Reklama

Wystawa online „IKONY” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Nowe ikony, czyli o kulcie i rzeczach kultowych w cyfrowej rzeczywistości. 

Wystawa zrealizowana w ramach projektu „Rzeczy Kultowe” przygląda się obiektom, które stały się dla wielu nas współczesnych przedmiotem kultu, pożądania i nieodłącznym elementem stylu życia. Wyłonione ze sfery cyfrowej, niezbywalnej już części naszej rzeczywistości, zachęcają do refleksji nad codziennymi zachowaniami, opatrzonymi symbolami i wyuczonymi gestami. Na zaproszenie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie artyści nowych mediów z grupy panGenerator stworzyli wystawę „IKONY”, w której wspólnie z etnografami, pochylają się z namysłem nad wytworami kultury cyfrowej. Wystawa dostępna online.

Wystawa „IKONY” wieńcząca dwuletni projekt Rzeczy Kultowe, poprzez ikoniczne artefakty przetworzone w artystycznej wizji, prezentuje swoiste uniwersum kultury cyfrowej, której początki sięgają w Polsce lat 90. Wśród obiektów pojawia się kultowy telefon Nokia 3310 - niczym widmo pewnej epoki, gdy hitem była gra w snake’a, a łączenie się z Internetem przez modem sygnalizowała seria zgrzytów. Wystawa skupia się przede wszystkim jednak na tym, co dzisiaj możemy zaobserwować w relacji człowiek-technologia.

Wystawa  prezentowana jest w Muzeum, gdzie „kultura” odmieniana jest przez wszystkie przypadki, choć akurat przymiotnik „cyfrowa” słyszany jest raczej rzadko. A przecież technologia stała się nieodłącznym aspektem naszej codzienności, co jest właściwą materią badawczą etnografów – wyjaśnia Aleksander „Bratek” Robotycki z Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. - Nasze osobiste rzeczy cyfrowe – smartfon czy laptop – stają się przedmiotami kultu, wpływają na masową wyobraźnię z mocą równą religijnym dogmatom. Chcąc zrozumieć ten fenomen potrzebujemy się wobec niego zdystansować – czego przykładem jest wystawa „IKONY”.

Artyści grupy panGenerator demaskują iluzje, jakim ulegamy doświadczając cyfrowej rzeczywistości. Zaprezentowane na wystawie symbole cyfrowego świata – m.in. pasek postępu, klepsydra, kursor - przeniesione w fizyczną formę interaktywnych, kinetycznych i dźwiękowych instalacji, pozwalają na zdystansowanie się i zyskanie nowej perspektywy wobec codziennych, często już machinalnych zwyczajów, cyfrowych gestów w postaci kliknięć, scrollowania, drag&drop’ów, znanych symboli i osobistych przedmiotów. Potoczne „ikonki” zmienione w tytule wystawy na „Ikony” obrazują poznawcze uproszczenia naszych umysłów w kontakcie z technologią oraz wskazują na kulto- i kulturotwórcze mechanizmy cyfrowych technologii.

W projekcie Rzeczy Kultowe przyglądaliśmy się przez dwa lata różnym fenomenom, które zyskały na przestrzeni lat status kultowych. Poprzez wystawę „IKONY” łączymy różne spojrzenia, treści, punkty widzenia dla różnych pokoleń – tłumaczy Anna Grunwald, koordynatorka projektu Rzeczy kultowe i kierowniczka Działu Edukacji w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie - Nowe technologie dla Pokolenia X, czy nawet Millenialsów to fenomen sam w sobie, odrębny świat idei, urządzeń, programów, aplikacji, które postrzegają jako unowocześnienie codziennego życia, jego dodatek. Dla „Z”-etek świat cyfrowy to naturalne środowisko życia, nieodróżnialne od świata fizycznego. Dla nich nie ma już podziału na to, co realne i to, co wirtualne. Wystawa umożliwia spotkanie tych światów. – dodaje Grunwald.

Ikony cyfrowe to nowy język, znany powszechnie kod współczesności, zaawansowanych technologii, a jednak kierujący  nas – poprzez swoje  „pismo obrazkowe” - do naszej pierwotnej natury. Artyści tworzący wystawę wskazują na te dychotomie. Poprzez obiekt w postaci skrzynki z paskiem postępu, który zatrzymuje się pod wpływem spojrzenia zwiedzającego, zadają pytanie czy technologiczny rozwój idzie w parze z odrzuceniem myślenia magicznego?

Koncepcję artystyczną wystawy jak i przedstawione na niej obiekty, stworzyła - na zaproszenie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie - grupa artystyczna panGenerator. Kolektyw w składzie Jakub Koźniewski, Krzysztof Cybulski, Krzysztof Goliński od 2010 roku tworzy unikalne projekty w obszarze sztuki nowych mediów, eksplorując nowe technologie. Prace grupy charakteryzują się łączeniem świata bitów ze światem atomów – tego, co fizyczne i namacalne z tym, co efemeryczne i cyfrowe. Wystawiali swoje prace m.in. na licznych festiwalach: Ars Electronica, SXSW, ZKM Karlsruhe, Dutch Design Week, Milan Design Week, Athens Digital Art Festival. Nagrodzeni m.in.: “Paszportami Polityki” w Kulturze Cyfrowej, Cannes Golden Lion, Prix Ars Honorary Mention na Ars Electronica, Lumen prize. Współpracę z Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie rozpoczęli przy projekcie TEENS Love Design w 2018 r.

LINK DO PREZENTACJI WYSTAWY ONLINE

Video: https://youtu.be/hmd5SmJTVJQ

Katalog: https://ethnomuseum.pl/wp-content/uploads/2020/11/IKONY-katalog_2.pdf

Więcej:

FOTORELACJA i opis na www: https://bit.ly/IKONYwPME

DEBATA online wokół wystawy: https://youtu.be/3jG6rxwnKGY

***

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie istnieje od 1888 r. To najstarsze i największe muzeum etnograficzne w Polsce jest przestrzenią, w której dorobek kultury światowej spotyka się z indywidualną wrażliwością, stając się inspiracją do odkrywania piękna tkwiącego w różnorodności. W nowocześnie urządzonych wnętrzach prezentujemy wystawy stałe i czasowe o interdyscyplinarnym charakterze i zróżnicowanej tematyce. Autonomiczną strukturą naszej instytucji jest poświęcone najmłodszym Muzeum dla Dzieci, w którym można wszystkiego dotknąć. Naszą misją jest kolekcjonowanie różnorodności i bogactwa kultur całego świata oraz prezentowanie ich wartości jako dobra ogólnonarodowego, tym samym przyczyniając się do rozwoju społeczeństwa otwartego.

www.ethnomuseum.pl

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do