Reklama

XVI FESTIWAL CHOPIN I JEGO EUROPA

  Wydawałoby się, że w tym roku go nie będzie, jednak organizator Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i dyrektor artystyczny Festiwalu Stanisław Leszczyński postawili na swoim. Doroczna i jedna z najlepszych imprez muzycznych w Polsce będzie miała swe koncerty w dn. 15 do 31 sierpnia, głównie w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.  

  Koncerty będą bardziej kameralne – dużo recitali i małych zespołów, z dwoma wyjątkami: 19 sierpnia w Teatrze Wielkim usłyszymy instrumentalną wersję opery Moniuszki (tj. w Sali Moniuszki, tam gdzie odbyły się jego historyczne premiery oper) pt. „Hrabina” z solistami takimi jak: Karen Gardeazabal, Natalia Rubiś, Matheus Pompeu czy Marian Godlewski) oraz 21 sierpnia w piątek w FN – zespół Europa Galante pod kierownictwem Fabio Biondi z kompozycjami Felixa Mendelssohna. Jednak niemal cały festiwal upłynie pod znakiem muzyki Ludwiga van Beethovena (250 rocznica jego urodzin) i oczywiście – Chopina. Prawdopodobnie w bogatym jak zwykle (300 – 400 str.) programie ukaże się szkic o wpływie muzyki starszego Beethovena na Fryderyka. O tym wpływie młody Chopin pisał do przyjaciela Tytusa Wojciechowskiego w liście pełen entuzjazmu, więcej – nie tylko słuchał (małych form, bo Warszawa wtedy nie miała orkiestry symfonicznej) Beethovena, ale i grywał jego utwory na prywatnych spotkaniach. Teoretycy wskazują na znaczne podobieństwo niektórych kompozycji obu twórców – np. Sonaty f-moll i chopinowskiego Preludium d-moll, czy ogólne podobieństwo cyklu sonatowego (formy) obu – śmiałości rozwiązań harmonicznych, plastyczności w komponowaniu tematów. Beethovenowskie Kwartety smyczkowe, jak Sonata op. 65 Chopina w percepcji wyprzedziły o pokolenia odbiorców i dopiero współcześnie doceniono ich mistrzostwo, czy też – nowatorstwo.       

   Nie sposób dokładnie dzień po dniu (a w wielu będą po dwa koncerty w FN o godz. 17 i wieczorny o godz. 21) przedstawić obsady i repertuaru koncertów, odsyłamy zatem Czytelników do strony www Chopin i jego Europa, do zakładki program. Tutaj tylko wymienimy ważniejsze „wydarzenia” programowe. Zapowiedziano rozpoczęcie Festiwalu 15 sierpnia (sobota – święto Wniebowzięcia NMP + Wojska Polskiego) recitalem Nelsona Goernera i miejmy nadzieję, że dojedzie. Dnia następnego wystąpi Belcea Quartet, usłyszymy go ponownie 18 i 20 sierpnia – wieczorem. Także 18 i 22 sierpnia da recital Kate Liu (ten drugi z Apollon Musagète Quartet), Amerykańska artystka urodzona w Singapurze, pamiętana z Konkursu Chopinowskiego w 2015 z wykonania mazurków. Recitale dadzą Eugeni Bozhanov (19-stego); Dimitry Shiskin (17-stego); Nikolai Lugansky (21-szego); Eric Lu (23); Lukus Geniušas i dawno nie słyszany i kontrowersyjny Ivo Pogorelić (24 sierpnia) w repertuarze: J. S. Bach, Beethoven, Chopin i Ravel. Niewątpliwymi wydarzeniami będą: recital Inglofa Wundera (Beethoven i Chopin) oraz koncert w Studio im. Lutosławskiego (27 sierpnia) Szymona Nehringa w trio z Ryszardem Godlewskim – altówka i Marcinem Zdunikiem – wiolonczela – usłyszymy po raz pierwszy Chopina Trio g-moll op.8 w opracowaniu na altówkę! Recital pieśni von Gellerta usłyszymy 25 sierpnia wieczorem w wykonaniu barytona Matthiasa Goerne z akompaniamentem ulubieńca warszawskiej publiczności Jana Lisieckiego. I jeszcze dwa recitale pianistyczne: Dmitri Alexeeva (R. Schumann/F.Chopin) 28 sierpnia i Gabrieli Montero (S. Prokofiew/S. Rachmaninow i dwie kompozycje solistki).

  Festiwal zakończy 31 sierpnia Yulianna Avdeeva – jaką pamiętamy ze zwycięstwa Konkursu chopinowskiego w 2010 r. Zagra Beethovena i „Obrazki z wystawy” Modesta Musorgskiego.

 

ADAM ST. TRĄBIŃSKI

Ilustracja: NIFC      

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do