Reklama

Mazowieckie Orły Eksportu 2016

08/06/2016 19:34


 

Trwają jeszcze – do 20 bm. (Pomorze) – regionalne edycje konkursu . Doroczna impreza dziennika/wydawcy Rzeczpospolitej promująca liderów naszego eksportu, stale rosnącego: jego wartość za 2014 przekroczyła 180 mld euro, za 2015 – już 188 mld euro. Imprezy zaczęły się jeszcze w marcu br. i objęły 11 regionów – ostatnia wydarzyła 7 czerwca w siedzibie redakcji dziennika.

W otoczeniu licznych, poważnych sponsorów, z udziałem kapituły konkursu (tej samej dla edycji regionalnych): Tomasz Salomon (dyr. Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Min. Rozwoju); Magdalena Flis-Lichota (dyr. Kancelarii Marszałka Mazowsza); Ryszard Marcińczyk (Warszawska Izba Gospodarcza); Arkadiusz Pączka (Pracodawcy RP); Beata Jóźwik (Bank Zachodni WBK); Michał Polański (Dept. Promocji Gospodarczej PARP) i Krzysztof Adam Kowalczyk (dz. Ekonomiczny Rzeczpospolitej) wysłuchaliśmy trzech paneli, czy też debat. Dotyczyły one: 1/ Biznes bez granic – poszukiwanie nowych rynków i instrumentów wsparcia polskich eksporterów, 2/ Ekspansja zagraniczna w praktyce, 3/ Budowanie marki na rynkach międzynarodowych – jak zostać światowym championem? Trzeba przyznać – tematy wzbudziły żywe zainteresowanie, nic dziwnego na sali było kilkudziesięciu producentów – eksporterów, np. obok waszego sprawozdawcy siedziała (i głos zabierała) przedstawicielka firmy akwarystycznej eksportująca do 90 krajów. Niektóre przykłady, jak ten z produkcją pieczywa i eksportem do Wlk. Brytanii był dobrze przygotowany od strony biznesowej i promocyjnej, lecz nieco oderwany od realiów. Kto był w Anglii wie, jakie tam się jada pieczywo, wg polskiej, narodowej receptury nikt go nie kupi poza Polonią, teraz liczną. Pytanie jak do niej i rozproszonej trafić? Czy nie lepiej wybudować filii znanej krajowej piekarni i produkować tam na miejscu, zastanawiając się nad skuteczna dystrybucją?


Po tych seminariach ogłoszono wyniki konkursu – obejmującego region Mazowsza. W głównej kategorii NAJLEPSZY EKSPORTER nagrodzono: firmę CD PROJEKT („dobre kilkanaście lat pracowaliśmy na ten sukces” – stwierdził przedstawiciel producenta gry „Wiedźmin”; firmę meblarską FORTE (jej dyr. finansowy stwierdził: „główne przychody osiągamy z Niemiec, a także z Hiszpanii i Wlk. Brytanii. Bardzo ważny dla nas jest udział w targach oraz ogromna elastyczność w dopasowaniu się do życzeń odbiorców…”) oraz mało znana u nas firmę ENTER AIR - jednego z liderów przewozów lotniczych – głównie latem. Firma owa zatrudnia kilkadziesiąt osób, posiada 19 samolotów, 9 następnych maszyn jest w drodze i świadczy usługi na całym kontynencie europejskim. W kategorii NAJDYNAMICZNIEJSZY EKSPORTER wyłoniono 3 laureatów: firmę HORUS-ENERGIA głównie działającą za granicą (Nigeria) budująca małe systemy energetyczne dostarczające prądu na bazie gazu lub ropy; firmę VIGO-SYSTEM producenta czujników, głównie na rynek USA (o sukcesie zadecydował dobry dystrybutor) – także dla Europy i Azji oraz firmę KRYNICA WITAMIN operująca w zasadzie w Emiratach Arabskich. Trzecia kategoria był EKSPORTOWY PRODUKT i tu było ich wyłonionych aż pięć: EVELINA COSMETICS wysyłająca swe wyroby do 80 krajów; ZPC MIESZKO – robiące głównie bombonierki dla Japonii (można je dostać w szykownych magazynach, nawet na głównych ulicach Tokio) ale i też w dawnych republikach azjatyckich ZSRR; znane nam wszystkim zakłady mięsne SOKOŁÓW za tzw. międzynarodowe kabanosy (większość tej produkcji idzie do Anglii), ale i eksportujące partie mięsa do Niemiec. Siedem zakładów Sokołowa zatrudnia 7 tys. pracowników, mają obrót 1 mld złotych a dziennie sprzedają 1 mln kg wyrobów. Natomiast firma MFO szczyci się produkcją uznanych przez fachowców profili stalowych. W czwartej kategorii INNOWACYJNY PRODUKT EKSPORTU jury wyłoniło czterech laureatów: ZAP Sznajder – których akumulatory dzięki ulepszeniom działają w niskich (30% produkcji idzie do Skandynawii) i wysokich temperaturach (Tunezja. Maroko czy Algeria, a nawet Singapur); HORUS-ENERGIA; VIGO-SYSTEM (nowe technologie w czujnikach); firma JJW produkująca nowoczesne… skarpetki, nasycane substancjami chemicznymi niepowodujące grzybicy (eksport – Egipt dla wiernych mahometan obmywających nieustannie nogi w tej samej wodzie) czy z dodatkiem wełny merynosów na rynki Anglii i Niemiec. W ostatniej kategorii OSOBOWOŚĆ EKSPORTU nagrodzono WIZJONERA Adama KICIŃSKIEGO z CD Projekt oraz MACIEJA FORMANOWICZA z fabryki mebli FORTE, – co roku dokonuje się w tych zakładach wymiana ok. 60% asortymentu warte kilkaset milionów złotych. Ponad wymienionych powyżej wyróżniono słownie kilkadziesiąt innych firm za osiągnięcia eksportowe.


Tekst & foto: Adam St. Trąbiński


 

 

 

 

 
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do