
Gadka Senacka to ogólnopolski projekt nauczycielsko - uczniowski realizowany pod patronatem pana Marszałka Senatu RP profesora Tomasz Grodzkiego w sali plenarnej Senatu RP. Debaty odbywają się cyklicznie, raz w miesiącu. Projekt została stworzony przez Pawła Nawrockiego i Marszałka RP w styczniu 2022. Od września do składu organizacyjnego dołączyła nauczycielka z LO T. Zana w Pruszkowie Oliwia Płocharska, jednocześnie angażując swoich uczniów.
Tematy spotkań są bardzo różne, ale zawsze poruszają kwestie ważne dla młodzieży, takie, które, nie są tematem rozmów podczas szkolnych zajęć. Do tej pory odbyło się 13 paneli, w których wzięło udział około 1500 uczniów z całej Polski. Tematami miedzy innymi były kwestie związane z ochroną środowiska, hejtem, prawami uczniów, rzetelną edukacją seksualną. Młodzi organizatorzy w roli panelistów gościli takie znamienite osobowości życia publicznego, naukowego, społecznego, aktywistycznego jak: sędzia Igor Tuleja, prof. Maciej Duszczyk, prof. Michał Bilewicz, psycholog Magdalena Halicka, prawnik Marcin Kruszewski, prof. Agnieszka Graff, dr Aleksandra Jodko i wielu, wielu innych.
W zeszłym tygodniu 17 marca, uczniowie z LO T. Zana od podstaw zorganizowali debatę Lekcja o Ukrainie, „Edukacja w szkołach, a nie w schronach”. Dyskusję na sali plenarnej Senatu RP moderowali: Bozhena Venhlovska, Robert Szkop, przy organizacji panelu pomagały: Sandra Walkiewicz, Wiktoria Malicka, grupę wsparcia tworzyli: Seriny Anourine, Alicja Kwiecień, Julia Wojda, Bella Wernikowska, Tadeusz Engel oraz Krzysztof Sowa. To oni od początku do końca dopięli panel. Projekt koordynuje dwoje nauczycieli: Oliwia Płocharska oraz Paweł Nawrocki.
Gościem specjalnym tego podniosłego wydarzenia był ambasador Ukrainy w Polsce Wasyl Zwarycz. Panelistami byli Hanna Machińska, była zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich, Ryszard Schnepf czterokrotny ambasador Rzeczpospolitej, Agnieszka Kosowicz prezeska Fundacji Polskie Forum Migracyjne.
Młodzież zaprosiła również prezydenta miasta Pruszkowa Pawła Makucha, starostę powiatu pruszkowskiego Krzysztofa Rymuzę, oraz bliskich osoby ze szkoły na czele z dyrektor Ewą Król i nauczycielką Agnieszką Pawluczuk, która w szkole opiekuje się odziałam ukraińskich uczniów.
Panel rozpoczął się od przemówienia ambasadora Zwarycza i marszałek Grodzkiego.
Potem głos zabrały uczennice pruszkowskiego liceum Seriny Anourine, Alicja Kwiecień. Serina w sposób przejmujący opowiedziała o swojej tułaczce po agresji Rosji w Ukrainie, o tym jak cierpiała w drodze z zimna i głodu o nieludzkich warunkach podczas kolejowego transportu. Sala nie ukrywa łez. Wzruszeniom nie było końca po opowieści Seriny i tłumaczeniu Alicji wszyscy a capella odśpiewali patriotyczną pieśń Czerwona Klina przy zgaszonym świetle i włączonych latarkach, było to symboliczne światełko nadziei dla Bachmutu i Charkowa. Zostały zebrane również latarki, które ze pośrednictwem obecnej na panelu Fundacji Humanosh zostaną przekazane do Bachmutu i Charkowa.
