Reklama

Po raz 15. startuje „CHOPIN I JEGO EUROPA”

Na zdjęciu głównym: Min. P.Gliński - dyr. A. Szklener - F. Biondi. Na pozostałych zdjęciach: Goście z Japonii, Stanisław Leszczyński – Fabio Biondi, Shoji Sato, Dziennikarze z prawej Adam Ciesielski, Kol. z Trójki TVP, Dyrygenci japońscy.

Dziś wieczorem Koncertem Oratoryjnym w wykonaniu artystów czeskich Collegium Vocale 1704 i Collegium 1704 pod dyrekcją Vaclava Luksa (w repertuarze Cherubini i Krupiński) w Bazylice Świętego Krzyża rozpocznie się doroczny Festiwal „Chopin i Jego Europa”, już piętnasty!

Nim to się stanie odnotujmy prasową konferencję we wtorek popołudniu w siedzibie NIFC przy ul. Tamka w Warszawie. Wzięli w niej udział mi in. liczni muzycy i goście z Japonii oraz włoski dyrygent i promotor twórczości Moniuszki – Fabio Biondi. Poproszony min. Piotr Gliński „wypunktował” Festiwal: jako ważny, gdzie jego cechą jest wysoki poziom, udział wybitnych artystów i innowacyjność – poprzez ciągłe poszukiwania. Przywołał Fabio Biondiego, który światu pokazuje naszą wspaniałą i nieznaną muzykę XIX wieku na przykładzie twórczości Moniuszki – dwie opery „Halka” i „Flis”. Dalej minister ujawnił budżet festiwalowy – opiewający na 8 mln złotych, z czego dotacja MKiSi DN sięga 6,5 mln, resztę „dokładają” liczni sponsorzy, w tym Orlen (od 6 lat) oraz Lotto. Ale Festiwal ma też osiągnięcia – co podkreślił min. Gliński – wzbogacił się o I Festiwal muzyki Chopina na instrumentach dawnych; I Konkurs im. Szymanowskiego w katowickim NOSPR a także rzeszowska imprezę – festiwal polskiej muzyki im. Moniuszki.

Wracając do imprezy głównej (w sumie 36 koncertów) – jego formuła obejmuje szeroki kontekst twórczości Chopina, duży nacisk kładziony jest na promocję muzyki polskiej – także tej rzadziej wykonywanej, i co tu dużo mówić – mało znanej, jak np. utwory Jakuba Gołąbka, Karola Krupińskiego, Marii Szymanowskiej, Józefa Elsnera, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Józefa Nowakowskiego czy nawet Henryka Wieniawskiego – tutaj sensacyjnie zapowiada się Koncert skrzypcowy w interpretacji Aleny Baevej i Orkiestry XVIII wieku. Wspomniany Fabio Biondi z zespołem Europa Galante po międzynarodowym sukcesie „Halki” (we włoskiej wersji językowej) sięgnął po Moniuszkowskiego „Flisa” (16 sierpnia) – będzie to interesująca konfrontacja z „Korsarzem” Verdiego (24 sierpnia). W obu operach (w sumie na festiwalu usłyszymy je cztery – oczywiście, w wersji koncertowej) zaśpiewają wybitni śpiewacy krajowi i obcy. 

Ponieważ w marcu br. przypadała 100 rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych przez Polskę z cesarstwem Japonii to zaproszono Symfoniczną Orkiestrę z Hiroszimy pod dyrekcją Kazuyoshi Akiyamy (sobota 17 sierpnia) – wystąpi ona na wspólnym koncercie z Sinfonia Varsovia, a jedną z solistek będzie Martha Argerich. Druga zacną orkiestrą-zespołem będzie Bach Collegium Japan kierowany przez Masaaki Suzuki (pierwszy koncert 19 sierpnia z Tomaszem Ritterem) oraz solistą Akiko Ebi (środa, 21 sierpnia). Będąc przy gościach z Japonii należy podkreślić współpracę NIFC z byłym dyrygentem, obecnie działaczem i doradcą naszego Instytutu – Shoij Sato. Dodajmy, że większości koncertów transmituje Polskie Radio (i nagrywa dla potrzeb Instytutu) pr. II (Dwójka), a to co nie pójdzie w eter jest rejestrowane. Dla posiadaczy odbiorników DAB+ jest natomiast zagadką co przekaże kanał „Chopin” w tej technice.

Foto i tekst: Adam St. Trąbiński

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do