
Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje wysyłkę deklaracji podatkowych za 2022 rok. PIT otrzymują m.in. emeryci, renciści, osoby, które pobrały zasiłki lub inne opodatkowane świadczenie z ZUS w ubiegłym roku. Formularz podatkowy można także sprawdzić na PUE ZUS. Jest do pobrania w zakładce ”Świadczeniobiorca”.
Kilka milionów formularzy PIT 40A, PIT11A lub PIT-11 za 2022 rok będą wysyłane do końca lutego. Trafią do wszystkich, którzy w ubiegłym roku choć raz pobrali świadczenie z ZUS. PIT będzie można pobrać przez internet ze swojego konta na Platformie Usług Elektronicznych. Formularz jest w zakładce "Świadczeniobiorca".
"Tak jak w ubiegłym roku ZUS nie rozlicza świadczeniobiorców z nadpłatą podatku. Osoby, którym przysługuje zwrot podatku z emerytury, renty lub innego świadczenia otrzymają z ZUS PIT 11A, a nadpłatę wypłaci im urząd skarbowy. Zwrot nadpłaty nastąpi w ciągu 45 dni od złożenia zeznania podatkowego. Jeśli świadczeniobiorca nie otrzymywał innych dochodów i nie korzysta z odliczeń, nie musi składać deklaracji za 2022 rok PIT-37 lub PIT-36 "– informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Dla kogo jaki formularz?
- PIT-40A otrzymają m.in. emeryci i renciści, którzy pobierali świadczenie z ZUS przez cały rok kalendarzowy, a w wyniku rozliczenia podatku uzyskają niedopłatę lub wyniesie ona zero złotych. Deklaracja ta trafi także do osób, które korzystały ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego czy renty socjalnej.
- PIT-11A to informacja o dochodach dotycząca osób, które pobierały zasiłki chorobowe i macierzyńskie oraz tych, które w momencie rozliczania podatku nie są już świadczeniobiorcami ZUS. PIT-11A otrzymają także osoby, które mają nadpłatę podatku. Deklaracje te otrzymają również wszyscy, którzy nie pobierali świadczeń do końca roku podatkowego jak również ci, którzy złożyli w ZUS oświadczenie o zamiarze wspólnego rozliczania dochodów z małżonkiem lub dziećmi albo też złożyły wniosek o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek według wyższej skali podatkowej czy wniosek o niesporządzaniu rocznego obliczenia podatku na PIT-40A.
- PIT-11 otrzymają z kolei osoby, które pobrały w ubiegłym roku świadczenie należne po osobie zmarłej lub alimenty potrącone ze świadczenia wypłacanego przez ZUS dla osób alimentowanych na podstawie wyroku sądu, lub ugody.
Emeryci i renciści, którzy mogą skorzystać z odliczeń od dochodu lub od podatku, powinni to zrobić w zeznaniu podatkowym PIT-37 lub PIT-36 do urzędu skarbowego do 30 kwietnia.
1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego
Każdy emeryt i rencista może również przekazać 1,5 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jeżeli jest to ta sama organizacja co w roku ubiegłym, świadczeniobiorca nie musi składać żadnej dodatkowej dokumentacji w urzędzie skarbowym. Jeżeli wybierze inną niż w ubiegłym roku organizację, należy wówczas złożyć w urzędzie skarbowym druk PIT-OP.
PIT na wniosek
"Jeżeli wdowa, bądź wdowiec chce rozliczyć się za ostatni rok kalendarzowy razem ze swoim zmarłym małżonkiem, to aby otrzymać PIT po zmarłym małżonku trzeba o to zawnioskować do ZUS. Należy pisemnie lub osobiście wystąpić do ZUS o PIT po zmarłym" – dodaje rzecznik. W szczególnych, uzasadnionych losowo, okolicznościach ZUS może wydać świadczeniobiorcy duplikat deklaracji PIT wcześniej, przed dostarczeniem jej standardową drogą pocztową. Duplikat można otrzymać w każdej placówce ZUS.
W ferie skorzystaj z bonu turystycznego
Rozpoczynjące się na Mazowszu ferie to okazja, żeby skorzystać z Polskiego Bonu Turystycznego. Można dzięki niemu opłacić wyjazd na narty czy zimowisko. Na mieszkańców województwa mazowieckiego czeka ponad 90 tys. nieaktywnych bonów.
Niedługo na Mazowszu dzieci rozpoczną zimową przerwę od nauki. Rodzice, którzy jeszcze nie wykorzystali bonów turystycznych mają okazję, by wykupić dziecku wyjazd czy inne atrakcje turystyczne na ten wolny czas.
Bon przysługuje na dziecko, które ma prawo do świadczenia lub dodatku wychowawczego „Rodzina 500+”.
-Ferie w województwie mazowieckim rozpoczynają się od 13 lutego i trwają do 26 lutego. To idealny moment na wykorzystanie bonu turystycznego.Z Polskich Bonów Turystycznych można korzystać od połowy sierpnia 2020 r. Bon przysługuje na dziecko, które ma prawo do świadczenia lub dodatku wychowawczego „Rodzina 500+”. Na każde dziecko można otrzymać 500 zł, a w przypadku dziecka z orzeczoną niepełnosprawnością 1000 zł – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Bonem można płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski oraz jednodniowe wycieczki wraz z atrakcjami przewidzianymi w ramach danej oferty np. przewodnikiem bądź transportem. Płatności bonem przyjmują podmioty, które zarejestrowały się na liście prowadzonej przez Polską Organizację Turystyczną. Obecnie jest ich ponad 28 tys. w całym kraju. Ich listę można sprawdzić nastronie Polskiej Organizacji Turystycznej.
Aby otrzymać bon nie trzeba składać wniosku. Jest on dostępny wyłącznie na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS). Można go aktywować w dowolnym momencie, po podaniu danych kontaktowych (adres e-mail i numer telefonu komórkowego).Płatności bonem są realizowane poprzez SMS. Chcąc zapłacić za usługę trzeba pokazać specjalny numer przypisany do bonu, a następnie jednorazowy kod autoryzacyjny, który przyjdzie na wskazany numer telefonu.
- Bon turystyczny można wykorzystać, do 31 marca 2023 roku. Bonem turystycznym musimy zapłacić do 31 marca 2023, lecz na wycieczkę możemy pojechać latem. Ważna jest tutaj data zapłaty, a nie data realizacji bonu – dodaje rzecznik.
Osoby, które nie mają jeszcze swojego profilu na PUE ZUS, a chcą skorzystać z bonu, mogą go założyć w każdej chwili, samodzielnie przez internet, albo w każdej placówce ZUS.
- W województwie mazowieckim aktywowano najwięcej bonów turystycznych. Mieszkańcy Mazowsza do tej pory aktywowali ponad 550,0 tys. bonów turystycznych. Za wypoczynek swoich dzieci przy ich pomocy wydali prawie 430,00 mln złotych. W naszym regionie na aktywację czeka jeszcze ponad 90,0 tys. bonów – informuje rzecznik.
Dla osób, które mają pytania związane z funkcjonowaniem bonu turystycznego Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalną infolinie (codziennie w godz. 7-20) pod numerem 22 11 22 111, a pytania można też zadawać pisząc na adres: [email protected]
Elektroniczna wersja legitymacji ZUS
mLegitymacja to elektroniczna wersja legitymacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jest dostępna w bezpłatnej aplikacji mObywatel. Dzięki mLegitymacji można m.in. potwierdzić prawo do świadczeń zdrowotnych, a także skorzystać z ulg takich jak zniżka na bilety PKP lub do kina.
Jak korzystać z mLegitymacji?
Od stycznia 2023 roku każdy emeryt i rencista otrzymał elektroniczną wersję legitymacji ZUS – mLegitymację. Jest ona dostępna na każdym urządzeniu mobilnym z dostępem do internetu (np. smartfonie), przy użyciu bezpłatnej aplikacji mobilnej mObywatel.
- Aby korzystać z mLegitymacji należy zaktualizować zainstalowaną wcześniej na telefonie aplikację mObywatel. Można ją ściągnąć ze sklepów Google Play i AppStore. Następnie po uruchomieniu aplikacji mObywatel na pulpicie wybrać „Dodaj dokument”. Na wyświetlonej liście dokumentów wskazać „Legitymacja emeryta-rencisty” – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Co ważne, jeśli wcześniej nie został pobrany w aplikacji mObywatel dowód osobisty, to najpierw należy potwierdzić w aplikacji swoją tożsamość, dodać „Dowód osobisty”, a następnie dodać „Legitymację emeryta-rencisty”.
Czy mLegitymacja działa jak tradycyjny dokument?
mLegitymacja działa tak jak tradycyjny dokument. Pokazując ją na ekranie smartfona, osoba uprawniona potwierdzi, że jest emerytem lub rencistą i skorzysta z ulg i uprawnień jej przysługujących, np. ze zniżek do biletów.
- Emerytom i rencistom, którzy mają już legitymację w formie plastikowej karty, ZUS wydał automatycznie również legitymację w wersji elektronicznej. Takie osoby będą mogły korzystać z obu wersji dokumentu – tradycyjnej karty oraz mLegitymacji – zgodnie ze swoimi preferencjami. Natomiast ci, którzy uzyskają uprawnienia do świadczeń w 2023 r., otrzymają tylko mLegitymację, czyli dokument w formie elektronicznej. Emeryci lub renciści, którzy chcieliby otrzymać tradycyjną legitymację w formie plastikowej karty, wystarczy, że złożą w tej sprawie wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (formularz ERL) – dodaje rzecznik.
Legitymacje emerytów i rencistów, które zostały wydane w latach ubiegłych, są aktualne, zgodnie z nadanym terminem ważności.
Liczba pobranych mLegitymacji:
mLegitymację, czyli cyfrową wersję swojej legitymacji pobrało ponad 170,00 tys. polskich emerytów i rencistów. Z danych, które posiada Zakład Ubezpieczeń Społecznych wynika, że aplikację ściągnęło więcej kobiet niż mężczyzn.
- Korzystają z niej również ci, którzy mają tradycyjną plastikową legitymację. Duże zainteresowanie tą usługą pokazuje, że polscy seniorzy gotowi są na cyfryzację i chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań i korzystanie i posługiwanie się nimi nie stanowi dla nich żadnego problemu – informuje rzecznik.
Najwięcej pobrań elektronicznej legitymacji jest w województwie śląskim, mazowieckim, wielkopolskim i dolnośląskim, natomiast najmniej – w podlaskim i świętokrzyskim.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie