
W dniach 19 i 20 lipca Ciechocinek stał się stolicą romskiej muzyki. A to wszystko za sprawą Don Vasyla, który jest niestrudzonym orędownikiem szeroko pojętej muzyki cygańskiej. Dlatego zaprasza do udziału w tym festiwalu solistów i zespoły z różnych stron Europy i Świata, aby dla wysmakowanej publiczności w romskich rytmach zaprezentować swój najwartościowszy repertuar. Motto tegorocznego festiwalu może się niektórym wydać przewrotne, gdyż brzmi "DO TAŃCA I DO RÓŻAŃCA", ale jest w tym głębszy sens. Bowiem wykonawcy zaprezentują programy taneczne i z przesłaniem. Tak szeroki repertuar zaprezentują zaproszeni przez Don Vasyla soliści i zespoły m.in. Elza, Sara Textikera, Elena Łukawska, Monika Bagarova, Dziani, Vasyl Junior, Darek Kordek, Krzysztof, Jan Bending, Andrzej Jagiełło, Tobi King, Daniel, Sebi, M- Power, Mersztain Trio, Bracia Milov,Tsiaj Sila, Romanca, Dusi Band, Dawid Band, Bałkan Express, Cygańskie Książęta, Teatr Roma z Grodna ( Białorus) i oczywiście Don Vasyl i Cygańskie Gwiazdy.
W latach osiemdziesiątych XX wieku Gorzów Wielkopolski stał się stolicą polskiego reggae, za sprawą cyklicznych imprez Reggae nad Wartą. Ale tez pojawiła się w tym mieście silna reprezentacja zespołów uprawiających inną stylistykę opartą na folklorze muzyki cygańskiej. Don Vasyl pochodzi z królewskiej rodziny Cyganów wielkomiejskich z dynastii Baro Szero (Wielka Głowa). Urodził się w Łodzi w parku na Arturówku, gdyż miasto to znalazło się akurat na drodze cygańskiego taboru. Jego ojciec Jan wychował się w Łodzi, matka pochodziła z Warszawy. Przez jakiś czas mieszkał w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie wychowywał się u boku słynnej cygańskiej poetki Papuszy. Potem przeprowadził się do Włocławka, a obecnie mieszka na stałe w Ciechocinku na Kujawach. Na scenie występuje od 12. roku życia. Od 1984 śpiewa z własnymi zespołami. W 1987 założył zespół artystyczny Don Vasyl i Roma, który zmienił później nazwę na Don Vasyl i Cygańskie Gwiazdy.
O zaproszonych na festiwal artystach tak mówi: " tacy instrumentaliści czują każdy rodzaj frazy, wiedzą z jakim smakiem i rozmachem grają, a przede wszystkim proponują dobrą tradycję muzyki cygańskiej w odświeżonej formie przetworzonej przez ich młodość, zapał i wspólne rozumienie muzyki w dur i moll."
Don Vasyl jest organizatorem i pomysłodawcą Międzynarodowego Festiwalu Piosenki i Kultury Romów odbywającego się nieprzerwanie od 1997. Ale ma licznych , wspierających go współpracowników. W tym roku będą to - prowadzący koncerty Anna Popek i Dziani, reżyser tv Bolesław Pawica, kierownik literacki Marek Waszkiewicz, (prezes ZG Związku Literatów Polskich) ,, kier, muzyczni Arkadiusz Gołąbek i Vasyl Junior, vicedyrektor Agnieszka Szmidt, kier. organizacyjni -Waldemar Szmidt, Marian Siwak, Ignacy Racz..Patronami medialnymi byli TVP2, Radio PIK oraz Super Express 20 lipca czterogodzinna transmisja na zywo tego festiwalu pozwoliiła dostrzec jaki jest ten romski folklor ; kolorowy, taneczny, przebojowy, interdyscyplinarny i oczywiście doświadczenie graniczy z młodością. Takich kaskad dzwiękowych i wulkanów tańczących dziewcząt i kobiet nie mają niby żywiołowe formacje z byłej Jugoslawii,,Grecji Ukrainy, czy Bułgarii.
Etniczne mniejszości zamieszkujące w Polsce muszą się skonsolidować organizacyjnie i socjalogiczznie, włozyć wiele wysiłku kulturotworczego i socjologicznego, aby choć trochę poprawić swój stan posiadania i pogłębionej wiedzy życiem jakie komasowali przodkowie. Poprzez swoją tożsamość i kulturę, w doktrynie której dominują charakterystyczne muzykalia Romowie osiagnęlły stan ducha i umysłu,który dla innych jest jeszcze w powijakach. Ile można uzyskać,nawet zdobyć prestiż i poważanie przez postawienie na muzyke romską. Udawadniają to nie tylko przy okazji ciechocińskich festiwali, ale na codzień koncertując po calej Polsce ze swoimi artystycznymi taborami. Te cykliczne formy zlozone z dwóch lub więcej części w przypadku formy jednoczącej jest nastepstwo częśći zróżnicowanych agogicznie, melodycznie, a często nawet harmonicznie i fakularnie. Owe różnice są przyczyną kntrastu wyrazowego, jaki zachodzi międy poszczególnymi ustępami. Mimo, że każda część z osobna stanowi zamknietą callość i na ogół kończy się całą kadencją to porywające brzmienia takich instrumentów jak skrzypce, gitara, harmonia i cymbały (klawesyn) odrożniają spelnienia ściśle określonych zadań muzycznych.
Adam St. Trąbiński
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie