
Ilustracja: Fragment klawiatury rekonstruowanego przez Paula McNulty’iego ulubionego przez Chopina fortepianu Pleyela.
Zwykle w okolicach daty urodzin Fryderyka Chopina Instytut jego imienia organizuje niebanalny koncert w Filharmonii Narodowej oraz w Żelazowej Woli, co ogłasza na specjalnej konferencji.
Czwartkowa była zaiste obfita w program. Podano obsadę piątkowego koncertu: - Uwerturę fantastyczną „Bajka” z 1848 r. Stanisława Moniuszki, Koncert fortepianowy f-moll – Chopina i po przerwie Symfonię C-dur – Karola Lipińskiego (ok. 1810 r.) wykona Tomasz Ritter na fortepianie historycznym Pleyela z towarzyszeniem katowickiej (OH!) Orkiestry Historycznej pod dyrekcją Dirka Vermeulena. Tomasz Ritter jest laureatem I-szego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Dawnych, jaki się odbył z początkiem września ub. roku. Pianista kończy – jest na IV roku – Akademię Muzyczną w Warszawie. Zaś instrument – „nowy”, czyli zrekonstruowany wg odnalezionego w paryskim muzeum fortepianu Pleyela z 1830 r., to nowa zdobycz Instytutu, badaj już 11 historyczny fortepian jaki on posiada. Dokonał tego z nie małym trudem (np. odtworzenie nie zachowanych oryginalnych młoteczków) Amerykański Mistrz Paul McNulty pracujący w Czechach. Długo by można o zaletach i konstrukcji owego Pleyela, dość zacytować uwagę samego Chopina: „Kiedy jestem pełen werwy i dość silny, by znaleźć swój najbardziej własny dźwięk – potrzebuje fortepianu Pleyela”. Wsparcia finansowego przy zakupie tego instrumentu udzieliła Fundacja Orlenu oraz firma Lotto.
Ponieważ – jak wiemy – ten rok jest rokiem Moniuszki, nic dziwnego że ma to odzwierciedlenie w programach koncertowych, wydawnictwach płytowych i innych. Jak powiedział na konferencji min. Piotr Gliński przygotowania do 200 rocznicy urodzin naszego narodowego kompozytora trwały od ponad dwóch lat, także nie szczędzono środków. Ukazała się cała seria wydawnictw – będziemy je sukcesywnie omawiać – jednak wydarzeniem jest wydanie podwójnego albumu CD w wersji DeLux z operą kompozytora – „Halką” z włoskim librettem. Opera jest w wersji koncertowej na instrumentach dawnych na których gra słynna Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondi z udziałem polskich i obcych śpiewaków oraz Chóru Filharmonii Podlaskiej. Kompozycje Moniuszki – co zrozumiale – znalazły się w programie (ramowym, jaki zaprezentowano) sierpniowego festiwalu „Chopin i jego Europa” o haśle-tytule „Od Chopina do Moniuszki”. Będzie to już 15-sty Festiwal.
Innym przejawem działalności NIFC jest poświęcenie uwagi – w kontekście 100-lecia odzyskania niepodległości i 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki – Hymnowi Polskiemu, jaki w formie motywu zaistniał, był cytowany jako fraza czy też jako wsparcie duchowe dla tych którzy walczyli o zachowanie polskości lub o odrodzenie państwa polskiego. Ukazały się pierwsze płyty z cyklu siedmiu – nagrane na żywo lub w studio wybitnych solistów, dyrygentów i znakomitych zespołów – symfonicznych i kameralnych. Będziemy je omawiać w wydaniach papierowych Głosu Pruszkowa.
Adam St. Trąbiński
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie