Reklama

Zapraszamy na nieodpłatne warsztaty terenowe dofinansowane z NFOŚIGW organizowane przez MZO w Pruszk

23/02/2013 04:01


W imieniu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Komunalnych Związków Gmin oraz Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pruszkowie Sp. z o.o. pragnę zaprosić do udziału w nieodpłatnych dla jego uczestników warsztatów terenowych pt. „Nowoczesne metody zagospodarowania odpadów”. Warsztaty odbędą się w dniu 26 lutego 2013 r. o godz. 12:30 w siedzibie Spółki przy ul. Stefana Bryły 6 w Pruszkowie.


Warsztaty wpisują się w cykl 12 wojewódzkich warsztatów terenowych, które realizujemy w ramach ogólnopolskiego projektu szkoleniowego dla administracji samorządowej pt. „Regionalny System Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Polsce”. Wszystkie warsztaty terenowe realizowane są na zasadzie wymiany dobrych praktyk  i doświadczeń w zakresie sprawdzonych rozwiązań w gospodarce odpadami komunalnymi.  Mają również charakter informacyjny, edukacyjny i poglądowy. Tematem wiodącym są nowoczesne metody zagospodarowania odpadów na przykładzie wybranych Instalacji oraz nowe rozwiązania prawne w gospodarce odpadami.


Poniżej przesyłamy program warsztatu terenowego a w załączeniu Założenia programowe Projektu, o którym więcej można przeczytać na stronie internetowej www.oskzg.pl


Program warsztatów terenowych:


12:30 – 13:30 - Sesja I


Prowadzący:


- Martyna Baranowska, Inspektor w Dziale Ochrony Środowiska MZO w Pruszkowie


- Kinga Dobrowolska, Koordynator Regionalny Projektu oraz Inspektor ds. Rozwoju MZO w Pruszkowie


Tematy:


- Zasadnicze zmiany w dotychczasowym systemie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie kraju i województwa, zgodnie z nowymi uregulowaniami prawnymi.


- Krótka prezentacja Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami oraz regionalnej struktury gospodarki odpadami na terenie województwa.


- Prezentacja RGO w obszarze działania Instalacji.


- Nowe obowiązki i uprawnienia właścicieli nieruchomości: zamieszkałych przez mieszkańców gminy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne,  w świetle znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości  i porządku w gminach oraz zgodnie z lokalnym/mi regulaminem/nami utrzymaniu czystości i porządku w gminie.


- Nowe zadania gmin - poziomy odzysku i recyklingu odpadów wraz z harmonogram ich osiągnięcia.


13:30 – 14:30 Sesja II


Prowadzący:


- Kinga Dobrowolska, Koordynator Regionalny Projektu oraz Inspektor ds. Rozwoju MZO w Pruszkowie


- Martyna Baranowska, Inspektor w Dziale Ochrony Środowiska MZO w Pruszkowie


Tematy:


- Prezentacja MZO w Pruszkowie w tym: status Instalacji zgodnie z  uchwałą w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, prezentacja istniejących rozwiązań technicznych i technologicznych zastosowanych na terenie Instalacji, wraz z przybliżeniem ew. planowanych inwestycji.


- Wizyta techniczna na terenie Instalacji


- Ewaluacja warsztatów – z zastosowaniem Arkusza ewaluacyjnego.


- Wręczenie certyfikatów i zakończenie szkolenia.


Serdecznie zapraszam do uczestnictwa w imieniu Aleksandra Kozłowskiego, Kierownika Projektu i Prezesa Ogólnopolskiego Stowarzyszenie Komunalnych Związków Gmin oraz Władysława Kąckiego - Prezesa MZO w Pruszkowie Sp. z o.o.


W razie pytań pozostaję do Państwa dyspozycji,


Kinga Dobrowolska, Inspektor ds. Rozwoju oraz Koordynator Regionalny Projektu OSKZG
Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie Sp. zo.o.
tel. 22 758-20-63
tel./fax  22 758-20-67
tel. kom. 0 510-203-637
e-mail: [email protected]


***


ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE Ogólnopolskiego projektu szkoleniowego dla administracji samorządowej pt. „REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE”


Termin realizacji: od  01.10.2011 r. do 31.03.2013 r.


