy wycinka drzew jest nieunikniona, dokonać kompensacji przyrodniczej poprzez nasadzenia zastępcze w proporcji 1:2 (wraz z pielęgnacją nasadzeń zarówno drzew, jak i krzewów) przy spełnieniu standardów obowiązujących w m.st. Warszawie (Standardy Kształtowania Zieleni Warszawy), w szczególności w odniesieniu do obwodów pni nasadzanych drzew;

5. postulujemy wykonanie planu urządzenia zieleni wzdłuż torów WKD, z

nasadzeniami roślinności niskopiennej, szczególnie roślin iglastych, np. cisów i

innych gatunków pożytecznych dla zwierząt. Nasadzenia takie tworzyłyby ekran

akustyczny i filtr oczyszczający powietrze, a nawet, w razie śniegu, osłonę przed

tworzeniem się zasp na torach. Roślinność niskopienna nie stwarzałyby zagrożenia

powalenia na tory i uszkodzenia trakcji;

6. postulujemy pozostawienie pni większych wycinanych drzew w uzgodnionych

miejscach aż do osiągnięcia ich naturalnego rozkładu ;

7. postulujemy wykonanie pełnej inwentaryzacji wszystkich drzew i krzewów z

obszaru objętego inwestycją oraz z terenów przylegających oraz o zachowanie

najwyższych standardów ich zabezpieczeń podczas budowy;

8. apelujemy do Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej oraz Urzędu Burmistrza

Grodziska Mazowieckiego o uwzględnienie kwestii środowiskowych i

ekologicznych przy przebudowie istniejących jedenastu peronów WKD ;

9. wzywamy Samorząd Grodziska Mazowieckiego do przeprowadzenia wnikliwej i

szczegółowej analizy i weryfikacji planowanej wycinki drzew i krzewów i do

wniesienia wniosków do odpowiednich organów i instytucji o odstępstwa od

wymogów przepisów prawnych.

Uprzejmie prosimy o odpowiedź w kwestii powyższych postulatów oraz propozycji

dotyczącej planów przebudowy linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

 

Z wyrazami szacunku,

Mirosław Kaznowski Grodziskie Koło Partii Zieloni

Małgorzata Stępka Stowarzyszenie Dziedzictwa Kulturowego i Krajobrazowego Dendropolis

Elżbieta Wolska-Zdunek Oddział Ligi Ochrony Przyrody w Podkowie Leśnej

Maria Matuszewska Oddział Ligi Ochrony Przyrody w Milanówku

 

Do wiadomości:

Pan Michał Panfil Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. z o.o.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do