Reklama

STRABAG i TPA testują nową nawierzchnię w Pruszkowie

29/07/2013 03:48



„Polscy naukowcy testują nową technologię produkcji asfaltu ze zwiększoną zawartością miału gumowego.  Ta innowacja pozwoli na znaczne zwiększenie trwałości nawierzchni.”


- Droga budowana w eksperymentalnej technologii ma zapewnić nawierzchni 50 lat żywotności

- Połączenie innowacji i recyklingu dzięki badaniom TPA i PW


W podwarszawskim Pruszkowie, przed siedzibą należącej do międzynarodowego koncernu spółki STRABAG, trwa budowa drogi w eksperymentalnej technologii. Doświadczalny odcinek na ul. Parzniewskiej ma ponad 500 m długości i powstaje w rezultacie projektu badawczego bazującego na wykorzystaniu gumy ze zużytych opon samochodowych do przedłużenia trwałości polskich dróg. Technologię opracowuje należąca do koncernu STRABAG, jednostka laboratoryjna TPA we współpracy z Politechniką Warszawską.


W Polsce dokonano niedawno pierwszych prób produkcji asfaltów z gumą na skalę przemysłową, polegających na użyciu asfaltu modyfikowanego polimerami z niewielkim dodatkiem gumy. Wypracowana w laboratoriach TPA i PW technologia opiera się jednak na zastosowaniu znacznie większej ilości miału gumowego w asfalcie – około 15-18%, co przyczynia się do uzyskania znacznie lepszych parametrów powstałej mieszanki w tzw. procesie technologicznym „na mokro”. Ta metoda wytwarzania w końcowym etapie daje najbardziej efektywne właściwości eksploatacyjne nawierzchni – czyli odporność na zmęczenie, spękania, starzenie; co ważne, ta formuła pozwala na budowę znacznie trwalszych dróg z obniżoną hałaśliwością.


- W maju br. sprowadziliśmy do naszej wytwórni w Pruszkowie specjalistyczne przenośne urządzenie do produkcji asfaltu z gumą. Po udanych próbach technologicznych wszystko jest przygotowane, by przystąpić do budowy odcinka doświadczalnego. W ramach prac zostaną wypróbowane technologie z użyciem asfaltu z gumą w różnych warstwach nawierzchni- wyjaśnia Wojciech Trojanowski, Członek Zarządu  STRABAG Sp. z o.o.


- Na tym doświadczalnym odcinku zostanie po raz pierwszy w Polsce wykonana droga w technologii tzw. długowiecznej nawierzchni opartej na koncepcji opracowanej w naszych laboratoriach, pozwalającej na budowę dróg, które w okresie 50 lat eksploatacji nie powinny wykazywać żadnych uszkodzeń strukturalnych. Zakłada się jedynie okresową wymianę wierzchniej warstwy ścieralnej - podsumowuje Igor Ruttmar, Prezes TPA Sp. z o.o.


Połączenie asfaltu z gumą, znane w świecie pod nazwa „asphalt-rubber”, oferuje nowe możliwości rozwoju technologii budowy dróg, które STRABAG Sp. z o. o chciałby wykorzystać przy realizacji projektów budowlanych. Badania nad ulepszeniem technologii naukowcy z TPA i Politechniki Warszawskiej prowadzą od dwóch lat; właśnie rozpoczęto fazę wdrożenia innowacyjnego rozwiązania.


Około 20 procent asfaltów stosowanych obecnie w Polsce zawiera polimery. Modyfikacja właściwości asfaltu polimerami pozwala na poprawę ich właściwości przy występowaniu wysokich temperatur w okresie letnim, nie pogarszając przy tym właściwości w okresie zimowym. Pierwsze prace naukowo-badawcze nad lepiszczami gumo-asfaltowymi w Polsce były prowadzone pod kierunkiem prof. Piotra Radziszewskiego oraz prof. Jerzego Piłata z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, która jest partnerem naukowym projektu. Politechnika Warszawska przebadała kompleksowo szeroką gamę takich lepiszczy i zaleciła do dalszego stosowania wybrane z nich. Instytut  TPA w Pruszkowie, pod kierownictwem dr inż. Igora Ruttmara, który zainicjował powstanie tego projektu, opracowało receptury dla nowych mieszanek mineralno-asfaltowych zawierających lepiszcze gumo-asfaltowe.


Efektem końcowym projektu badawczego będzie opracowanie ogólnie dostępnych zaleceń w formie specyfikacji technicznych dla inwestorów i wykonawców dotyczących wytwarzania asfaltów modyfikowanych gumą i zastosowania tej technologii na szeroką skalę na drogach w całym kraju. Badania prowadzone są w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 dofinansowanego ze środków PARP.



Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do