Reklama

Polska motoryzacja może mieć lepszą przyszłość dzięki innowacjom

10/12/2013 18:23



Polski przemysł motoryzacyjny nie zmarnował czasu kryzysu, choć został nim dotknięty, m.in. spadkiem wytwarzanych samochodów. Natomiast wzmocnił się na zapleczu, w produkcji podzespołów i komponentów - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.


W Polsce powstają niemal wszystkie główne elementy samochodów, wkrótce ruszy w Olsztynie linia wielkogabarytowych opon, a jest także szansa na produkcję specjalnych blach dla motoryzacji w Krakowie.


- Docenia to inwestor z pierwszej półki, który w Polsce uruchomi produkcję co najmniej 100 tys. samochodów rocznie i do 2018 roku stworzy 3000 miejsc pracy - podkreślił wicepremier, podczas konferencji "Motoryzacja - Przemysł - Nauka". Czytaj także: http://motoryzacja.wnp.pl/piechocinski-inwestor-motoryzacyjny-tuz-tuz,213454_1_0_0.html

Jednak w świecie, w którym nasila się walka konkurencyjna, na nowo trzeba wzmacniać atuty polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Jedną z dróg wiodących do tego jest zwiększenie działalności badawczo-rozwojowej - samodzielnie przez sektor, ale także z szerszym sięganiem po współpracę z uczelniami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi.

Jak wynika z debaty, są one dalekie od wykorzystania. Z przemysłem motoryzacyjnym współpracuje 20 wyspecjalizowanych centrów badawczo-rozwojowych oraz kilkadziesiąt wyższych uczelni. Jednak w istocie, nadal tylko część dużych producentów z sektora sięga po ich prace lub zleca ich opracowanie, poprzestając na własnych ośrodkach B+R lub macierzystych, w koncernach.

Są przykłady udanej kooperacji w sektorze B+R, ale ciągle niepowszechne. Laurencja wraz z dwoma uczelniami realizuje projekt opracowania i wdrożenia nowego typu prowadnicy siedzenia. Tenneco - opracowuje w ten sposób projekt innowacyjnego układu wydechowego, opartego m.in. na nowych rodzajach materiałów. Solaris Bus@Coach współpracuje z instytutami zewnętrznymi w dwu obszarach: innowacjach w produkcji autobusów (w ten sposób powstał pierwszy w Europie autobus z napędem elektrycznym) i tramwajów.

- Uczelnie wnoszą m.in. świeże spojrzenie na sprawy techniczne i dostęp do nowinek, interpretują zjawiska i ich przyczyny, mają też własne laboratoria badawcze - mówił Rafał Orłowski, prezes AutomotiveSuppliers.pl. - Natomiast producenci mali i średniej wielkości, którzy chętnie by sięgali po innowacje, nie mają na to środków.

Sytuacja w pozyskiwaniu dofinansowania na projekty B+R jest korzystna, a poprawi się w nowej perspektywie finansowej, przekonywali natomiast przedstawiciele: Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.



Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do