Wnioskodawca


Autorem i realizatorem Ogólnopolskiego projektu szkoleniowego dla administracji samorządowej pt. Regionalny System Gospodarki Odpadami w Polsce jest Ogólnopolskie Stowarzyszenie Komunalnych Związków Gmin (OSKZG). Stowarzyszenie obecnie współpracuje z 35 związkami gmin na terenie całego kraju. Swoim zasięgiem OSKZG obejmuje ponad 300 polskich gmin, w tym  ok. 5,5 mln  mieszkańców.


OSKZG oraz jego poszczególni członkowie posiadają istotne doświadczenie w zarządzaniu projektami, w tym projektami szkoleniowymi o zasięgu krajowym. W 2005r. w Słubicach została zorganizowana i przeprowadzona Ogólnopolska konferencja szkoleniowo- informacyjna pn. „Związki Gmin skuteczność działań w ochronie środowiska. Fakty i mity.” W latach 2005-2006r. Stowarzyszenie przeprowadziło z dużym sukcesem ogólnopolski projekt pn. Europejska Akademia Ekologii uczy segregować odpady opakowaniowe. W ramach tego projektu, na terenie całego kraju, zrealizowane zostały  trzy kompleksowe programy edukacyjne, których podstawę stanowiła gospodarka odpadami.


Zrzeszone w OSKZG związki międzygminne są również beneficjentem znaczących środków krajowych oraz unijnych. Wymienić tu wystarczy realizowany, jako jeden z pierwszych na terenie kraju, przez Celowy Związek Gmin CZG-12 z siedzibą w Długoszynie „Kompleksowy Regionalny Program Gospodarki Odpadami” czy też  „Kompleksowy program utrzymania czystości wód zlewni Raby od źródeł do zapory w Dobrzycach” realizowany przez Związek Gmin Dorzecza Górnej Raby i Krakowa z siedzibą w Myślenicach lub „Kompleksowy program poprawy czystości zlewni rzeki Wisłoki”, w ramach którego na terenie Związku Gmin Dorzecza Wisłoki z siedzibą w Jaśle wdrożono po raz pierwszy w Polsce zasadę zlewniowego systemu zarządzania wodami. W ten sam sposób pochwalić się możemy najbardziej nowoczesnymi i kompleksowymi instalacjami w kraju jak: Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych ,,Orli Staw” w Kaliszu, czy Zakład Zagospodarowania Odpadów w Łężycach, który wraz z realizowanym ze środków Funduszu Spójności projektem wodno-kanalizacyjnym pod tytułem „Dolina Redy i Chylonki” w sposób kompleksowy służy ochronie i poprawie stanu środowiska w rejonie Zatoki Gdańskiej na terenie Komunalnego Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki” z siedzibą w Gdyni.


Zaplecze merytoryczne i techniczne


Projekt realizowany będzie w oparciu o zaplecze:


a) merytorycznej :




Politechniki Warszawskiej,
Instytutu  Ekologii Terenów Uprzemysłowionych w Katowicach,
Związku Miast Polskich,
Związku Województw RP,
Marszałków 12 województw ,

b) techniczne :




Związku Miast Polskich  - (Partner Krajowy Projektu),
Urzędów Marszałkowskich Departamenty ds. Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami  –  (Partnerzy Regionalni Projekt),
12 komunalnych związków gmin na terenie kraju, w tym 1 związek na terenie wybranego    województwa - (Partnerzy Regionalni Projektu, ),
12 wzorcowych zakładów zagospodarowania odpadów (ZZO) na terenie kraju, w tym 1 ZZO na terenie wybranych województw – (Partnerzy Lokalni Projektu).

Patronat medialny :




„Gazeta Samorządu i Administracji""
„Przegląd Komunalny”

Partner Technologiczny:




TITECH sp. z o.o.

Zasięg projektu


Projekt ma zasięg ogólnokrajowy. Realizowany będzie na terenie wybranych 12, województw w kraju, tj. na terenie województw : śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, mazowieckiego, łódzkiego i świętokrzyskiego.


Odbiorcy projektu


Bezpośrednią grupą odbiorców Projektu są urzędnicy administracji samorządowej poszczególnych szczebli, w tym szczególnie szczebla gminnego, wojewódzkiego i celowych związków gmin a także przedstawiciele organów samorządów lokalnych na terenie kraju (wójtowie, burmistrzowie, prezydenci, zarządy województw) oraz społeczność lokalna, w tym m.in. grupy opiniotwórcze (dziennikarze, radni), nauczyciele, młodzież. Bezpośrednio w ramach poszczególnych warsztatów, szkoleń, wizyt studyjnych przewidzianych w Projekcie weźmie udział ok. 2660 osób, którzy otrzymają imienne certyfikaty.


Bezpośrednimi odbiorcami Projektu są również wiodące w kraju zakłady zagospodarowania odpadów (ZZO), na bazie których zostanie utworzonych 12 lokalnych ośrodków szkoleniowo-edukacyjnych tzw. Lokalnych Laboratoriów Środowiskowych (LLŚ) tworzących Krajową Sieć.  Ośrodki te zostaną wyposażone w materiały, środki, kompetencje  i umiejętności umożliwiające kontynuację działalności edukacyjnej w przyszłości wykorzystując efekt kaskadowy.  Działalność tę na terenie poszczególnych LLŚ, jako kontynuację Projektu prowadzić będą przeszkoleni w ramach niego Koordynatorzy Regionalni i Partnerzy Lokalni we współpracy z Partnerami Regionalnymi.


Odbiorcami pośrednimi Projektu jest również społeczność lokalna, w tym szczególnie grupy opiniotwórcze (dziennikarze, radni) jak również nauczyciele i młodzież - odbiorcy działań informacyjno-edukacyjnych realizowanych przez LLŚ; łącznie 20 000 osób.


Cel i tło projektu


a)  cel strategiczny:


▪ realizacja zobowiązań określonych w przepisach oraz programach krajowych  i dyrektywach unijnych, w tym szczególnie w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami i Wojewódzkich Planach Gospodarki Odpadami, poprzez zwiększenie aktywność środowisk odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami na terenie gmin polskich,


b) cele operacyjne:




podniesienie kompetencji, świadomości ekologicznej oraz  aktywność organów na rzecz zrównoważonego rozwoju gmin poprzez tworzenie regionalnej struktury gospodarki odpadami , zgodnie z ustawodawstwem polskim w zakresie gospodarki odpadami oraz założeniami WPGO  i KPGO,
podniesienie umiejętności praktycznych oraz świadomości ekologicznej urzędników administracji samorządowej w zakresie tworzenia i zarządzania kompleksową, zintegrowaną gospodarką odpadami na terenie gminy i województwa gwarantującej zrównoważony rozwoju  kraju,
podniesienie świadomości ekologicznej i wiedzy nt. zrównoważonego rozwoju poprzez właściwe gospodarowanie odpadami, w tym selektywną zbiórkę odpadów, wśród społeczności lokalnych na terenie kraju.

Ideą Projektu jest zwiększenie aktywności środowisk odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami na terenie polskich gmin w zakresie realizacji zobowiązań określonych w przepisach oraz programach krajowych  i dyrektywach unijnych, w tym szczególnie w KPGO oraz  planach gospodarki odpadami na poziomie województw.


 


Tło projektu:




Region Gospodarki Odpadami (RGO)-  podstawą systemu gospodarki odpadami wpisaną do KPGO,
RGO -  zasada wpisana do wszystkich programów  gospodarki odpadami poszczególnych szczebli,
RGO - odpowiedzialność za budowę systemu gospodarki odpadami na terenie województw i kraju, w efektywnych ekonomicznie i ekologicznie obszarach, tj. na przestrzeni nie mniej niż 150 tys. MK.,
RGO -  odpowiedzialny za budowę kluczowych obiektów i instalacji na terenie poszczególnych województw, w tym zintegrowanego systemu skutkującego możliwością wprowadzenia technologii termicznego przekształcania odpadów,
zgodnie z przepisami prawa tworzenie systemu gospodarki odpadami należy do zadań własnych gminy,
system gospodarki odpadami tworzony jest zgodnie z zasadami ustalonymi w WPGO, który jest kompatybilny z KPGO,
brak dostatecznej wiedzy i kompetencji urzędników; potrzeba podniesienia wiedzy, kompetencji, umiejętności i świadomości ekologicznej wśród administracji samorządowej, w tym urzędników oraz przedstawicieli organów poszczególnych szczebli,
potrzeba wypracowania przyjaznej atmosfery wśród społeczności lokalnych, niezbędnej dla podejmowania działań w zakresie reorganizacji systemów względnie podejmowania nowych inwestycji, włącznie z  technologią termicznego przekształcania odpadów.

Skład zespołu realizacyjnego:


1)  partnerzy:




Partner Krajowy  (PK) –  Związek Miast Polskich,
12. Partnerów Regionalnych (PR) Urzędy Marszałkowskie – Departamenty ds. ochrony środowiska i gospodarki odpadami,
12. Partnerów Regionalnych (PR) – Zarządy wybranych Związków Gmin lub wybrana Gmina (na terenie każdego województwa 1 ZG), które tworzą lub są w trakcie przekształcania w Region Gospodarki Odpadami (RGO) wskazany w WPGO,
12. Partnerów Lokalnych (PL) – Zarządy wybranych Zakładów Zagospodarowania Odpadów (na terenie każdego województwa 1 ZZO), na terenie których jednocześnie utworzone zostaną  LLŚ tworzące i współpracujące w ramach KS,

 2) koordynatorzy:




12. Koordynatorów Regionalnych (KR) – przedstawiciele poszczególnych Związków Gmin.
Koordynator Krajowy Projektu (KK),
Kierownik Projektu (KP)

 


Streszczenie projektu


Projekt stanowi kompleksowy program szkoleniowy o zasięgu ogólnokrajowym skierowany do wybranej grupy zawodowej, tj. administracji samorządowej, w tym szczególnie szczebla gminnego i wojewódzkiego, do kompetencji której należy tworzenie i zarządzanie gospodarką odpadami na terenie gminy zgodnie z wytycznymi wojewódzkich planów gospodarki odpadami ( WPGO) oraz założeniami krajowymi uzgodnionymi w KPGO. Drugą grupą odbiorców są wybrane grupy społeczne mające wpływ na kształtowanie świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju wśród społeczności lokalnych.


Celem projektu jest podniesienie świadomości ekologicznej oraz kwalifikacji zawodowych i umiejętności praktycznych przedstawicieli organów i urzędników administracji samorządowej w zakresie tworzenia i zarządzania kompleksową, zintegrowaną gospodarką odpadami na terenie gminy, województwa oraz  kraju gwarantującej zrównoważony ich rozwój. Celem Projektu jest również podniesienie umiejętności metodycznych wśród urzędników oraz przedstawicieli związków gmin i specjalistów zatrudnionych w ZZO w zakresie  kształtowania świadomości ekologicznej społeczności lokalnych. Jest to niezbędne  dla wypracowania przychylnego odbioru oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w działania podejmowane w zakresie reorganizacji systemów gospodarki odpadami względnie realizację nowych inwestycji na terenach ZZO oraz w obrębie tworzonych regionów gospodarki odpadami (RGO). 


Zasadniczymi elementami Projektu są cykle szkoleń i seminariów szkoleniowych oraz wizyt studyjnych  realizowanych z wykorzystaniem kaskadowego efektu szkolenia. Poszczególne elementy kaskady szkoleniowej realizowane są na 3 poziomach tj.:


I. poziom ogólnokrajowy:


a) Ogólnopolskie seminarium szkoleniowe pt. Zmiany w polskim systemie gospodarki odpadami komunalnymi.


b) Szkolenie organizacyjno- metodyczne (2 szt.) wraz z wyjazdem studyjnym (szt.1) dla Koordynatorów Regionalnych oraz  Partnerów Regionalnych i Partnerów Lokalnych.


II poziom wojewódzki:


a) Cykl (12 szt.) wojewódzkich seminariów szkoleniowych pt. System regionalnych rozwiązań w gospodarce odpadami komunalnymi.


III. poziom lokalny:


a) Cykl (12szt.) wizyt studyjnych pt. Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami.


b) Cykl (12 szt.) warsztatów terenowych pt. Nowoczesne metody zagospodarowania odpadów.


Podstawą identyfikacji grup odbiorców poszczególnych  poziomów kaskady szkoleniowej są kompetencje w tworzeniu systemu gospodarki odpadami na terenie  gminy, województwa oraz kraju jak również udział w kształtowaniu opinii nt. reorganizowanej gospodarki odpadów na terenie gminy jak również udział i rola w Projekcie, łącznie z przygotowaniem do kontynuacji podjętych działań z wykorzystaniem narzędzi i metod wytworzonych i stosowanych  w Projekcie.


