Reklama

Czeka nas znakomity FESTIWAL BEETHOVENOWSKI

 

O czym poinformowała media Elżbieta Penderecka na konferencji w PAP. Jest ona szefową Festiwalu, ustala daty i obsadę imprezy, jaka w tym po raz 22 odbędzie się w dn. 16 – 30 marca w Sali Koncertowej FN, salach Zamku Królewskiego, a także w Zachęcie i na Okólniku – na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina. 

Tegoroczny Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena ma w tytule hasło „Beethoven i wielkie rocznice”. Jest ich sporo, wymieńmy niektóre: 120 urodzin George’a Gershwina; 100 urodziny Leonarda Bernsteina; 85 urodzin Krzysztofa Pendereckiego; 100 lecie Estonii… te fakty będą miały swe odzwierciedlenie w repertuarze koncertów. W sumie usłyszymy 13 koncertów symfonicznych, 3 kameralne i 2 recitale pianistyczne. „22 lata czekałam na Krystiana Zimermana, czekałam cierpliwie i nie naciskałam” – stwierdziła Pani Elżbieta i to właśnie on otworzy Festiwal grając III Symfonię Es-dur (Eroika) Beethovena oraz II Symfonię „The Age of Anxiety” z towarzyszeniem Orkiestry FN pod dyrekcja Jacka Kaspszyka w piątek 16 marca, koncert powtórzony dnia następnego. Uwertura Cariolan op.62 Beethovena oraz Koncert skrzypcowy D-dur Brahmsa w wyk. Anne Sophie Mutter z towarzyszeniem NOSPR w Katowicach p/k Cristiana Măcelaru – to program niedzielny 18 marca. Poniedziałek 19 marca będzie należeć do: Mozarta (12 wariacji), Schuberta (4 Impromptus) i Beethovena (Sonata fortepianowa G-dur oraz Sonata f-moll) w wykonaniu pianisty Rudolfa Buchbindera. Wtorek 20 marca będzie należał do Samuela Barbera, George’a Gershwina, Krzysztofa Pendereckiego i Leonarda Bernsteina – ich utwory zagra Chińczyk Conard Tao z tow. Buffalo Philharmonic Orchestra dyrygowana przez uczennice Bernsteina – JoAnn Fallettę. W środę 21 marca usłyszymy II Symfonię „Kopernikowska” Góreckiego, Polskie Requiem w skróconej wersji (tzw. lubelskiej) Pendereckiego w wyk. Chóru FN i Sinfonii Varsovii. W dniu izraelskim 23 marca zobaczymy naszego pianistę Szymona Nehringa z Orkiestrą Kameralną Jeruzalem pod dyrekcja Avner Biron, dzień później, ale w Sali Kameralnej FN, w dniu estońskim Trio Hemeīs plus saksofonistę Virgo Veldi. Nigdy niewykonywaną w Polsce operę (w jednym akcie, koncertową) Nikołaja Rimskiego-Korsakowa „Kościej Nieśmiertelny” usłyszymy w piątek 23 marca na koncercie wieczornym w wykonaniu studia operowego Teatru Maryjskiego z Moskwy.

Na zamku Królewskim w Sali Wielkiej w sobotę 24 marca w południe usłyszymy recital Krzysztofa Książka a wieczorem w FN operę Moniuszki „Widma”. Córka Agnieszki Duczmal – Anna Duczmal-Mróz poprowadzi Orkiestrę Kameralną PR Amadeus na Zamku w niedzielne południe 25 marca. Dalej z ciekawszych: wtorek 27 marca to Bernstein – w wersji kameralnej słynne „Chichester Pslams” oraz utwory „religijne” Krzysztofa Pendereckiego w wyk. Chóru i Opery Filharmonii Podlaskiej; środa 28 marca – to „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” wg Josepha Haydna w wyk. Szymanowski Quartet z Wojciechem Pszoniakiem, jako narratorem; czwartek 29 marca – to Ravel (4 min. kadisz) i Mahler oraz ostatni dzień Festiwalu w Teatrze Wielkim – Antonina Dvořáka „Stabat Mater” w wyk. Orkiestry Symfonicznej FN.     

Adam St. Trąbiński

 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do