Moderatorzy zainicjowali dyskusję pytając salę, w jaki sposób przebiegała integracja w ich szkołach. Zarówno polska, jak i ukraińska część sali przedstawiała swoje doświadczenia. Nie zabrakło też smutnych relacji, że nie wszystko przebiegało pozytywnie, że było dużo kłopotów z adaptacją. Problematyczną kwestią okazał się brak umiejętności polskich uczniów do przyjmowania uchodźców. Moderatorzy przeprowadzili głosowanie pytając ilu polskich uczniów miała zajęcia w szkole przygotowujące do przyjęcia uchodźców. Okazało się, że potrzeby do przeprowadzenia takich zajęć są olbrzymie, bo niestety 90% Sali nie miała do czynienia z nimi.
Agnieszka Kosowicz prezeska fundacji Forum Migracyjne zauważyła jak skomplikowana jest integracja, powiedziała: „integracja to jest ogromna praca, to jest bardzo duży wysiłek człowieka żeby po wykształceniu się w jednym kraju wejść w nowe społeczeństwo, które jest inne”.
W dyskusji zabrał tez głos Krzysztof Rymuza dzieląc się swoim cennym doświadczeniem z zakresu pomocy społeczności Ukraińskiej w naszym powiecie. Przypomniał, że mieszkańcy Pruszkowa oraz bliskich okolic przyjęli ponad 16 tys. uchodźców z Ukrainy bez żadnej rekompensaty finansowej.
Młodzież podejmowała tez dyskusje dotyczące systemowych rozwiązani, możliwości systemowych rozwiązań.
Hanna Machińska zwróciła uwagę na bardzo ważny problem, który dotyczy przeszło 500 tyś. uczniów ukraińskich w Polsce, którzy są po za systemem edukacyjnym Polskim.
Problemy językowa okazały się dużym problemem w procesie integracji, o czym mówi ukraińscy uczniowi, który z zostali przydzieleni do oddziałów przygotowawczych w swoich polskich szkołach. Zamknięcie z innymi ukraińskimi uchodźcami zmniejszyło możliwość ich efektywnego ucznia się naszego języka.
O tym temacie wspomniał również prezydent Pruszkowa Paweł Makuch, który pełnił funkcję komentatora podczas senackiego wydarzenia. Powiedział, że w Pruszkowie najmłodsi ukraińscy uchodźcy byli przydzieleni od razu do klas polskich z pominięciem tworzenia oddziałów przygotowawczych.
Dyrektor, LO im. Tomasza Zana Ewa Król zapytana przez moderatorów o swoje dyrektorsko - nauczycielskie doświadczenie z procesu integracji szczerze przyznała, że nie tylko uczniowie ukraińscy byli, ale również dyrektorzy i nauczyciele, ponieważ działali bez szkoleń, odpowiednich systemowych narzędzi.
Swoich eksperckich rad udzielili również Ryszard Schnepf, który bardzo dosadnie wsparł młodzież ukraińską mówią, że nigdy nie powinni myśleć, że ktoś za was płaci, że nie muszą mieć poczucia wdzięczności, że pomaganie powinno być cywilizacyjnym odruchem bez oczekiwania odwzajemnienia.
W końcowej część panelu Tadeusz Endel również z LO T. Zana wygłosił postulaty młodzieży zgromadzonej w sali Senatu RP, w których skomasowane były oczekiwania młodzieży. Jedynym z kluczowych postulatów był apel o powołanie szkolnych oraz miejskich Rzeczników Praw Ucznia. Ten temat był również poruszany w kuluarach, podczas przerwy pomiędzy prezydentem miasta Pruszków, a Warszawskim Rzecznikiem Praw Ucznia Damianem Jaworkiem, który również był uczestnikiem debaty.
Kolejne spotkanie w ramach projektu Gadka Senacka odbędzie się 21.04, a jego tematem będą problemy młodzież z niepełnosprawnościami szkół średnich.
Sandra Walkiewicz, Wiktora Malicka
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie