
Fot. Stefan Mleczak, Szkoła z Klasą 2.0, CC BY NC SA 3.0
Drodzy nauczyciele i nauczycielki, zastanawiacie się, jak zachęcać uczniów do czytania, jak rozwijać ich kreatywność i zdolność do krytycznego myślenia? Chcielibyście rozbudzić w swoich podopiecznych pasję odkrywania? Nie wiecie, jak mądrze wykorzystywać nowe technologie podczas lekcji? Jest na to sposób!
Od 2002 roku razem z ośmioma tysiącami placówek edukacyjnych program Szkoła z Klasą 2.0 stara się, by szkoła była miejscem ciekawej i mądrej edukacji, żeby uczniowie chcieli i lubili się uczyć, a nauczyciele chcieli i lubili nauczać. Chcielibyście do niego dołączyć? Właśnie trwa rekrutacja do V edycji Szkoły z Klasą 2.0, prowadzonej pod hasłem „Czytamy i odkrywamy”.
Tegoroczna edycja prowadzona jest pod hasłem „Czytamy i odkrywamy”. Autorzy akcji chcą sprawić, by uczniowie czytali ze zrozumieniem, a nie przedzierali się przez tekst najeżony informacjami, zasypiali nad naukowym wywodem albo omiatali wzrokiem wykres czy ilustrację w gazecie. Czytać ze zrozumieniem to rozbudzić w sobie pasję do literatury, zaangażować się intelektualnie i emocjonalnie w tekst, twórczo go podsumować (także krytycznie) i wyciągnąć wnioski, m.in. czego jeszcze warto by się dowiedzieć. Takie czytanie jest i przyjemniejsze i skuteczniejsze - lepiej rozumiemy, lepiej zapamiętujemy.
A co z odkrywaniem? Program Szkoła z Klasą 2.0 zachęca by porzucić podającą metodę nauczania w formie wykładu, by odejść od anachronicznej formuły postrzegania nauczyciela jako źródła wiedzy. Marzeniem autorów programu jest, żeby szkoła była miejscem, gdzie nauka jest ciekawą przygodą i twórczym, aktywnym odkrywaniem. By uczniowie badali, eksperymentowali i sami dochodzili do wniosków, a nauczyciel był przewodnikiem pomagającym myśleć krytycznie i rozwiązywać problemy.
Uczestnicy Szkoły z Klasą 2.0 budują terrarium, żeby zobaczyć co robi pod ziemią dżdżownica, konstruują deszczomierz, by sprawdzić ile wody spada na nich w trakcie deszczu, przez eksperyment sprawdzają czy w coli zero faktycznie nie ma cukru, odkrywają tajemnice i historie swoich miejscowości.
Wszystkie działania w Programie udowadniają, że komputery, Internet, komórki wcale nie ograniczają samodzielnego myślenia i twórczości, ale oferują uczniom ciekawe aplikacje, dzięki którym mogą zbadać, zaobserwować i zapamiętać. Najciekawsze pomysły wykorzystania nowych technologii przez uczniów prezentowane są co roku na Ogólnopolskim Festiwalu Szkoły z Klasą 2.0, który jest podsumowaniem całorocznych działań szkół w programie.
Relacja z Ogólnopolskiego Festiwalu Szkoły z Klasą 2.0:
http://vimeo.com/105251578
Dzięki zmianie podejścia i sposobu nauczania: „wiele dzieci odkryło siebie, swoje możliwości, w które wcześniej nie wierzyły” (Elżbieta Chermier - Ciemińska, Szkoła Podstawowa nr 23 w Gdyni, http://szkolazklasa2013.ceo.nq.pl/dokument_widok?id=1078), a „uczniowie, którzy na co dzień nie wykazują większej aktywności w zaproponowanej metodzie pracy mogli się spełnić; w czasie lekcji miło mnie zaskakiwali, wykonali zadania poprawnie, dając więcej niż się spodziewałam” (Anna Jankowska, Szkoła Podstawowa w Nowych Zdunach, http://szkolazklasa2013.ceo.nq.pl/dokument_widok?id=2272).
Program trwa przez cały rok szkolny. Rejestracja do edycji 2014/2015 trwa do 24 października 2014. Koszt udziału szkoły w programie wynosi 250 zł za cały rok szkolny, niezależnie od liczby nauczycieli, którzy zgłoszą się do udziału w Szkole z Klasą 2.0.
Informacje o programie, jego zasadach i zadaniach dla szkół na stronie szkolazklasa.pl
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie