
- Budowa Dworca PKP i Galerii Katowickiej
- Odbudowa i rozbudowa umocnień brzegu morskiego w Kołobrzegu
STRABAG odebrał dwie nagrody główne podczas gali finałowej Konkursu PZITB Budowa Roku 2013. Nagrodą I stopnia w kategorii obiektów ocenianych indywidualnie została uhonorowana budowa Wielofunkcyjnego zintegrowanego centrum komunikacyjno-handlowego na stacji Katowice Osobowa oraz Odbudowa i rozbudowa umocnień brzegu morskiego w Kołobrzegu. Laureaci otrzymali pamiątkowe statuetki i dyplomy z rąk podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego Janusza Żbika oraz Zastępcy Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego Pawła Ziemskiego. Uroczystość odbyła się w gmachu Stowarzyszenia Techników Polskich, który jest siedzibą Naczelnej Organizacji Technicznej.
Liderzy konkursu zostali wyłonieni spośród generalnych wykonawców, inwestorów i deweloperów, których projekty osiągnęły wybitne wyniki realizacyjne. Nagrodzone obiekty wyróżniały się wysoką jakością robót, wzorcową organizacją budowy, bezpieczeństwem pracy pracowników, terminowością i rentownością realizacji, zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych i najwyższej klasy materiałów, funkcjonalnością oraz pozytywnym oddziaływaniem na środowisko i gospodarkę terenu.
- Cieszymy się, że nasza działalność jest tak wysoko oceniana przez grono wybitnych polskich inżynierów i techników. STRABAG realizuje projekty na terenie całego kraju we wszystkich dziedzinach budownictwa dzięki wyspecjalizowanym spółkom koncernowym. Nagrodzone budowy są przykładem efektów pracy naszych specjalistów w branży budownictwa ogólnego, infrastruktury oraz hydrotechnicznego budownictwa morskiego – mówi Alfred Watzl, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Wielofunkcyjne zintegrowane centrum komunikacyjno-handlowe na stacji Katowice Osobowa to unikatowa realizacja w skali całego kraju - w harmonijnej bryle architektonicznej powstał jeden z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Polsce, dworzec autobusowy, podziemny przejazd łączący wschodnią i zachodnią część Katowic oraz ogromna centrum handlowe – Galeria Katowicka z 10 salami kinowymi i miejscami parkingowymi dla 1.200 pojazdów. W ramach kontraktu przebudowana została ponadto infrastruktura drogowa wokół całej inwestycji.Skalę wyzwania wyznaczały po pierwsze ogromne rozmiary inwestycji – na trzyhektarowej działce stanęła potężna bryła architektoniczna zlokalizowana na sześciu poziomach, z których trzy znajdą się pod ziemią. Zabudowany został teren o powierzchni 27 tys. mkw. i powstał kompleks o kubaturze ponad 1 mln m sześć. oraz powierzchni całkowitej 200 tys. mkw. Wymagało to m.in. wylania 100 tys. m sześć. betonu konstrukcyjnego, zużycia 11 tys. ton stali zbrojeniowej i położenia ponad 750 km kabli elektrycznych. W szczytowych momentach przy realizacji kontraktu pracowało ponad 1.200 osób. Po drugie - lokalizacja w centrum największej w Polsce, 2 milionowej aglomeracji. Po trzecie - kilka elementów samego projektu, w tym konieczność wiernej odbudowy kielichów z lat 70-tych na Dworcu Głównym. Do najtrudniejszych momentów budowy należało wykonanie prawie 1 kilometra ścian szczelinowych na głębokości 30 m pod ziemią. Ich zadaniem było zabezpieczenie obiektu przed gęstą zabudowa miejską, ochrona fundamentów sąsiednich budynków i możliwość wykonania głębokich wykopów. Inwestycja została zrealizowana przez STRABAG Sp. z o.o. Inwestorem przedsięwzięcia jest wiodąca na rynku nieruchomości europejskich firma NEINVER.
W ramach projektu Obudowa i budowa umocnień brzegu morskiego w Kołobrzegu po raz pierwszy w Polsce powstał system ochrony brzegu morskiego w formie plaży wzmocnionej za pomocą kamiennych progów podwodnych oraz zastosowaniem dodatkowego systemu ostróg brzegowych. Realizacja projektu przyczyniła się do wydłużenia linii brzegowej i przywrócenia jej do właściwego stanu. Zapewniła bezpieczeństwo przeciwpowodziowe i przeciwerozyjne, przede wszystkim na terenie zanikających plaż, które są podstawą turystyki. Zabezpieczone zostały obiekty sanatoryjne, noclegowe, gastronomiczne oraz mieszkalne, którym groziło podtopienie bądź zalanie. Zakres kontraktu obejmował wykonanie prac saperskich w zakresie rozminowania dna morskiego i plaży, prace rozbiórkowe istniejących ostróg i elementów żelbetowych oraz prace budowlane, w tym refulacyjne. Zasadniczym elementem przedsięwzięcia była budowa równoległego do linii brzegowej progu podwodnego, który miał za zadanie rozbicie fal morskich powodujących erozję brzegu. Został on wykonany w odległości 120-150 m od linii brzegowej w postaci podzielonego na moduły nasypu kamiennego. W sumie wybudowano m.in. 12 kamiennych progów podwodnych o łącznej kubaturze ok. 135 tys. m sześć., 35 ostróg o długości 100 m każda oraz przetransportowano na umacniany odcinek plaży ponad 700 tys. m sześć. piasku. Projekt o całkowitej wartości blisko 62 mln PLN był współfinansowany z Funduszu UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Liderem konsorcjum, który zrealizował przedsięwzięcie był STRABAG Hydrotech Sp. z o.o. a Inwestorem Urząd Morski Słupsk.
Realizacje firmy STRABAG wielokrotnie nagradzane były w poprzednich XXIII edycjach konkursu. W 2012 roku nagrodę zdobył budynek biurowy Business University Park w Łodzi. Tytułem Budowa Roku 2011 roku nagrodzono budynek mieszkalny „Rezydencja Marina” (nagroda II stopnia) oraz Odcinek II Autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko, której STRABAG Sp. z o.o.o był Głównym Wykonawcą (nagroda I stopnia).
Konkurs Budowa Roku cieszy się dużym uznaniem w branży budowlanej. Oceniane są obiekty lub proces inwestycyjny we wszystkich rodzajach budownictwa w podziale na 10 kategorii, m.in. budynki mieszkalne, obiekty oświaty i kultury fizycznej, administracyjno-biurowe, drogowo-kolejowe oraz obiekty oceniane indywidualnie. Organizatorem konkursu jest Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie