Reklama

Gdzie kupić bilety ZTM?

02/02/2013 04:27



Kupując bilet na warszawską komunikację miejską każdy znajdzie coś dla siebie. I nie chodzi tu tylko o szeroką ofertę taryfową, ale także o rozbudowaną sieć dystrybucji biletów. Osoby o tradycyjnych upodobaniach mają do dyspozycji ponad 1400 stacjonarnych punktów sprzedaży, gdzie zostaną obsłużone przez kasjera lub sprzedawcę. Pasażerowie, którym przede wszystkim zależy na czasie mogą wybierać pomiędzy automatami biletowymi, biletem przez komórkę oraz biletem on-line.





 

Stacjonarne punkty sprzedaży

Najpopularniejszym kanałem dystrybucji biletów ZTM pozostają stacjonarne punkty sprzedaży. Osoby korzystające z komunikacji miejskiej mogą kupić bilety kartonikowe oraz zakodować kontrakty na Warszawskiej Karcie Miejskiej w ponad 1400 punktach, znajdujących się w Warszawie i wybranych podwarszawskich miejscowościach. Bilety są dostępne m.in. w kioskach, sklepach, urzędach pocztowych oraz Punktach Obsługi Pasażerów ZTM. Szczegółowe informacje o lokalizacjach punktów oraz wyszukiwarka zostały zamieszczone na stronie internetowej www.ztm.waw.pl, w zakładce „znajdź punkt sprzedaży”.

 

Automaty biletowe

Coraz większą popularność zdobywają automaty biletowe. Pasażerowie mają do dyspozycji trzy rodzaje automatów biletowych: stacjonarne, mobilne i pojazdowe.

Obecnie w Warszawie i sąsiadujących z nią miejscowościach ustawionych jest ponad 300 stacjonarnych automatów biletowych. Większość znajduje się w stolicy, przede wszystkim przy stacjach metra, przystankach kolejowych oraz węzłach przesiadkowych. Mobilne automaty biletowe są zainstalowane w wybranych autobusach, tramwajach oraz wszystkich pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej. Od 2012 roku, w autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych montowany jest nowy typ automatów – biletomaty pojazdowe. Podstawowe różnice pomiędzy „tradycyjnymi” automatami mobilnymi a automatami pojazdowymi sprowadzają się do rodzaju sprzedawanych biletów oraz sposobu płatności.

Główną zaletą automatów biletowych jest fakt, że są one – w przeciwieństwie do stacjonarnych punktów sprzedaży – czynne całą dobę. Poza tym można w nich szybko kupić bilet bez konieczności szukania POP-u czy kiosku i stania w kolejce.




Przez komórkę


Wygodne rozwiązanie, jakim jest możliwość zakupu biletu na komunikację miejską przez komórkę zostało wprowadzone w 2008 roku. Obecnie bilety ZTM można kupić za pomocą trzech systemów: mPay, SkyCash i moBILET. Główna zaleta biletu przez komórkę to dostępność biletu 24 godziny na dobę, bez względu na miejsce, dzień czy godzinę.


Bilet on-line




Za pomocą aplikacji na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego, w zakładce „kup bilet on-line”, można kupić bilety okresowe ZTM: 30- i 90-dniowe oraz Bilet Seniora. Przy zakupie biletu po raz pierwszy, należy założyć konto w zakładce „kup bilet on-line” oraz posiadać spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską. Transakcji można dokonać po zalogowaniu się
w serwisie. Płatności są realizowane za pomocą przelewu bankowego lub karty płatniczej.



Bilety zakupione metodą on-line należy zakodować w jednym ze specjalnie przystosowanych urządzeń. Urządzenia kodujące są dostępne na: stacjach metra (przymocowane do ściany bocznej automatów biletowych zlokalizowanych przed wejściem na perony stacji metra), w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM (Żelazna 61, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz Arsenał, Plac Wilsona, Marymont), w wybranych stacjonarnych automatach biletowych Mennicy Polskiej oraz
w pojazdowych automatach biletowych, zainstalowanych w wybranych autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych. Szczegółowe informacje o lokalizacjach urządzeń kodujących zostały zamieszczone na stronie internetowej www.ztm.waw.pl, w zakładce „znajdź punkt sprzedaży”.


Bilety kupione on-line, ale niezakodowane nie uprawniają do korzystania z komunikacji miejskiej.



U prowadzącego pojazd


Warto pamiętać, że jeśli nie ma możliwości zakupu biletu w kiosku, w okolicy nie ma stacjonarnego automatu biletowego, a w pojeździe nie zainstalowano automatu mobilnego lub pojazdowego to bilet można kupić u prowadzącego pojazd.


W autobusach i tramwajach można kupić bilety jednorazowe (bilety normalne i ulgowe). Pasażer, płacąc za bilet powinien przygotować odliczoną kwotę. Kierowca lub motorniczy może jednak odmówić sprzedaży biletu, gdy opóźnienie pojazdu wynosi więcej niż trzy minuty w stosunku do rozkładu jazdy. Bilet kupiony u prowadzącego pojazd należy skasować w najbliższym kasowniku.


Wyjątek wśród pojazdów warszawskiej komunikacji miejskiej stanowią pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, w których kierownicy pociągu nie sprzedają biletów. We wszystkich pociągach SKM zamontowane są automaty biletowe, w których można kupić bilety czasowe, jednorazowe
i krótkookresowe.


Przypominamy istotną informacją dla pasażerów – brak możliwości zakupu biletu w mobilnym automacie biletowym lub u prowadzącego pojazd nie zwalnia go z odpowiedzialności za przejazd bez ważnego biletu.



Kioski najpopularniejsze


Miejscami, w których pasażerowie najchętniej kupują bilety ZTM pozostają stacjonarne punkty sprzedaży, czyli np. kioski, sklepy i Punkty Obsługi Pasażerów ZTM. Drugim najpopularniejszym kanałem dystrybucji są stacjonarne automaty biletowe. Coraz większym zainteresowaniem – w przypadku biletów krótkookresowych, czasowych i jednorazowych – cieszą się automaty mobilne.




Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do