
Stare samochody mogą być zaliczane do różnych kategorii. Pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów niektóre są uznawane za historyczne, a inne za zabytkowe. Czym się różnią te dwie grupy i z jakimi konsekwencjami dla właściciela wiąże przynależność pojazdu do nich? Wiele informacji na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.
Zacznijmy od samochodów historycznych, ponieważ jest to kategoria pojemniejsza od zabytkowych. Wynika to z faktu, że o ile nie wszystkie pojazdy historyczne są zabytkowymi, o tyle każde auto zabytkowe jest historyczne. W takim razie jakie warunki powinien spełniać samochód, żeby można było go uznać za historyczny? Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, musi on mieć co najmniej 25 lat i zostać uznany przez rzeczoznawcę za unikatowy albo istotny z punktu widzenia historii motoryzacji. Jeśli natomiast samochód ma więcej niż 40 lat, automatycznie staje się historycznym bez potrzeby uzyskiwania opinii rzeczoznawcy.
Jednym z przywilejów właścicieli samochodów historycznych jest możliwość wykupienia krótkoterminowego OC, o którym więcej informacji zostało zebranych pod adresem https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/ubezpieczenie-krotkoterminowe-skorzysta-oferty/. Ta polisa pozwala na ubezpieczenie pojazdu na zaledwie 30 dni, dzięki czemu nie trzeba płacić za OC przez cały rok. Należy jednak pamiętać, że przed każdorazowym wyjechaniem na drogę publiczną trzeba zaopatrzyć się w obowiązkową polisę. Niewątpliwą korzyścią, jaka wynika z posiadania auta historycznego, jest także możliwość wykupienia OC ze zniżką w niektórych towarzystwach, o ile jest się członkiem Polskiego Związku Motorowego (PZM), Klubu Pojazdów Zabytkowych (KPZ) lub Klubu Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR).
Węższą kategorią są samochody zabytkowe, ponieważ uzyskanie takiego statusu wiąże się z większymi wymaganiami niż w przypadku pojazdu historycznego. Aby auto zostało uznane za zabytkowe, musi spełnić warunki ściśle zdefiniowane w przepisach zawartych w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nimi, samochód zabytkowy otrzymuje tzw. żółte tablice, które świadczą o jego statusie, jeśli:
Jeżeli auto spełnia powyższe warunki, może zostać wpisane do rejestru zabytków ruchomych, a następnie otrzymuje wspomniane żółte tablice. Wiąże się to z pewnymi kosztami, ale warto jest ponieść ze względu na zyski. Najważniejszą korzyścią z żółtych tablic rejestracyjnych są bowiem bardzo atrakcyjne zniżki OC dla tego rodzaju pojazdów, które może uzyskać każdy, a nie tylko członkowie związków i stowarzyszeń motoryzacyjnych, tak jak w przypadku aut historycznych. Ponadto samochody zabytkowe mogą być objęte krótkoterminową polisą OC, a gdy nie wyjeżdżają na ulice, nie trzeba im wykupywać ubezpieczenia.
Niezależnie od tego, czy zamierzasz zarejestrować samochód jako zabytkowy, czy historyczny, a może już udało Ci się to zrobić, podczas poszukiwania ubezpieczenia OC zawsze wybieraj najtańsze oferty. W ich znalezieniu pomoże Ci internetowa porównywarka ubezpieczeniowa dostępna za darmo pod adresem https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie