Większość posłów wezwała Komisję Europejską do nie przedłużania umowy przeciwko przemytowi papierosów zawartej pomiędzy UE i Philip Morris International (PMI), która wygasa w lipcu 2016, w rezolucji przyjętej w środę. Zamiast tego, posłowie zwrócili się do Komisji o skoncentrowanie się na użyciu środków prawnych dostępnych w przepisach UE i międzynarodowych, które pozwalają walczyć z przemytem.
Posłowie mają poważne wątpliwości, co do skuteczności umowy z PMI, ponieważ luka powstała po tym, jak ograniczono przemyt markowych papierosów została natychmiast wypełniona przez nielegalne "tanie białe" papierosy.
Zgodnie z umowami, zawartymi z czterema firmami, zgodziły się one kolektywnie zapłacić $2.15 miliardów, w czasie ich trwania, w zamian za odstąpienie przez Unię Europejską od postępowania sądowego przeciw nim, w celu odzyskania wpływów z opłat celnych i akcyzowych utraconych w wyniku nielegalnego handlu papierosami. Firmy zobowiązały się także do aktywnego zwalczania przemytu produktów tytoniowych.
Posłowie podkreślili także, że nielegalny obrót wyrobami tytoniowymi, zwłaszcza przemyt nielegalnych i podrabianych papierosów kosztuje UE i państwa członkowskie ponad €10 miliardów rocznie, z tytułu utraconych dochodów.
Posłów martwi również to, że działania związane z walką z przemytem prowadzone przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych OLAF są częściowo opłacane przez przemysł tytoniowy, co może prowadzić do konfliktu interesów.
Zamiast odnawiania umowy z PMI, posłowie wzywają Komisję do skoncentrowania wysiłków na wdrożeniu Dyrektywy Tytoniowej, z 2014, która dostarcza skutecznych narzędzi, takich jak interoperacyjny system identyfikacji i śledzenia papierosów na poziomie UE i która powinna wejść w życie w 2019 roku. Państwa członkowskie powinny również jak najszybciej ratyfikować ramową konwencję antytytoniową Światowej Organizacji Zdrowia (FCTC), która działa tak samo w skali globalnej, uważają posłowie.
Posłowie podkreślają też, że sygnatariusze konwencji antytytoniowej WHO zobowiązują się do ochrony zdrowia publicznego przed interesami przemysłu tytoniowego i że nie mogą delegować na przemysł tytoniowy zadań związanych z walką z przemytem papierosów.
W celu zlikwidowania luki w prawie pomiędzy momentem wygaśnięcia umowy z PMI a momentem pełnego wejścia w życie Dyrektywy Tytoniowej, posłowie wzywają Komisję do przygotowania dodatkowych przepisów, przeciwko przemytowi "tanich białych" papierosów, przepisów dotyczących niezależnego systemu identyfikacji i śledzenia wyrobów tytoniowych PMI i podejmowania kroków prawnych w przypadku znalezienia jego wyrobów nielegalnie znajdujących się na terenie UE.
Więcej informacji
Przyjęty tekst dostępny będzie tutaj (09.03.2016)
http://www.europarl.europa.eu/plenary/en/texts-adopted.html
Komisja Europejska: Techniczna ocena wpływu umowy z 9 lipca 2004 roku, pomiędzy UE, państwami członkowskimi oraz PMI, przeciw przemytowi i podrabianiu papierosów
http://g8fip1kplyr33r3krz5b97d1.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/02/PMIAgreementSWD2016-44.pdf
Biuro Analiz PE: Umowy tytoniowe: walka z nielegalnym handlem tytoniem
http://www.europarl.europa.eu/EPRS/EPRS-AaG-556998-Tobacco-agreements-FINAL.pdf
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych OLAF na temat przemytu tytoniu
http://ec.europa.eu/anti_fraud/investigations/eu-revenue/cigarette_smuggling_en.htm
Umowa: Philip Morris International (PMI) (2004)
http://ec.europa.eu/anti_fraud/investigations/eu-revenue/philip_morris_international_2004_en.htm
Umowa: Japan Tobacco (2007)
http://ec.europa.eu/anti_fraud/investigations/eu-revenue/japan_tobacco_2007_en.htm
Umowa: British American Tobacco (BAT) (2010)
http://ec.europa.eu/anti_fraud/investigations/eu-revenue/bat_en.htm
Umowa: Imperial Tobacco Limited (ITL) (2010)
http://ec.europa.eu/anti_fraud/investigations/eu-revenue/imperial_tobacco_en.htm
Debata plenarna (25 lutego 2016)
http://www.europarl.europa.eu/ep-live/en/plenary/video?debate=1456391998544&streamingLanguage=en
Komentarze opinie