Zasadą zastosowaną w Projekcie jest łączenie szkolenia teoretycznego seminaria szkoleniowe realizowane w ramach poziomów 1b i 3 wraz z prezentacją praktycznego wdrożenia przekazywanej wiedzy (wizyty studyjne oraz warsztaty terenowe). Zasada ta jest również podstawą wyposażenia w niezbędne środki informacyjno-edukacyjne uczestników poszczególnych etapów kaskady szkoleniowej jak również utworzenie 12 ośrodków szkoleniowo-edukacyjnych pn. Lokalne Laboratoria Środowiskowe, które tworzyć będą Krajową Sieć sukcesywnie rozwijaną już po zakończeniu Projektu.


LLŚ utworzone zostaną na bazie najbardziej wiodących w województwach zakładów zagospodarowania odpadów, promując na terenie województwa i kraju je same oraz zastosowane na ich terenie instalacje i technologie. Szczególnym zadaniem KŚ LLŚ będzie upowszechnianie wiedzy, wśród uczestników wizyt studyjnych oraz warsztatów terenowych prowadzonych na ich terenie, na temat rozwiązań organizacyjno-prawnych związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem lokalnego regionu gospodarki odpadami (RGO) oraz rolą danego ZZO w  zintegrowanym systemie gospodarki odpadami  na terenie województwa. Szczególnym  zadaniem będą działania na rzecz przychylnego odbioru przez społeczności lokalne realizowanych lub planowanych działań organizacyjno-prawnych oraz inwestycji podejmowanych na  terenach ZZO.


Podstawą działania LLŚ w ramach będą Plany działań informacyjno-edukacyjnych (12 planów). Plany zostaną wypracowane w ramach Projektu oraz stanowić będą podstawę kontynuacji działania KŚ LLŚ w przyszłości, co gwarantować będzie trwały efekt Projektu.


Dla realizacji zadań przewidzianych dla LLŚ zostanie przygotowany (przeszkolony) zespół koordynatorów i partnerów. W tym celu przeprowadzone zostaną 2 szkolenia organizacyjno-metodyczne, w ramach których wypracowane zostaną poszczególne Plany działania. Osiągnięcia KŚ LLŚ monitorowane będą na bieżąco, włącznie z podsumowaniem efektów  w postaci Raportu.


Wszyscy uczestnicy szkoleń, seminariów i wizyt studyjnych realizowanych na poszczególnych trzech poziomach kaskady szkoleniowej otrzymają certyfikaty. Ponadto uczestnicy oraz poszczególne LLŚ tworzące wyposażeni zostaną w materiały informacyjne, szkoleniowe, edukacyjne i promocyjne, w tym:


▪      prospekt informacyjno-edukacyjny pt. „Regionalny system gospodarki odpadami komunalnymi w Polsce”.


▪      broszura edukacyjna pt. „System rozwiązań regionalnych podstawą efektywnej gospodarki odpadami”.


▪      broszura metodyczna pt. „Środowiskowa komunikacja społeczna, czyli demokratycznie o ekologii”.


▪      informator praktycznych rozwiązań i dobrych praktyk pt. „Sprawdzone przykłady – najlepsze regionalne rozwiązania organizacyjno-prawne oraz instalacje w gospodarce odpadami komunalnymi w kraju”.


▪       pakiet edukacyjny:


- broszura edukacyjna pt. „Segregacja odpadów u źródła – zasady, zalety, znaczenie”,


- ulotka edukacyjna pt . „ Segreguj – oszczędzaj”.


▪         praktyczny poradnik urzędnika pt. „Prawno-administracyjne aspekty gospodarki odpadami” wydany w zapisie cyfrowym (USB) wraz z kartonową okładką i folderem informacyjnym .


▪          vademecum specjalisty pt. „Gospodarka odpadami na terenie województwa (x12) wydany w 12 odsłonach (w odniesieniu do poszczególnych województw).


▪          ekspozycja towarzysząca – plakaty wielkoformatowe (w posrtaci roll up),


▪          materiały promocyjne.


Komitet Honorowy Projektu stanowią:


Andrzej Jagusiewicz – Główny Inspektor Ochrony Środowiska,


Ryszard Grobelny – Prezes Związku Miast Polskich,


Jacek Protas – Prezes Zarządu Związku Województw RP.


Projekt został objęty Patronatem Honorowym Ministra Środowiska.





Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do