
Wernisaż odbędzie się w Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie przy ul. 3 Maja 8a.
Wystawa eksponowana będzie do 27. września 2013 r. w Muzeum Dulag 121
(informacje dodatkowe: www.dulag121.pl).
WYPĘDZENI – BICZOWANI
We wrześniu 2013 r. Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie po raz pierwszy stanie się przestrzenią wystawienniczą sztuki współczesnej. Zaprezentowane zostaną obrazy z cyklu „Biczowani”, których twórcą jest Józef Krzysztof Oraczewski. Ideą prezentacji wystawy w Muzeum Dulag 121 jest upamiętnienie Powstania Warszawskiego. Tematyka wypędzenia, którą zajmuje się Muzeum oraz forma i treść obrazów wyraźnie ze sobą korespondują, co wpływa jednoznacznie na odbiór wystawy. Myśl przewodnia ekspozycji skupia się na tragizmie ludzkich losów – losów mieszkańców Warszawy, którzy po opuszczeniu powstańczego miasta trafili do obozu przejściowego Dulag 121 , a potem zostali rozproszeni po całej Polsce i Europie.
Obóz przejściowy Durchgangslager 121 (w skrócie Dulag 121) w Pruszkowie powstał na terenie opustoszałych Warsztatów Kolejowych i przeznaczony był dla ludności cywilnej wygnanej z Warszawy podczas i po Powstaniu Warszawskim. Przez obóz przeszło w okresie od 6 VIII 1944 do 16 I 1945 r. około 650ty.ludzi. Panowały w nim tragiczne warunki bytowe – brak higieny, głód, przepełnienie, co sprzyjało szerzeniu się epidemii. Więźniowie poddawani byli segregacji. Osoby niezdolne do pracy kierowano transportem kolejowym do Generalnego Gubernatorstwa, pozostali wywożeni byli na roboty przymusowe do III Rzeszy oraz do obozów koncentracyjnych.
Muzeum Dulag 121 powstało na terenie dawnego obozu w październiku 2010 r. Jego misją jest upamiętnienie tragicznych losów wypędzonych warszawiaków oraz zaangażowania i ofiarności mieszkańców Pruszkowa i okolic, z narażeniem życia niosących pomoc wycieńczonym i niepewnym przyszłości więźniom obozu Durchgangslager 121.
Przestrzeń muzealna jest bardzo znacząca i wywołuje silne emocje u odbiorcy. Surowość cementowej podłogi, stalowych konstrukcji dachu i dominujących ciemnych barw przywołuje prymitywizm hal warsztatowych, w których znaleźli się więźniowie obozu. Przykuwającym wzrok, dominującym elementem jest kanał służący w halach do naprawy wagonów, a wypełniony na potrzeby scenografii muzealnej przedmiotami, które wypędzeni przynieśli ze sobą do obozu – walizkami, tobołami z pościelą i odzieżą, naczyniami, zabawkami itd. Przyciemniona sala stałej ekspozycji podświetlona jest punktowo w miejscach eksponowania dużych fotogramów, przedstawiających sytuacje obozowe.
W takiej scenerii monumentalne obrazy Józefa Krzysztofa Oraczewskiego stają się artystycznym dopełnieniem tematu wojennych doświadczeń ludzi. Prace artysty przywodzą na myśl głębokie ludzkie dramaty, będące udziałem uczestników Powstania Warszawskiego. Są pełne bolesnej i przejmującej ekspresji, mówią językiem nośnej metafory o tragedii ludzkiej, którą Muzeum Dulag 121 upamiętnia słowem, obrazem i czynem.
Józef Krzysztof Oraczewski jest jednym z najbardziej cenionych współczesnych malarzy polskich. Artysta uprawia malarstwo sztalugowe, malarstwo wielkoformatowe, rysunek i grafikę.
Bardzo wysoko ocenianą dziedziną jego twórczości są również instalacje przestrzenne, które przyniosły mu już należną , wysoką pozycję w tej dziedzinie sztuki.
Oraczewski ma w dorobku ponad czterdzieści wystaw indywidualnych. Jego prace są w zbiorach na całym świecie. Cechą jego twórczości jest reakcja i przemyślenia na temat wydarzeń zmieniających historię ludzi i świata (instalacja „Koń Trojański” w czasie upadku muru berlińskiego w Niemczech, instalacja „Pompejańska” w Moskwie zorganizowana w czasie wprowadzania zmian ustrojowych w Rosji, czy ostatnio wystawa obrazów i instalacji „Biało-Czerwona” w Muzeum Narodowym w Kielcach dla uczczenia rocznicy Powstania Styczniowego).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie