
W Pruszkowie zainaugurowany zostanie tegoroczny Puchar Polski w kolarstwie torowym. Dla elity będzie to ostatni sprawdzian formy przed mistrzostwami świata.
W najbliższej edycji - 14-16 lutego - walczyć będą zawodnicy z kategorii elita mężczyzn, junior, kobiety open oraz juniorka. - Zawody są skierowane jednak głównie do juniorów i juniorek, dla których będzie to jedna z dwóch eliminacji do mistrzostw Polski w omnium. Druga odbędzie się w połowie kwietnia – wyjaśnia Jacek Kasprzak, trener średniodystansowej torowej kadry narodowej mężczyzn i jeden ze współorganizatorów Pucharu Polski w Pruszkowie. Poza tą konkurencją, rywalizacja będzie prowadzona także w sprincie drużynowym i indywidualnym, wyścigu drużynowym na dochodzenie, sprincie oraz keirinie. W BGŻ Arenie nie zabraknie naszej kadry sprinterów, czyli Damiana Zielińskiego, Macieja Bieleckiego, Rafała Sarneckiego i Krzysztofa Maksela. Po udanym starcie w Pucharze Świata w Meksyku, gdzie w drużynie zajęli 5.miejsce, a Maksel wygrał indywidualnie klasyfikację końcową w wyścigu na 1 km, zawody w Pruszkowie będą dla nich kolejną okazją do przetestowania formy przed mistrzostwami świata w kolumbijskim Cali - Ten wyścig powinien nas pobudzić przed zbliżającymi się MŚ. Weźmiemy udział w konkurencjach z elektronicznym pomiarem czasu. Tuż po Pucharze Polski wylatujemy do Kolumbii - mówi Andrzej Tołomanow, trener kadry sprinterów. Światowy czempionat odbędzie się w terminie 26.02-2.03.
Start w BGŻ Arenie najlepszych polskich zawodniczek, które polecą do Cali, jest mało prawdopodobny. Zawody te nie wpisują się w ich program przygotowań do MŚ. Po kilkunastodniowym zgrupowaniu na Teneryfie, które zakończyło się 10 lutego, skupią się one na treningach na torze w Pruszkowie. - Jeśli byśmy wystartowali w Pucharze Polski, to tylko treningowo, w jakiejś konkurencji czasowej, np. na 200 metrów, albo 500. Poza tym Kasia Pawłowska wciąż odczuwa efekt kraksy, która miała miejsce w wyścigu szosowym w Katarze. Nie jest to coś poważnego, ale nie warto ryzykować – tłumaczy trener kadry kobiet, Grzegorz Ratajczyk.
Puchar dla młodych
W tegorocznym cyklu najwięcej, bo aż trzy wyścigi odbędą się w pruszkowskiej BGŻ Arena. Pozostałe dwa zostaną rozegrane w Łodzi i Wrocławiu. Trzy spośród tych pięciu są przeznaczone dla juniorek i juniorów młodszych, natomiast dwa dla zawodników ze starszych kategorii wiekowych. Ci pierwsi będą nie tylko walczyć o zwycięstwo w finałowej klasyfikacji Pucharu Polski, ale także o udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży. Głównym celem rozgrywania Pucharu Polski dla kolarzy od wieku juniora, jest natomiast wyłonienie kadry na młodzieżowe mistrzostwa Europy, które są zaplanowane na lipiec.
W zeszłym roku na pierwszym miejscu klasyfikacji Pucharu Polski uplasowali się Krzysztof Maksel (elita mężczyzn i orlik), Mateusz Rudyk (junior), Michał Lewandowski (junior młodszy), Dominika Borkowska (kobiety open), Aleksandra Sołgała (juniorka) i Daria Pikulik (juniorka młodsza).
Ściganie w I edycji PP rozpocznie się w piątek o godz. 16, a zakończy w niedzielę popołudniu. Wstęp dla kibiców jest darmowy. Pełny program znajduje się na stronie Polskiego Związku Kolarskiego
Puchar Polski w kolarstwie torowym:
1. 14-16.02 – Pruszków – elita mężczyzn, junior, kobiety open, juniorka.
2. 7-9.03 – Pruszków – junior młodszy, juniorka młodsza – Eliminacje do Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży.
3. 16-18.04 – Pruszków – elita mężczyzn, junior, kobiety open, juniorka.
4. 16-18.05 – Łódź – junior młodszy, juniorka młodsza - Eliminacje do Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży.
5. 18-20.07 – Wrocław – junior młodszy, juniorka młodsza - Eliminacje do Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży.
***
O kolarstwie torowym:
Kolarstwo torowe to bardzo efektowna i widowiskowa odmiana kolarstwa. Najszybsi zawodnicy potrafią rozpędzić się na płaskim nawet do 77 km/h. Kolarze ścigają się na rowerach przypominających rowery szosowe, jednak są zdecydowanie prostsze w budowie. Nie ma w nich hamulców, ani przerzutek. Brak hamulców wynika z … bezpieczeństwa. Gwałtowne hamowanie mogłoby powodować liczne kraksy. Zamontowane są za to tzw. ostre koła. Oznacza to, że jeśli kręci się koło, to kręcą się także pedały. Zawodnicy nie mogą zatem nie pedałować w czasie jazdy. Hamowanie następuje poprzez stopniowe zwalnianie obrotu pedałami, aż do całkowitego zatrzymania.
W pedałach nie ma zatrzasków, jak to ma miejsce w rowerach do kolarstwa szosowego, czy też MTB, tylko paski. Unika się w ten sposób ryzyka związanego z niespodziewanym wypięciem buta. Przy tak dużej sile wkładanej w jazdę, trudno przewidzieć, jak zapięcia mogłyby zareagować.
Owalny tor, jest pochylone do wewnątrz (szczególnie na łukach), tak aby „nie wyrzucało” na zakręcie i można było utrzymać stałą prędkość na całym okrążeniu.
Dwukrotną i aktualną mistrzynią świata w konkurencji scratch, jest Katarzyna Pawłowska. Dodatkowo reprezentacja Polski w wyścigu drużynowym kobiet w zeszłorocznych mistrzostwach Europy wywalczyła srebrny medal w tej olimpijskiej konkurencji. Polacy mają także na koncie zwycięstwa w poszczególnych edycjach Pucharu Świata (Małgorzata Wojtyra, Katarzyna Pawłowska), czy też triumf w klasyfikacji generalnej całego cyklu (Krzysztof Maksel).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie