Reklama

DON VASYL zaprosił po raz XXIII do Ciechocinka

W dniach 19 i 20 lipca Ciechocinek stał się stolicą romskiej muzyki. A to wszystko za sprawą Don Vasyla, który jest niestrudzonym orędownikiem szeroko pojętej muzyki cygańskiej. Dlatego zaprasza do udziału w tym festiwalu solistów i zespoły z różnych stron Europy i Świata, aby dla wysmakowanej publiczności w romskich rytmach zaprezentować swój najwartościowszy repertuar. Motto tegorocznego festiwalu może się niektórym wydać przewrotne, gdyż brzmi "DO TAŃCA I DO RÓŻAŃCA", ale jest w tym głębszy sens. Bowiem wykonawcy zaprezentują programy taneczne i z przesłaniem. Tak szeroki repertuar zaprezentują zaproszeni przez Don Vasyla soliści i zespoły m.in. Elza, Sara Textikera, Elena Łukawska, Monika Bagarova, Dziani, Vasyl Junior, Darek Kordek, Krzysztof, Jan Bending, Andrzej Jagiełło, Tobi King, Daniel, Sebi, M- Power, Mersztain Trio, Bracia Milov,Tsiaj Sila, Romanca, Dusi Band, Dawid Band, Bałkan Express, Cygańskie Książęta, Teatr Roma z Grodna ( Białorus) i oczywiście Don Vasyl i Cygańskie Gwiazdy.

W latach osiemdziesiątych XX wieku Gorzów Wielkopolski stał się stolicą polskiego reggae, za sprawą cyklicznych imprez Reggae nad Wartą. Ale tez pojawiła się w tym mieście silna reprezentacja zespołów uprawiających inną stylistykę opartą na folklorze muzyki cygańskiej. Don Vasyl pochodzi z królewskiej rodziny Cyganów wielkomiejskich z dynastii Baro Szero (Wielka Głowa). Urodził się w Łodzi w parku na Arturówku, gdyż miasto to znalazło się akurat na drodze cygańskiego taboru. Jego ojciec Jan wychował się w Łodzi, matka pochodziła z Warszawy. Przez jakiś czas mieszkał w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie wychowywał się u boku słynnej cygańskiej poetki Papuszy. Potem przeprowadził się do Włocławka, a obecnie mieszka na stałe w Ciechocinku na Kujawach. Na scenie występuje od 12. roku życia. Od 1984 śpiewa z własnymi zespołami. W 1987 założył zespół artystyczny Don Vasyl i Roma, który zmienił później nazwę na Don Vasyl i Cygańskie Gwiazdy.

O zaproszonych na festiwal artystach tak mówi: " tacy instrumentaliści czują każdy rodzaj frazy, wiedzą z jakim smakiem i rozmachem grają, a przede wszystkim proponują dobrą tradycję muzyki cygańskiej w odświeżonej formie przetworzonej przez ich młodość, zapał i wspólne rozumienie muzyki w dur i moll."

Don Vasyl jest organizatorem i pomysłodawcą Międzynarodowego Festiwalu Piosenki i Kultury Romów odbywającego się nieprzerwanie od 1997. Ale ma licznych , wspierających go współpracowników. W tym roku będą to - prowadzący koncerty Anna Popek i Dziani, reżyser tv Bolesław Pawica, kierownik literacki Marek Waszkiewicz, (prezes ZG Związku Literatów Polskich) ,, kier, muzyczni Arkadiusz Gołąbek i Vasyl Junior, vicedyrektor Agnieszka Szmidt, kier. organizacyjni -Waldemar Szmidt, Marian Siwak, Ignacy Racz..Patronami medialnymi byli TVP2, Radio PIK oraz Super Express  20 lipca czterogodzinna transmisja na zywo tego festiwalu pozwoliiła dostrzec jaki jest ten romski folklor ; kolorowy, taneczny, przebojowy, interdyscyplinarny i oczywiście doświadczenie graniczy z młodością. Takich kaskad dzwiękowych i wulkanów tańczących dziewcząt i kobiet nie mają niby żywiołowe formacje z byłej Jugoslawii,,Grecji  Ukrainy, czy Bułgarii.

Etniczne mniejszości zamieszkujące w Polsce muszą się skonsolidować organizacyjnie i socjalogiczznie, włozyć wiele wysiłku kulturotworczego i socjologicznego, aby choć trochę poprawić swój stan posiadania i  pogłębionej wiedzy życiem jakie komasowali przodkowie. Poprzez swoją tożsamość i kulturę, w doktrynie której dominują charakterystyczne muzykalia Romowie osiagnęlły stan ducha i umysłu,który dla innych jest jeszcze w powijakach. Ile można uzyskać,nawet zdobyć prestiż i poważanie przez postawienie na muzyke romską. Udawadniają to nie tylko przy okazji ciechocińskich festiwali, ale na codzień koncertując po calej Polsce ze swoimi artystycznymi taborami. Te cykliczne formy zlozone z dwóch lub więcej części w przypadku formy jednoczącej jest nastepstwo częśći zróżnicowanych agogicznie, melodycznie, a często nawet harmonicznie i  fakularnie. Owe różnice są przyczyną kntrastu wyrazowego, jaki zachodzi międy poszczególnymi ustępami. Mimo, że każda część  z osobna stanowi  zamknietą callość i na ogół kończy się całą kadencją to porywające brzmienia takich instrumentów jak skrzypce, gitara, harmonia i cymbały (klawesyn)  odrożniają spelnienia ściśle określonych zadań muzycznych.

Adam St. Trąbiński

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do